یافتن ۵ قلاده یوز ایرانی جدید

یافتن ۵ قلاده یوز ایرانی جدید

اما خبر خوشی که این روز‌ها میان ایرانیان مخابره میشود مشاهده‌ی پنج قلاده یوز جدید است که در قالب یک خانواده دیده شدند و امید را برای ادامه‌ی این گونه‌ی زیبا زنده کردند.

کد خبر : ۸۰۵۹۸
بازدید : ۲۴۱۹۱
یافتن ۵ قلاده یوز ایرانی جدید
یوز ایرانی گونه‌ای به شدت در خطر انقراض است که شاید عدم حفاظت صحیح از این گونه به سرعت آنرا وارد گونه‌های تاریخی ایران کند و دیگر مشاهده نشود، اتفاقی که برای تمامی ایرانیان غم انگیز خواهد بود.

اما خبر خوشی که این روز‌ها میان ایرانیان مخابره میشود مشاهده‌ی پنج قلاده یوز جدید است که در قالب یک خانواده دیده شدند و امید را برای ادامه‌ی این گونه‌ی زیبا زنده کردند.

دکتر شهاب الدین منتظمی مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت از محیط زیست درباره‌ی این خانواده‌ی پنج نفره از یوز‌ها در تهران گفت:

حدود ساعت ۵.۳۰ صبح روز پنجشنبه دو همیار محیط زیست در مسیر جاده‌ی بیارجمند بردسکن ۵ یوز را که اهالی یک خانواده بودند مشاهده میکنند، بلافاصله به محیط زیست گزارش میکنند و همکاران ما سریعا در محل حاضر میشوند و موفق به تهیه‌ی فیلمی بسیار ارزشمند که مشاهده شده از این خانواده‌ی یوز‌ها میشوند.
این موضوع جای امیدواری دارد که منطقه‌ی توران کشور ایران هنوز زیستگاهی زاد آور است و کماکان از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است، متاسفانه به دلیل فاصله‌ی زیاد نمیتوانیم اعلام کنیم چه تعداد از یوز‌ها نر و چه تعداد ماده بودند، امیدواریم با پایش‌های بهتر و نصب دوربین‌های بیشتر بتوانیم تصاویر دقیق تری را تهیه کنیم و جنسیت این یوز‌ها را مشخص کنیم.

وی در ادامه افزود:
ما احتمال میدهیم با توجه به اینکه این یوز‌ها حالت یک خانواده را داشتند قطعا یوز ماده نیز در آن‌ها وجود داشته باشد و بسیار به این موضوع امیدواریم.

دکتر شهاب الدین منتظمی درباره‌ی برنامه‌ی محیط زیست برای این یوز‌های بیان کرد: قطعا سازمان محیط زیست اقدامی برای زنده گیری این یوز‌ها نخواهد کرد، اولویت ما حفظ زیستگاه است، هم برای یوز و هم برای طعمه‌ی یوز، شرایط باید ایمن شود و آرامش برقرار شود برای آنکه یوز و طعمه‌ی آن در زیستگاه خود به صورت طبیعی زندگی کنند.

حفاظت درست و همیاری جوامع محلی از نکات مهمی است که در منطقه صورت گرفته و ادامه دارد، فنس کشی‌های اطراف جاده‌ی عباس آباد که از مسیر‌های پر تصادف یوز بوده و همچنین سرعت خودرو که به ۳۰ کیلومتر کاهش یافته از اقدامات مهمی است که صورت گرفته، خروج دام و چرای دام از منطقه هم یکی از اقدامات مهم صورت گرفته بود، این مباحث شرایط را برای حفاظت بهتر فراهم میکند و افزایش طعمه‌ها هم برای حفاظت درست از یوز و تکثیر جمعیت موثر خواهد بود.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست درباره تعداد دقیق یوز‌های ایرانی اظهار داشت: به دلیل شرایط زندگی یوز‌ها که بسیار حیواناتی مخفی کار و انسان گریز هستند تعداد دقیقی از یوز‌ها وجود ندارد، اما تخمین‌های ما زیر ۵۰ عدد را عنوان می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد:
خواهش ما این است که تمام جوامع و مردمی که در حوزه زیستگاه یوز در حال زندگی کار و تردد هستند، توجه داشته باشند که یوز‌ها گونه‌های بسیار خاص و منحصر به فرد هستند و نوعی ثروت ملی برای کشور ایران محسوب می‌شوند امیدواریم که با همکاری مردم و سازمان حفاظت از محیط زیست بتوانیم زمینه را برای حفاظت از این گونه مهم فراهم کنیم.
منبع: اسپوتنیک
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید