آیا پول واقعا خوشبختی می آورد؟

آیا پول واقعا خوشبختی می آورد؟

پول و خوشبختی؛ محققان در بررسی‌های علمی خود، نگاهی به درآمد و ارتباط آن با احساس خوشبختی در عامه مردم انداخته‌اند. آنها فقط تجربه خاصی از افراد را در نظر نگرفته‌اند و به طور کلی مردم را در این خصوص مورد بررسی قرار دادند. آنها به این نتیجه رسیدند که افراد وقتی بتوانند برای برخی از کارهای خاص مورد نظرشان، پول خرج کنند، احساس شادی و خوشبختی می‌کنند. بنابراین پول اگر به شکلی صحیح خرج شود، می‌تواند خوشبختی بیاورد.

کد خبر : ۸۱۷۸۶
بازدید : ۳۰۰۱
آیا پول واقعا خوشبختی می آورد؟
فرادید | مردم همیشه به این سوال فکر می‌کنند که آیا پول خوشبختی می‌آورد؟ اما پاسخ این سوال به تعریف شما از خوشبختی بستگی دارد. محققان در یک پژوهش جدید ادعا کرده‌اند پول ممکن است بتواند امنیت شما را تامین کند، اما همه خوشی و سعادت را نمی‌توانید با پول بخرید.

یک پژوهش جهانی درباره خوشبختی و شادمانی روی بیش از یکصد هزار نفر نشان داده است که بین احساس رضایت و میزان درآمد رابطه قابل ملاحظه‌ای وجود دارد، اما این ارتباط بین پول و شادی دیده نمی‌شود.

در این پژوهش که با نمونه برداری از ۹۶ درصد جمعیت سیاره زمین انجام شده، معلوم شد، رضایت از زندگی با درآمد ملی و شخصی افزایش پیدا می‌کند، اما احساسات مثبتی مثل لذت بودن و خوشحالی و تفریح بیشتر با عوامل دیگری مثل احساس احترام، استقلال، داشتن دوستان و کار کردن در یک شغل تمام وقت در ارتباط است.

پرفسور اد دی نر، پژوهشگر دانشگاه ایلینویز در این زمینه خاطرنشان کرد: مردم همیشه به این سوال فکر می‌کنند که آیا پول خوشبختی می‌آورد؟ اما پاسخ این سوال به تعریف شما از خوشبختی بستگی دارد.

نتایج بررسی‌های علمی

محققان در بررسی‌های علمی خود، نگاهی به درآمد و ارتباط آن با احساس خوشبختی در عامه مردم انداخته‌اند. آنها فقط تجربه خاصی از افراد را در نظر نگرفته‌اند و به طور کلی مردم را در این خصوص مورد بررسی قرار دادند. آنها به این نتیجه رسیدند که افراد وقتی بتوانند برای برخی از کارهای خاص مورد نظرشان، پول خرج کنند، احساس شادی و خوشبختی می‌کنند. بنابراین پول اگر به شکلی صحیح خرج شود، می‌تواند خوشبختی بیاورد.

داشتن امنیت مالی

پول فقط می‌تواند تا اندازه خاصی خوشبختی بیاورد، زیرا در ابتدا موجب احساس امنیت مالی می‌شود، اما بعد این احساس خوب فراموش می‌شود.

داشتن پول به اندازه کافی به این معناست که وقتی برای خرید به فروشگاه می‌روید یا در رستوران هستید یا می‌خواهید اجاره‌خانه‌تان را بپردازید، نگران نمی‌شوید. در واقع، وقتی به اندازه کافی پول و در نتیجه امنیت مالی دارید.

اگر این موضوع را که می‌توانید بدون هیچ دغدغه و نگرانی، هر چیزی را که می‌خواهید بخرید، به یاد داشته و قدردان آن باشید، احساس خوشبختی بیشتری خواهید کرد. بدون شک، داشتن پول کافی برای برطرف کردن نیاز‌های ضروری، شادترتان می‌کند.
آیا پول واقعا خوشبختی می آورد؟

خرید تجربه‌های جدید

پول می‌تواند فرصت‌هایی برایتان فراهم کند که تجربه‌های خاطره‌انگیز داشته باشید. البته برای داشتن بعضی از تجربه‌های خاص نیازی به داشتن پول زیاد نیست، اما برای گشتنِ دور دنیا با آسودگی خیال، پول کافی و زیادی لازم دارید؛ بنابراین صرف هزینه در خصوص این نوع تجربه‌ها، نه‌تن‌ها موجب شادی بسیاری برایتان می‌شود، بلکه وقتی به گذشته نگاه کنید، خاطرات خوشایند زیادی هم برایتان به وجود می‌آورد.

موضوع مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که شما باید دقیقا برای کار‌هایی که واقعا از آن‌ها لذت می‌برید، هزینه کنید؛ نه کار‌هایی که جامعه برای آن‌ها ارزش قائل است. مثلا اگر علاقه‌ای به حضور در کنسرت‌ها ندارید، بنابراین صرف هزینه در این برنامه‌ها، روش مناسب خرج کردن پول‌تان نیست.

در واقع شما باید پول‌تان را صرف کسب تجربه‌هایی کنید که واقعا از آن‌ها لذت می‌برید. بی‌نهایت مثال در این زمینه وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توان به گذراندن تعطیلات، انجام ورزش‌های خاص، تجربه خوردن غذا‌های منحصربه‌فرد، سفر‌های گردشگری و تماشای نمایش‌های سرگرم‌کننده اشاره کرد.

درضمن پول می‌توان در یادگیری چیز‌های جدید به شما کمک کند. می‌توانید در کلاس‌های آموزشی موسیقی شرکت کنید یا برای داشتن اندامی بهتر، زیر نظر یک مربی زبده ورزش کنید. آموختن مهارت‌های جدید یا پیدا کردن سرگرمی‌هایی که آن‌ها را دوست داریم، ما را شادتر می‌کنند؛ بنابراین برای کشف سرگرمی‌ها و تجربه‌های دوست‌داشتنی، خوب است که هزینه کنید.

کمک به مؤسسات خیریه

توجه به دیگران احساس‌مان را بهتر می‌کند. وقتی بخشی از ثروت‌تان را با افراد نیازمند تقسیم می‌کنید، بیش از آنها احساس خوبی خواهید داشت. دیدن اثر خوبی که روی زندگی دیگران گذاشته‌اید، احساس خوب و لذت‌بخشی به شما می‌دهد. بنابراین، ثروت می‌تواند فرصت‌های بیشتری برای کمک به امور خیریه و تأثیر مثبت بعد آن روی شما و کسی که کمک را دریافت می‌کند، در اختیارتان بگذارد.

بیشتر مؤسسات خیریه با افرادی سروکار دارند که نیازمند کمک هستند و وقتی بتوانیم به آنها در این امر کمک کنیم، به خودمان افتخار می‌کنیم و احساس خوشبختی خواهیم کرد.

کمک به عزیزان

روش عالی دیگری برای خرج کردن پول، صرف هزینه برای کسانی است که برایتان مهم هستند. کمک به خواهر و برادر، والدین یا یک دوست در روز‌های سخت، می‌تواند احساس خوبی در شما ایجاد کند. حتی صرف هزینه برای جشن تولد کودک یا دوستی عزیز، شادترتان می‌کند.

نداشتن پول کافی، بودجه‌بندی پول و صرف هزینه در خصوص این موارد را سخت می‌کند؛ بنابراین اگر فرصت انجام چنین کاری را داشته باشید، مسلما شادتر خواهید بود.
آیا پول واقعا خوشبختی می آورد؟

صرف هزینه برای خریدن وقت

معمولا هزینه کردن در خصوص کار‌هایی که برایمان وقت می‌خرد، نادیده گرفته می‌شود. ما معمولا روزانه کار و وظایف متعددی داریم که از انجام دادن آن‌ها هیچ لذتی نمی‌بریم. این کار‌ها برای هرکس متفاوت است، اما از مهم‌ترین‌شان می‌توان به شستن لباس، آشپزی، رانندگی و انجام دادن کار‌های دیگر خانه اشاره کرد. وقتی پول بیشتری داشته باشید، می‌توانید از انجام دادن این کار‌های کسل‌کننده رها شوید.

می‌توانید افراد دیگری را برای انجام دادن این کار‌ها استخدام کنید یا با خرید دستگاه‌های مجهز به فناوری‌های روز، کار‌ها را به صورت اتوماتیک انجام دهید. بدین ترتیب می‌توانید زمان بیشتری برای انجام دادن کار‌هایی موردعلاقه‌تان داشته باشید.

هزینه برای داشتن چیزهای ارزشمند

عادی شدن خرید و لذت نبردن از آن، یکی از مشکلاتی است که ممکن است به‌مرور زمان برایتان پیش بیاید. خرید لوازم موردعلاقه ممکن است در ابتدا به نظرتان بسیار تازه و هیجان‌انگیز بیایند، اما این امکان هم وجود داد که پس از مدتی تازگی خود را از دست بدهد و شما دیگر قدردان آن نباشید. به همین دلیل است که کسب تجربه‌های جدید بیش از خرید کالا می‌تواند موجب شادی و احساس خوشبختی شود.

البته این موضوع در مورد همه‌چیز صحت ندارد. برخی کالا‌ها هستند که می‌توانید همیشه از وجود آن‌ها لذت ببرید و داشتن آن‌ها به طور کلی احساس خوبی به شما بدهد. مثال خوب در این زمینه، خرید آثار هنری است. اگر شما از آن دسته افراد باشید که دیدن آثار هنری شادتان می‌کند، پس خرید تابلو‌ها و نقاشی‌های زیبا برای خانه، شادترتان می‌کند. شما با دیدن و تحسین این آثار می‌توانید احساس خوبی داشته باشید و این احساس، کهنه نمی‌شود.

منابع: entrepreneur - drmoneyman

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید