خط و نشان ترامپ بـرای بن‌سلمـان

خط و نشان ترامپ بـرای بن‌سلمـان

یک مقام آمریکایی آگاه از این مذاکرات در دولت ترامپ به رویترز گفت: محمد بن‌سلمان که عملا قدرت را در عربستان سعودی در دست دارد، به حدی از این تهدید غافلگیر شد که به مشاورانش دستور داد اتاق را ترک کنند تا وی به‌صورت خصوصی به این گفتگو ادامه دهد.

کد خبر : ۷۹۸۸۶
بازدید : ۴۴۹۴
خط و نشان ترامپ بـرای بن‌سلمـان
در شرایطی که ایالات‌متحده، عربستان سعودی را تحت فشار گذاشته است تا دست از جنگ قیمت نفت با روسیه بردارد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور یک اولتیماتوم هم به ولیعهد عربستان سعودی داده است.
به گزارش رویترز، چهار منبع آگاه به این خبرگزاری گفتند: رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی که دوم آوریل با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی داشت، به وی گفت که اگر سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) کاهش تولید نفت را آغاز نکند، وی قدرتی برای متوقف کردن قانون‌گذاران از تصویب قانونی برای خارج کردن نیرو‌های نظامی آمریکا از عربستان سعودی نخواهد داشت.

تهدید برای تغییر اتحاد استراتژیک ۷۵ ساله که پیش از این گزارش نشده بود، در کمپین فشار آمریکا برای پیشبرد توافق تاریخی کاهش تولید نفت محوری بود و یک پیروزی دیپلماتیک برای کاخ سفید به‌شمار می‌رود. ترامپ ۱۰ روز پیش از اعلام توافق تاریخی کاهش تولید اوپک‌پلاس برای مقابله با افت تقاضا در بحران پاندمی کرونا، این پیام را به شاهزاده سعودی داد.
یک مقام آمریکایی آگاه از این مذاکرات در دولت ترامپ به رویترز گفت: محمد بن‌سلمان که عملا قدرت را در عربستان سعودی در دست دارد، به حدی از این تهدید غافلگیر شد که به مشاورانش دستور داد اتاق را ترک کنند تا وی به‌صورت خصوصی به این گفتگو ادامه دهد.
این اقدام تمایل شدید ترامپ برای حمایت از صنعت نفت آمریکا در برابر ریزش بی‌سابقه قیمت نفت را عیان کرد. همچنین این اقدام برخلاف موضع همیشگی رئیس‌جمهور آمریکا در انتقاد از اوپک بابت افزایش هزینه‌های انرژی برای مردم آمریکا از طریق کاهش تولید و افزایش قیمت بنزین است.
اکنون ترامپ از اوپک می‌خواهد تولید نفت خود را کاهش دهد. یک مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفت: دولت ترامپ به سران سعودی گوشزد کرد بدون کاهش تولید نفت، هیچ راهی وجود ندارد که کنگره آمریکا را از تصویب محدودیت‌هایی که به خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از عربستان سعودی منتهی می‌شود، متوقف کند.
با این حال در جلسه مطبوعاتی روز چهارشنبه کاخ سفید زمانی که رویترز از ترامپ درباره تهدید وی برای خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از عربستان سعودی سوال کرد، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «من چنین چیزی به بن‌سلمان نگفته‌ام.» ترامپ گفت: «تصور می‌کنم محمد بن‌سلمان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بسیار منطقی بودند و می‌دانستند مشکلی دارند و سپس توافق اتفاق افتاد.»
رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این پرسش که چه حرفی به ولیعهد سعودی زده است، گفت: «آن‌ها شرایط دشواری برای رسیدن به توافق داشتند و من تلفنی با وی گفتگو کردم و توانستیم درباره کاهش تولید توافق کنیم.» دفتر رسانه‌ای دولت عربستان سعودی درباره این گزارش اظهارنظر نکرد، اما یک مقام سعودی که مایل نبود نامش فاش شود، تاکید کرد که این توافق به منزله اراده همه کشور‌های مشارکت‌کننده در گروه اوپک‌پلاس از جمله روسیه بود.
این مقام سعودی بدون اظهارنظر درباره مذاکرات میان سران آمریکا و ریاض اظهار کرد: «عربستان سعودی، آمریکا و روسیه نقش مهمی در توافق جدید کاهش تولید اوپک‌پلاس ایفا کردند و بدون همکاری ۲۳ کشور عضو این گروه، چنین توافقی قابل دستیابی نبود.» تحت فشار ترامپ، کشور‌های تولیدکننده نفت جهان ۱۲ آوریل با بزرگ‌ترین کاهش تولیدی که تاکنون مذاکره شده بود، موافقت کردند.
اوپک، روسیه و سایر متحدانشان موافقت کردند تولیدشان را ۷/ ۹ میلیون بشکه در روز معادل ۱۰ درصد از تولید جهانی در مه و ژوئن کاهش دهند. نیمی از این کاهش تولید توسط عربستان سعودی و روسیه انجام می‌گیرد که بودجه‌شان وابستگی زیادی به درآمد‌های نفت و گاز دارد و هریک از این دو کشور باید تولیدش را ۵/ ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.
با وجود اعلام این توافق، روند نزولی قیمت‌های نفت ادامه یافت و بهای معاملات نفت آمریکا هفته گذشته که فروشندگان برای اجتناب از تحویل نفتی که جایی برای نگهداری آن نداشتند به خریداران پول پرداخت کردند، به زیر صفر سقوط کرد.
نفت برنت که شاخص قیمت بازار جهانی است از رکورد بالای ۷۰ دلار به محدوده ۱۵ دلار در هر بشکه سقوط کرد که از زمان ریزش قیمت نفت در سال ۱۹۹۹ بی‌سابقه بود. توافق اوپک‌پلاس برای کاهش عرضه فارغ از تاثیری که روی بازار نفت خواهد داشت، نمایش تاثیر فوق‌العاده آمریکا روی تولید جهانی نفت بود.
کرامر، سناتور جمهوری‌خواه از داکوتای شمالی به رویترز گفت که درباره قانون خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از عربستان سعودی در ۳۰ مارس سه روز پیش از مکالمه ترامپ با ولیعهد سعودی، با وی صحبت کرده بود. کرامر یکی از ۱۳ سناتور جمهوری‌خواهی بود که نامه‌ای به ولیعهد سعودی فرستاده و اتکای استراتژیک عربستان سعودی به واشنگتن را به وی یادآور شده بودند.
این گروه همچنین از ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا خواسته بود درباره نقض مقررات تجارت جهانی توسط عربستان سعودی و روسیه به‌واسطه سیل عرضه نفت به آمریکا تحقیق کند. دن برویت، وزیر انرژی آمریکا درباره اینکه آیا ترامپ عربستان سعودی را به از دست دادن حمایت نظامی آمریکا تهدید کرده است، گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا حق استفاده از هر ابزاری برای حمایت از تولیدکنندگان آمریکایی از جمله حمایت آمریکا از نیاز‌های دفاعی سعودی‌ها را دارد.»
براساس گزارش رویترز، عربستان سعودی برای دریافت تسلیحات نظامی به آمریکا وابسته است، با این حال این کشور سال گذشته هدف حمله ۱۸ پهپاد و سه موشک به تاسیسات نفتی کلیدی خود قرار گرفت.
۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید