افزایش تعداد کشور‌های "اجلاس جی ۷"؟!

افزایش تعداد کشور‌های "اجلاس جی ۷"؟!

ترامپ گفت: حضور سران و رهبران کشور‌های صنعتی جهان در واشنگتن می‌تواند "برای همه نشانه مهمی از عادی شدن شرایط باشد".

کد خبر : ۸۰۹۷۲
بازدید : ۵۷۱۸
افزایش تعداد کشور‌های
اجلاس جی ۷ ابتدا قرار بود به دلیل پاندمی کرونا به صورت کنفرانس ویدئویی برگزار شود. رئیس‌جمهور آمریکا حال تصمیم دارد رهبران چند کشور دیگر را به اجلاس هفت کشور صنعتی دعوت کند و برگزاری اجلاس را تا سپتامبر به تعویق اندازد.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم دارد برگزاری اجلاس "جی ۷" در ایالات متحده آمریکا را تا ماه سپتامبر به تعویق اندازد و شمارش کشور‌های حاضر در این اجلاس را از جمله با حضور روسیه گسترش دهد.

او معتقد است ایده هفت کشور بزرگ صنعتی جهان "منسوخ" شده و تصویر درستی از واقعیت جهان کنونی را به تصویر نمی‌کشد. ترامپ می‌خواهد روسیه، کره جنوبی، استرالیا و هند را به اجلاس جی ۷ دعوت کند.

سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد این اقدام، متحدان سنتی آمریکا را گرد هم خواهد آورد تا در مورد چگونگی برخورد با چین در آینده تبادل نظر کنند.

روسیه متحد آمریکا به شمار نمی‌رود و رئیس‌جمهور این کشور ولادیمیر پوتین به دلیل الحاق کریمه به خاک روسیه مورد انتقاد کشور‌های غربی است. پوتین سال گذشته هم علی‌ر‌غم پیشنهاد و تلاش رئیس‌جمهور آمریکا به اجلاس جی ۷ در فرانسه دعوت نشد.

این اجلاس هر سال در یکی از کشور‌های گروه ۷ برگزار می‌شود. هفت کشور بزرگ صنعتی جهان: آمریکا، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، کانادا و آلمان باید با تصمیم دونالد ترامپ برای دعوت از سایر کشور‌ها از جمله روسیه به اجلاس جی ۷ در آمریکا موافقت کنند.

اجلاس جی ۷ ابتدا قرار بود ۲۱ تا ۲۳ خرداد (دهم تا دوازدهم ژوئن) در محل اقامت رئیس‌جمهور آمریکا در کمپ دیوید برگزار شود. اما کاخ سفید ماه مارس اعلام کرد که به دلیل پاندمی کرونا این اجلاس به صورت کنفرانس ویدیویی برگزر می‌شود

رئیس‌جمهور آمریکا چند روز پیش ناگهان اعلام کرد کشورش در حال خروج از بحران کروناست و اجلاس جی هفت می‌تواند به صورت حضوری برگزار شود. او ابتدا کمپ دیوید را به عنوان محل برگزاری پیشنهاد کرد، اما بعد تغییر نظر داد و گفت: محل برگزاری اجلاس سران هفت کشور صنعتی باید در کاخ سفید باشد.

ترامپ گفت: حضور سران و رهبران کشور‌های صنعتی جهان در واشنگتن می‌تواند "برای همه نشانه مهمی از عادی شدن شرایط باشد".

این پیشنهاد ترامپ با استقابل چندانی مواجه نشد. یک سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد صدراعظم این کشور "از دعوت ترامپ سپاسگزار است، اما به دلیل شرایط عمومی پاندمی کرونا نمی‌تواند به این دعوت پاسخ مثبت دهد".

در حال حاضر محدودیت‌هایی شدیدی برای سفر میان آمریکا و اروپا حاکم است و پرسش‌های بسیاری درباره چگونگی برگزاری اجلاس جی ۷ وجود دارد.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید