دلار وارد کانال ۱۷ هزار شد

دلار وارد کانال ۱۷ هزار شد

بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که دلار نتواند طی ۳ هفته از یک کانال عبور کند، در مسیر افزایشی با مشکل مواجه خواهد شد. شاخص ارزی وقتی نتوانست طی حدود ۳ هفته کانال ۱۱، ۱۳ و ۱۶ هزار تومانی را بشکند، به ترتیب ۹۸، ۷۰ و ۵۷ روز صبر کرد.

کد خبر : ۸۰۳۲۶
بازدید : ۵۰۳۵
در روزی که سکه سقف ۷ میلیون تومانی را شکست و دلار پس از ماه‌ها به مرز ۱۷ هزار تومانی نفوذ کرد، رئیس کل بانک مرکزی اولین واکنش به رویداد‌های جدید بازار را نشان داد.
عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی را دارای روندی مثبت توصیف کرد و از پیش‌بینی این بانک، مبنی بر بازگشت عرضه ارز به روال گذشته خبر داد. سه شنبه یکی از هیجانی‌ترین روز‌های بازار ارز در ماه‌های اخیر بود.
دلار در این روز توانست با ۴۳۰ تومان افزایش از سد کانال ۱۷ هزار تومانی بگذرد و به بهای ۱۷ هزار و ۱۳۰ تومان برسد. آخرین بار در ۱۱ اسفندماه، این ارز رشد بیشتری را به ثبت رسانده بود.

همچنین این ارز از روز‌های ابتدایی مهر ۹۷ به بعد هرگز کانال ۱۷ هزار تومانی را به چشمان خود ندیده بود و از این نظر نیز رکوردی ۲۰ ماهه را تجربه کرد. دلار برای شکست کانال ۱۶ هزار تومانی و ورود به کانال بالاتر حدود ۵۷ روز صبر کرد؛ این در حالی بود که دو کانال ۱۴و ۱۵ هزار تومانی در مجموع طی ۳۰ روز شکسته شدند؛ همین مساله به خوبی مقاومت بازار در برابر شکسته شدن کانال ۱۶ هزار تومانی را نشان می‌دهد.
حالا سوال مهم در بازار ارز این است: آیا دلار مانند سال ۹۷، زمانی که به کانال ۱۷ هزار تومانی وارد شد، به سرعت وارد سطوح ۱۸ و ۱۹ هزار تومانی خواهد شد یا رشد روز گذشته با سودگیری معامله‌گران مواجه می‌شود و قیمت به کانال پایین‌تر بازخواهد گشت.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که دلار نتواند طی ۳ هفته از یک کانال عبور کند، در مسیر افزایشی با مشکل مواجه خواهد شد. شاخص ارزی وقتی نتوانست طی حدود ۳ هفته کانال ۱۱، ۱۳ و ۱۶ هزار تومانی را بشکند، به ترتیب ۹۸، ۷۰ و ۵۷ روز صبر کرد.
این در حالی است که برای شکستن برخی کانال‌ها از الگوی صاعقه‌ای یعنی عبور کانالی با استفاده از نوسان سریع استفاده کرد. به‌عنوان مثال، دلار در سال ۹۷ طی کمتر از ۳ روز از کانال ۱۷ و ۱۸ هزار تومانی عبور کرد، هر چند در ادامه با سرعت زیادی سقوط کرد.

در روزی که دلار شاهد بازاری هیجانی بود، طبیعتا سکه تمام بهار آزادی نیز نمی‌توانست روز آرامی داشته باشد. در بیست و سومین روز اردیبهشت ماه، فلز گرانبهای داخلی ۱۴۵ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۷ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان رسید.
سکه برای شکست کانال ۶ میلیون تومانی، ۷۹ روز صبر کرده بود. این در حالی بود که کانال ۵ میلیون تومانی را به راحتی طی ۵۰ روز شکسته بود. به گفته فعالان، در حال حاضر برای معامله‌گران بازار سکه مقاومت مهم کانال ۷ میلیونی یعنی عدد ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی اهمیت دارد.
از نظر آن‌ها شکست این نقطه، می‌تواند موج جدید افزایش قیمت را به همراه داشته باشد، حال آنکه مقاومت در آن نقطه می‌تواند زمینه افزایش فروش‌ها و سودگیری سکه بازان را به‌دنبال داشته باشد.

مقاوم‌ترین کانال دلار
دلار راه طولانی را از مردادماه سال گذشته طی کرد تا بتواند به کانال ۱۷ هزار تومانی پا بگذارد. اگر روند بازار در این بازه زمانی را بررسی کنیم، می‌توانیم مشاهده کنیم که دلار برای پیمودن هر هزار تومان قیمت، چه زمانی را پشت‌سر گذاشته است؛ هر چقدر این زمان طولانی‌تر باشد، حکایت از مقاومت بالای آن کانال دارد.
براساس مرور تاریخ‌ها و بررسی روند قیمتی، سخت‌ترین کانال برای شکسته شدن، کانال ۱۱ هزار تومانی بود. شاخص ارزی در اواسط مردادماه سال گذشته وارد این کانال شد و توانست نزدیک به ۱۰۰ روز آن را حفظ کند. در اواخر آبان ماه بود که این ارز توانست از کانال ۱۱ هزار تومانی عبور و وارد کانال ۱۲هزار تومانی شود.
شکستن کانال ۱۲ هزار تومانی برای بازار چندان دشوار نبود و طی ۲۰ روز، دلار وارد کانال ۱۳ هزار تومانی شد. از نیمه دوم آذرماه، دلار در کانال ۱۳ هزار تومانی نوسان کرد تا اینکه یک روز در تاریخ ۱۸ دی ماه به کانال ۱۴ هزار تومانی رفت. با این حال، در آن کانال پایدار نماند و بلافاصله روز بعد به کانال ۱۳ هزار تومانی بازگشت و بیش از یک ماه دیگر در آن نوسان کرد.
به این ترتیب، با نادیده گرفتن آن یک روز، می‌توان گفت: دلار حدود ۷۰ روز نیز در کانال ۱۳ هزار تومانی باقی ماند. این کانال هم از جمله کانال‌های مقاوم دلار بود و بعد از آن بازار طی ۳۰ روز توانست دو کانال ۱۴ و ۱۵ هزار تومانی را به راحتی بشکند. در آخرین روز‌های اسفندماه بود که شاخص ارزی به کانال ۱۶ هزار تومانی قدم گذاشت و در تمام طول سال جدید سعی داشت از آن عبور کند.
با این حال، هر بار در برابر سد ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان قرار می‌گرفت و عقب می‌نشست. زمانی که در روز یکشنبه سد یاد شده شکسته شد، سرعت رشد دلار هم بیشتر شد و سرانجام روز سه‌شنبه با رشدی صاعقه‌وار پا به کانال ۱۷ هزار تومانی گذاشت. دلار تجربه زیادی از نوسان در کانال ۱۷ هزار تومانی ندارد و تنها چند روز در مهر ۹۷ را در این کانال سپری کرد.
اگر بخواهیم روند گذشته را ملاک قرار دهیم، دلار در صورتی که نتواند طی سه هفته هزار تومان رشد را به ثبت برساند، در راه شکست یک کانال به مشکل برخواهد خورد و بیش از ۵۰ روز حداقل در آن کانال باقی خواهد ماند. در این مسیر حساسیت بازارساز نسبت به نقاط مقاومتی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حال حاضر، بسیاری از فعالان بازار معتقدند، دلار در صورتی که بتواند بالای کانال ۱۷ هزار تومانی باقی بماند، انتظارات افزایشی برای حضور در کانال ۱۸ هزار تومانی را در میان نوسان‌گیران زنده نگه خواهد داشت.
با این حال، نباید از خاطر برد که دلار با تمام این افزایش‌ها در سال جدید همچنان نسبت به سایر بازار‌ها چندان سودده نبوده است. دلار در سال جاری تنها حدود ۷ درصد رشد کرده است، حال آنکه سهم سکه حدود ۱۷ درصد و سهم طلای ۱۸ عیار ۱۵ درصد افزایش بوده است.
یکی از عوامل مهمی که در روز‌های اخیر کمک کرده است، کمی سرعت رشد دلار بیشتر شود، افزایش نرخ حواله درهم بوده است. درهم دیروز از کانال ۴ هزار و ۷۰۰ تومانی عبور و انتظارات افزایشی را از پیش فعال‌تر کرد.

قدرت‌نمایی سکه پس از شکست کانال ۴ میلیونی
سکه تمام بهار آزادی زمانی که از کانال ۴ میلیون تومانی عبور کرد، به سرعت توانست از سایر سد‌های مقاومتی عبور کند و به یکی از نقاط مهم پیش روی خود برسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، از ابتدای تابستان گذشته حدود ۲۰۰ روز طول کشید تا فلز گرانبهای داخلی از کانال ۴میلیون تومانی عبور کند، ولی پس از آن به راحتی توانست طی ۵۰ روز از کانال ۵ میلیون تومانی عبور کند و طی ۷۹ روز از مرز ۶ میلیون تومانی گذر کند. اکنون سکه به کانال ۷ میلیون تومانی رسیده که از نظر بسیاری از فعالان مقاومت مهمی در این بازار است.

واکنش رئیس‌کل به نوسانات بازار
رئیس‌کل بانک مرکزی اولین واکنش به اتفاقات بازار ارز و سکه را نشان داد. عبدالناصر همتی، در روزی که سکه از مرز ۷ میلیون تومانی عبور کرد و دلار بعد از ۲۰ ماه به کانال ۱۷ هزار تومانی رسید، بیانیه‌ای صادر و عنوان کرد: مردم حق دارند منابع و دارایی‌های خود را در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند، ولی وظیفه دارم که ریسک سرمایه‌گذاری در ارز را مجددا گوشزد کنم.
در روز‌های اخیر سرعت رشد قیمت دلار و سکه بیشتر شده است و به‌نظر می‌رسد، همتی تحت‌تاثیر همین موضوع بیانیه‌ای را صادر کرده است. او در یادداشت اینستاگرامی خود، جو روانی و تبلیغات ایجاد شده درمورد میزان تورم انتظاری و شرایط آتی ارزی کشور را در رشد قیمت‌ها موثر می‌داند و اعتقاد دارد این مسائل، عمدتا توسط ذی‌نفعان مطرح می‌شود؛ پیش‌بینی‌هایی که دور از واقعیت‌ها و اطلاعات در دسترس است.
رئیس‌کل بانک مرکزی در بخش اول صحبت‌های خود به مشکلات مربوط به کرونا و بسته شدن پایانه‌های مرزی کشور‌های همسایه اشاره می‌کند، اما در عین حال، از تزریق ۲ و نیم میلیارد دلار طی ۵۰ روز گذشته خبر و نوید می‌دهد که روند صادرات نفتی و غیرنفتی نیز در حال احیای مجدد است.
این در حالی است که به گفته او بسیاری از مراکز جابه‌جایی ارز طی ۵۰ روز گذشته تعطیل بوده‌اند. در واقع در لابه‌لای صحبت‌های رئیس‌کل هم می‌توان مشکلاتی که برای مدیریت بازار ارز وجود داشته است را مشاهده کرد و هم می‌توان، پیش‌بینی او از آینده قیمت‌ها را مطلع شد.
او اشاره می‌کند، با احیای مجدد و تدریجی روند صادرات غیرنفتی و نفتی، پیش‌بینی بانک مرکزی از برگشت وضعیت طبیعی صادرات غیرنفتی و عرضه ارز به روال گذشته حکایت می‌کند. در کنار همه این موارد، موضوع دسترسی به منابع بانک مرکزی در خارج از کشور نیز روند مثبتی پیدا کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی معتقد است مردم این حق را دارند منابع دارایی خود را در بخش‌های مختلف نظیر بورس، بانک، املاک و ارز و طلا سرمایه‌گذاری کنند، اما وظیفه دارم که ریسک سرمایه‌گذاری در ارز را دوباره گوشزد کنم.
دلار وارد کانال ۱۷ هزار شد
دلار وارد کانال ۱۷ هزار شد
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید