چالش چین در جشنواره گوشت سگ

چالش چین در جشنواره گوشت سگ

براساس برآورد‌های موسسه بین‌المللی انسانی (HSI)، سالانه ۱۰ میلیون سگ در چین برای استفاده از گوشتشان کشته می‌شوند که بسیاری از آن‌ها پیشاپیش جشنواره یولین، از خانه‌ها دزدیده شده و یا از خیابان‌ها جمع‌آوری می‌شوند.

کد خبر : ۸۰۹۲۷
بازدید : ۶۱۰۶
چالش چین در جشنواره گوشت سگ
سالانه میلیون‌ها سگ برای مصرف گوشتشان در کشور‌های آسیایی معامله می‌شوند
چند هفته مانده به برگزاری جشنواره گوشت سگ یولین، مقام‌های چین سگ‌ها را «مونس» انسان خوانده‌اند و از ممنوعیت‌های گستره‌تر پیش رو در مصرف گوشت این حیوان خبر داده‌اند.

وزارت کشاورزی و امور روستایی چین این خبر را در حالی اعلام کرده است که فهرست نهایی منابع ژنتیکی دام و طیور، به تازگی منتشر شده و براساس آن، سگ‌ها از لیست بلند بالای حیوانات مجاز به پرورش و خرید و فروش حذف شده‌اند.

به گفته سخنگوی دولت چین، اکثر شرکت کنندگان در روند مشاوره عمومی دولت، با درنظر گرفتن سگ‌ها به عنوان دام مخالفت کرده‌اند و گفته‌اند که سگ‌ها از قدیم‌الایام به عنوان حیواناتی اهلی و «مونس و دوست» انسان شناخته شده‌اند که ضمن نگهبانی از خانه‌ها، به عنوان سگ‌های جست‌وجو و نجات پلیس به کار گرفته می‌شوند، و به کسانی که از اختلال بینایی رنج می‌برند، کمک می‌کنند.

به گزارش نشریه دیلی میل، سخنگوی دولت چین گفته است: «بعضی سنت‌های معمول و قدیمی با گذر زمان عوض می‌شوند.» او بدون ذکر جزئیات، گفته است که دولت راهبرد‌های بیشتری را در مورد سگ‌ها اتخاذ خواهد کرد.

اعلام این خبر در راستای پیش‌نویس دستورالعمل‌هایی است که چین در ماه آوریل گذشته تدوین کرده است که براساس آن، سگ‌ها به جای دام، در زمره حیوانات خانگی طبقه‌بندی می‌شوند.

تصمیم دولت چین در آستانه جشنواره گوشت سگ یولین اعلام شده است که ماه آینده برگزار می‌شود و طی آن هزاران سگ سلاخی شده، پوست آن‌ها کنده می‌شود و گوشتشان با مشعل‌های گازی پخته می‌شود. این جشنواره قرار است از ۲۱ ماه ژوئن آینده به مدت نه روز در شهر یولین، واقع در استان گوانگشی، برگزار شود.

براساس برآورد‌های موسسه بین‌المللی انسانی (HSI)، سالانه ۱۰ میلیون سگ در چین برای استفاده از گوشتشان کشته می‌شوند که بسیاری از آن‌ها پیشاپیش جشنواره یولین، از خانه‌ها دزدیده شده و یا از خیابان‌ها جمع‌آوری می‌شوند.

سازمان بهداشت جهانی نسبت به عواقب تجارت گوشت سگ هشدار داده است و گفته است که این کار موجب گسترش بیماری هاری می‌شود و خطر وبا را افزایش می‌دهد.

نتایج یک نظرسنجی در یولین در سال ۲۰۱۷ نشان داده بود که علی‌رغم تلاش تاجران گوشت سگ برای ترویج آن، تقریبا سه چهارم مردم به طور مرتب آن را نمی‌خورند. همچنین، بر اساس نتایج نظرسنجی سراسری در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۶۴ درصد شهروندان چینی خواستار تعطیلی جشنواره یولین شده‌اند و ۶۹.۵ درصد از آن‌ها هرگز گوشت سگ نخورده بودند.

دکتر پیتر لی، متخصص سیاست‌های چین در موسسه اچ اس آی، گفت که جشنواره یولین «نمایشی خونین» است که انعکاس دهنده عادات و خلق و خوی غذایی اکثریت مردم چین نیست.

او گفت: «حالا که مقام‌های چین رسما سگ‌ها به عنوان «مونس و دوست» و نه دام، به رسمیت می‌شناسند، ما امیدواریم که چین گام‌های محکم‌تری برای شتاب بخشیدن به توقف تجارت گوشت سگ و گربه در این کشور بردارد که همه ساله میلیون‌ها حیوان همچنان قربانی آن هستند و رنج می‌برند.»

لی افزود: «اعلامیه دولت برای تمامی شهر‌های کشور فرصت فوقالعاده‌ای است تا مطابق گفته‌های دولت عمل کنند و برای حفاظت از سگ‌ها و گربه‌ها اقدام کنند و آن‌ها را از چنگ تاجران دزد گوشت و کشتارگاه‌های سگ و گربه نجات دهند.»‌

وزارت کشاورزی چین تاکید کرده است که سگ‌ها در فهرست دامی مورد تایید سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) گنجانده نشده‌اند و در سطح بین‌المللی نیز گوشت سگ به عنوان دام تلقی نمی‌شود. شنژن و جوهای، اولین شهر‌های چین بودند که در ماه آوریل گذشته، مصرف گوشت سگ و گربه را ممنوع کردند.

فهرست نهایی دام، رسما شماری از حیوانات وحشی را نیز شامل میشود که عبارتند از: گونه‌های مختلف آهو، گوسفند آلپاکا، مرغ شاخدار (guinea-fowl) و سه حیوان از متداولترین گونه‌های پرورشی در چین یعنی سگ‌های راکون، روباه نقره ای، و راسوها.

شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان چین در اواخر سال میلادی گذشته آغاز شد. گمان می‌رود که خفاش نعلبینی (horseshoe bats) منشاء بیماری کووید-۱۹ بوده باشد که از طریق گونه‌ای واسطه، وارد چرخه انسانی شده باشد.

مقام‌های چین در واکنش به همه‌گیری کشنده ویروس کووید-۱۹، کلیه فعالیت‌های خرید و فروش و مصرف حیوانات وحشی را موقتا ممنوع کردند و در حال بررسی قانونی برای ممنوعیت دایم آن هستند.

هفت گذشته مقام‌های رسمی ووهان، خوردن تمام حیوانات وحشی را ممنوع کردند و اعلام کردند که این شهر «پناهگاه امن حیات وحش» خواهد بود. در حال حاضر، طول مدت این ممنوعیت ۵ سال است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید