ظریف در نیویورک: آمده‌ام تا توضیح بشنوم

کد خبر : ۸۰۸
بازدید : ۱۳۶۶

فرادید | محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در ابتدای ورود به نیویورک در جمع خبرنگاران گفت که دولت آمریکا مسئول اجرای توافقنامه هسته‌ای است.

به گزارش ایرنا، ظریف افزود که مشکلات داخلی کشورها آن‌ها را از اجرای تعهدات بین‌المللی «معاف نمی‌کند.»

دولت‌های ایران و آمریکا با فشار مخالفان داخلی مذاکرات هسته‌ای روبه‌رو هستند.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از رئیس‌جمهوری این کشور خواسته تا در مدت پنج روز پس از رسیدن به توافق با ایران، متن این توافق را برای بررسی به کنگره ارائه کند.

همچنین نمایندگان مجلس یک طرح دو فوریتی‌ تهیه کرده‌اند که بر اساس آن توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ بدون تصویب مجلس فاقد اعتبار خواهد بود.

لغو تحریم‌ها یکی از عمده‌ترین اختلاف ایران و قدرت‌های جهانی است. ایران پس از پایان مذاکرات هسته‌ای لوزان و دستیابی به چارچوب‌های توافق بر این باور است که همه تحریم‌های اقتصادی و مالی باید از روز آغاز اجرای توافق لغو شود اما آمریکا می‌گوید که تحریم‌ها به صورت مرحله‌ای حذف خواهد شد.

وزیر خارجه کشورمان می‌گوید که تحریم و توافق با یکدیگر «سازگاری ندارند» و بر پایه چارچوب‌های توافق لوزان، هم‌زمان با اجرای توافقنامه، تحریم‌ها «باید برداشته شوند» و قطعنامه‌های شورای امنیت هم از طریق قطعنامه تازه‌ای لغو شوند.

ظریف که برای شرکت در اجلاس معاهده ان‌پی‌تی به نیویورک سفر کرده، ممکن است امروز دوشنبه با جان کری، همتای آمریکایی‌اش دیدار و گفت‌وگو کند.

مقامات آمریکایی تأیید کرده‌اند که این دیدار عصر امروز انجام می‌شود.

وزیر خارجه می‌گوید به نیویورک آمده تا از طرف آمریکایی درباره «آثار توافق احتمالی» بر وضع داخلی تعهدات این کشور «توضیح بیشتری بشنود.»

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید