موفقیت واکسن تربیت‌کننده سیستم ایمنی بدن

موفقیت واکسن تربیت‌کننده سیستم ایمنی بدن

مرحله‌ای که شرکت مادرنا "موفقیت‌آمیز" خوانده فاز اول آزمایش واکسن به روی نمونه‌های انسانی است که طی آن محققان به دنبال بررسی میزان ایمنی واکسن تولیدی بر بدن انسان هستند و نه لزوما به دنبال اثربخشی آن بر ویروس کرونا.

کد خبر : ۸۰۵۳۲
بازدید : ۸۷۸۳
موفقیت واکسن تربیت‌کننده سیستم ایمنی بدن
یک کارخانه داروسازی بزرگ در آمریکا می‌گوید نتایج اولیه آزمایش یک نوع واکسن جدید که به سیستم ایمنی بدن نحوه مقابله با ویروس کرونا را یاد می‌دهد، مثبت بوده و توانسته بدن بیماران را از عفونت‌های ناشی از کووید۱۹ مصون دارد.
قرار است مرحله اصلی آزمایش این واکسن تا ۴۰ روز دیگر آغاز شود، اما شرکت مادرنا گفته از اکنون روی تولید انبوه آن سرمایه‌گذاری می‌کند.

کارخانه داروسازی مادرنا آمریکا می‌گوید در خون نخستین ۸ نفری که این واکسن را دریافت کرده بودند پادتن‌های خنثی‌گر ویروس کرونا یافت شده است. این شرکت همچنین می‌گوید واکنش بدن این ۸ نفر مشابه واکنش سیستم ایمنی بدن کسانی بوده که به ویروس جدید کرونا مبتلا شده بودند.

شرکت مادرنا گفته مرحله بزرگتر آزمایش این واکسن که می‌تواند نشان دهد آیا تزریق آن واقعا از عفونت ناشی از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری خواهد کرد، در ماه ژوئیه - ۴۰ روز دیگر- آغاز خواهد شد.

تحقیقات برای ساخت واکسن کووید۱۹ با سرعتی بی‌سابقه در نقاط مختلف جهان در جریان است به طوری که هم اکنون ۸۰ گروه تحقیقاتی در کشور‌های مختلف سرگرم ساخت واکسن‌های مختلف برای مقابله با این ویروس تازه شناخته شده کرونا هستند.

مادرنا نخستین گروه داروسازی بود که آزمایش تجربی واکسن کرونا را آغاز کرد. نام واکسن این شرکت م. آر. آن.‌ای ۱۲۷۳ است.

این واکسن حاوی بخشی کوچک و ناکاملی از ساختار کد‌های ژنتیکی ویروس کرونا ۲۰۱۹ است که به داوطلبان تزریق می‌شود. محققان امیدوارند که این ساختار ناقص ژنتیکی بدون این که فرد را بیمار کند، به سیستم ایمنی بدن او یاد دهد که پادتن مناسبی برای مبارزه با ویروس کامل تولید کند و این پادتن را در حافظه خود نگه دارد تا در صورت مواجهه با ویروس واقعی آمادگی دفاع از خود را داشته باشد.

تزریق آزمایشی این واکسن توسط موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا که آنتونی فاوچی، رئیس آن است نشان داده که این واکسن توانسته سیستم ایمنی دریافت‌کنندگان را به تولید پادتن‌های خنثی‌کننده ویروس کرونا ۲۰۱۹ وادار کند.

هر چند این نتیجه فعلا فقط در ۸ داوطلب نخست این طرح تحقیقاتی مشاهده شده است. قرار است در مجموع ۴۵ نفر در فاز اول واکسن را دریافت کنند.

قرار است شرکت‌کنندگان در این آزمایش در سه گروه مختلف دوز‌های کم، متوسط و بالای این واکسن را دریافت کنند. دوز بالای واکسن با عوارض جانبی بیشتر ناشی از تزریق آن مرتبط دانسته شده است.

با وجود این، شرکت داروسازی مادرنا می‌گوید در خون کسانی که دوز پایین این واکسن را دریافت کرده بودند به میزان برابر با کسانی که به ویروس واقعی کرونا مبتلا شده بودند پادتن مشاهده شده است.

این شرکت همچنین می‌گوید میزان پادتن تولید شده در خون کسانی که دوز متوسط این واکسن را گرفته بودند "بسیار فراتر" از میزان پادتن در خون بهبودیافتگان کووید۱۹ بوده است.

مرحله‌ای که شرکت مادرنا "موفقیت‌آمیز" خوانده فاز اول آزمایش واکسن به روی نمونه‌های انسانی است که طی آن محققان به دنبال بررسی میزان ایمنی واکسن تولیدی بر بدن انسان هستند و نه لزوما به دنبال اثربخشی آن بر ویروس کرونا.

تحقیقات گسترده‌تر که تمرکز آن بر میزان مصونیت در برابر ویروس است زمان و پیچیدگی بیشتری نیاز دارد هر چند این شرکت می‌گوید تزریق این واکسن روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده که سیستم ایمنی آن‌ها از تکثیر ویروس کرونا در ریه موش‌ها جلوگیری کرده است.

دکتر تال زکس، رئیس بخش پزشکی شرکت داروسازی مادورنا می‌گوید: "در فاز اول که هنوز در اوایل آن هستیم، واکسن م‌آران‌ای ۱۲۷۳ نشان داده که می‌تواند از عفونت‌هایی که ویروس کرونا به طور طبیعی تولید می‌کند جلوگیری کند. "

"ما معتقدیم که این نتایج نشان می‌دهد م‌آران‌ای ۱۲۷۳ توانایی بالقوه برای پیشگیری از کووید۱۹ را دارد و همچنین نتایج این مرحله اولیه به ما کمک می‌کند که دوز دقیق برای مراحل بعدی تحقیق را پیدا کنیم. "

مادرنا می‌گوید امیدوار است بتواند مراحل گسترده‌تر آزمایش این واکسن را در ماه ژوئیه آغاز کند و همزمان از اکنون برای تولید انبوه آن سرمایه‌گذاری می‌کند.

از واکسن دانشگاه آکسفورد چه خبر؟
در تحقیقی دیگر، واکسنی که دانشگاه آکسفورد آزمایش آن بروی انسان‌ها را آغاز کرده هنوز نتایج اولیه به دست نیامده است. با وجود این، نتایج آزمایش آن روی میمون‌ها نگرانی‌هایی به وجود آورده است.

نتایج تزریق این واکسن روی میمون‌ها نشان داد که آن‌ها نشانگان خفیف‌تری از بیماری کووید۱۹ را بروز می‌دهند و به ذات‌الریه هم مبتلا نمی‌شوند، اما به طور کامل هم در برابر ویروس جدید کرونا مصون نمی‌شوند چرا که تست کرونا آن‌ها نشان داده که در بینی این میمون‌ها به همان اندازه ویروس وجود داشت که در بینی میمون‌های واکسن نزده و مبتلا به کووید۱۹ مشاهده می‌شد.

پروفسور الینور رایلی از دانشگاه ادینبورو می‌گوید: "اگر نتایج آزامیش این واکسن روی انسان‌ها هم مشابه نتایج آن روی میمون‌ها باشد یعنی این که این واکسن می‌تواند جلوی بیماری در افراد را بگیرد، اما نمی‌تواند جلوی سرایت آن از فرد آلوده به افراد دیگر را بگیرد. "

با وجود این، محققانی که روی این واکسن کار می‌کنند می‌گویند تا زمانی که نتایج آزمایش این واکسن روی داوطلبان جمع آوری نشده نمی‌توان به طور دقیق در این باره سخن گفت.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید