بازگشت بورس به مسیر صعودی

بازگشت بورس به مسیر صعودی

در این روز نماد‌های بزرگ بورسی که در یک هفته اخیر با بیشترین اصلاح قیمت مواجه شده بودند، اهرم اصلی رشد شاخص کل بودند. به‌نظر می‌رسد جذابیت قیمت این سهم‌ها پس از افت‌های گذشته مهم‌ترین دلیل افزایش تقاضا به‌شمار می‌رود.

کد خبر : ۸۰۸۳۹
بازدید : ۵۴۴۴
بورس تهران پس از تجربه سه افت متوالی و عقبگرد بیش از ۵/ ۷ درصدی، روز گذشته به مسیر صعودی بازگشت و نماگر اصلی بازار با رشد ۳/ ۱ درصدی همراه شد.
در این روز نماد‌های بزرگ بورسی که در یک هفته اخیر با بیشترین اصلاح قیمت مواجه شده بودند، اهرم اصلی رشد شاخص کل بودند. به‌نظر می‌رسد جذابیت قیمت این سهم‌ها پس از افت‌های گذشته مهم‌ترین دلیل افزایش تقاضا به‌شمار می‌رود.

پایان مثبت شاخص سهام در هفته‌ای منفی
هر چند حمایت حقوقی‌های بازار نیز در روند صعودی این نماد‌ها در آخرین روز هفته بی‌تاثیر نبود. این شرایط سبب شد در پایان معاملات روز چهارشنبه، در مقابل رشد ۳/ ۱ درصدی شاخص کل، شاخص هموزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نماد‌ها دارد، کاهش ۱۴/ ۰ درصدی را تجربه کند از این رو با وجود رشد شاخص کل در پایان معاملات چهارشنبه، اما در مجموع معاملات این هفته، شاهد افت حدود ۵ درصدی این نماگر بودیم. ضمن آنکه بازدهی دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای از ابتدای سال نیز در محدوده ۸۳ درصد ثبت شد.
با وجود تعادل نسبی قیمت‌ها در معاملات روز چهارشنبه، اما همچنان قیمت حدود نیمی از نماد‌های فعال بورسی با افت مواجه شدند. با این حال بار دیگر و پس از غیبت سه روزه شاهد بازگشت معامله‌گران خرد به سمت خرید سهام بودیم. از این‌رو دیروز همزمان با رشد ۳/ ۱ درصدی شاخص سهام، ۴۱۴ میلیون و ۹۷۰ هزار سهم به ارزش تقریبی ۱۲۷ میلیارد تومان از سبد سهام حقوقی‌ها به پرتفوی حقیقی‌های بازار افزوده شد.
در این میان سهام گروه‌های بزرگ کالایی که نقشی حدود ۶۰ درصدی از کل ارزش بازار بورس تهران را در اختیار دارند، در اولویت اصلی سهامداران حقیقی قرار گرفتند. سهامی که در روز‌های اصلاح بیشترین افت قیمت را تجربه کرده بودند و حال به نظر می‌رسد در سطح جذابی برای خریداران قرار گرفته‌اند.
در این راستا روز چهارشنبه، بیشترین خالص خرید حقیقی در سهام زیرمجموعه گروه فلزات اساسی به میزان ۸۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان ثبت شد. پس از آن پتروشیمی‌ها شاهد جابه‌جایی ۵۳ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند.
سرمایه‌گذاری‌ها نیز در این روز با خالص خرید ۴۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی از سوی معامله‌گران خرد بازار همراه شدند. معدنی‌ها دیگر گروهی بودند که روز چهارشنبه در کانون توجه حقیقی‌ها قرار گرفتند و خالص تغییر مالکیت حدود ۲۷ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی را تجربه کردند.

در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان در اولویت خرید معامله‌گران خرد قرار گرفت. روز چهارشنبه ۴۹ میلیون و ۹۰۰ هزار سهم «پارسان» به ارزش ۷۰ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان در سمت حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. «فولاد» نیز دیروز مورد توجه بازیگران حقیقی بازار قرار گرفت.
در این نماد معاملاتی روز چهارشنبه بیش از ۷۷ میلیون سهم به ارزش ۶۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بازار افزوده شد. «وبملت» نیز در این روز با خالص خرید حدود ۴۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی به سمت حقیقی‌ها همراه شد.
در آن‌سوی بازار نماد معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه با بیشترین خالص فروش حقیقی همراه شد. از این‌رو روز چهارشنبه شاهد انتقال ۲۰میلیون و ۹۹۰ هزار سهم «کرمانشا» به ارزش ۵۹ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها بودیم. سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز در این روز با جابه‌جایی حدود ۲۴ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی مواجه شد.

آخرین مصوبات شورای‌عالی بورس
در میان خبر‌های پیرامونی بازار حسن قالیباف‌اصل، سخنگوی شورای‌عالی بورس در گفتگو با «سنا» با تشریح آخرین مصوبات آخرین جلسه شورای‌عالی بورس اظهار کرد: در جلسه مورخ ۶ خرداد ۹۹ این شورا، ضمن بررسی آخرین وضعیت برنامه آزادسازی سهام عدالت، گزارش وضعیت بازار در دو هفته اخیر و سپس اقدامات انجام شده درخصوص روند اجرای آزادسازی سهام عدالت به شورا ارائه شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بر اساس اختیاری که در ابلاغیه مقام معظم رهبری به شورای‌عالی بورس تنفیذ شده، محدوده‌های زمانی مقرر شده برای فرآیند‌های آزادسازی سهام عدالت بازنگری و مواردی تصویب شد.

وی اظهار کرد: براساس مصوبات این شورا از روز شنبه مورخ دهم خرداد ۱۳۹۹ دارندگان سهام عدالت که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند سهام موجود در پرتفوی سهام عدالت خود را مدیریت (خرید و فروش) کنند.

دبیر شورای‌عالی بورس ادامه داد: با توجه به اعلام قبلی مبنی بر اتمام انتخاب روش سهامداری تا تاریخ هشتم خرداد ۹۹، این مهلت به مدت هفت روز (تا ساعت ۲۴ روز ۱۵ خرداد ۱۳۹۹) تمدید شد. رئیس سازمان بورس افزود: دارندگان سهام عدالت می‌توانند از روز شنبه ۱۰ خرداد ماه لغایت سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه با مراجعه به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، درخواست سفارش فروش سهام خود را ارائه دهند.

قالیباف تاکید کرد: پس از اتمام مهلت انتخاب روش سهامداری، از روز شنبه هفدهم خرداد، افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی پس از طی تشریفات ثبت و متعاقبا فرآیند پذیرش آن شرکت‌ها در یکی از بورس‌ها آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: آزاد‌سازی سهام عدالت و انتخاب روش مستقیم، تشویق به فروش سهام نیست و مصوبات شورا با محور تشویق دارندگان سهام عدالت به نگهداری و استفاده از منافع آن است.

دبیر شورای‌عالی بورس افزود: مردم عزیز در انتخاب روش مدیریت سهام عدالت دقت کنند. افرادی که به سامانه سازمان خصوصی‌سازی مراجعه و روش سهامداری خود را انتخاب کنند امکان تغییر و ویرایش ندارند. به همین دلیل باید دقت کافی را در انتخاب روش مستقیم یا غیرمستقیم داشته باشند.

قالیباف‌اصل عنوان کرد: قابلیت وثیقه‌گذاری و استفاده از کارت اعتباری و وام بانکی توسط مشمولان سهام عدالت نیز در شورای‌عالی بورس بررسی شد و موضوع اکنون منوط به بررسی، اعلام‌نظر و تصمیم‌گیری بانک مرکزی است.
بازگشت بورس به مسیر صعودی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید