روز ۵/ ۱ میلیارد دلاری بورس

روز ۵/ ۱ میلیارد دلاری بورس

این گونه سرمایه گذاری‌ها که در دنیا هیچ جایگاهی ندارد در بازار سهام ایران متاسفانه به وفور دیده می‌شود و می‌تواند ریسک معاملاتی را به شدت افزایش دهد.

کد خبر : ۸۲۲۸۰
بازدید : ۵۵۸۲
ارزش مبادلات خرد سهام در بورس و فرابورس، در روز چهارشنبه به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید؛ حدنصابی تازه در بازارسرمایه ایران، رقمی که نشان می‌دهد ارزش دلاری مبادلات روزانه بورس برای نخستین بار به ۵/ ۱ میلیارد دلار رسیده است.
در معاملات آخرین روز کاری هفته در بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل نسبت به چند وقت اخیر با قدرت کمتری به روند صعودی خود ادامه داد و با رشد ۴/ ۰ درصدی ارتفاع جدیدی را فتح کرد. این مهم در حالی رقم خورد که کلیت بازار قرمز بود.

از این رو شاخص کل هم‌وزن با افتی معادل ۹/ ۰ درصد مواجه شد. واقعیت این است که این روز‌ها به‌روز نبودن زیرساخت معاملات از دغدغه‌های روزانه سهامداران محسوب می‌شود و تنها دلیل اقبال به جریان دادوستد‌های بازار سهام ورود پول‌های تازه‌نفس به دلیل وضعیت سایر بازار‌های مالی است.

در شرایط فعلی متاسفانه سفارش‌های خرید در سامانه معاملاتی به درستی مشاهده نمی‌شود و گاه با تاخیر زمانی شاهد به‌روز شدن قیمت‌ها هستیم. در این شرایط و به دلیل اختلال گسترده سامانه‌های معاملاتی از کارگزاری‌ها گرفته تا هسته اصلی بازار، بخشی از جامعه سهامداری برای عقب‌نماندن از جریان خرد، تحت هر شرایطی حتی در سقف قیمتی اقدام به ثبت درخواست‌های خود می‌کنند.
در نقطه مقابل نیز ثبت سفارش‌های فروش وضعیت بهتری از خرید ندارد و اغلب فروشندگان با مشکلات عدید‌ه‌ای در این زمینه دست و پنجه نرم می‌کنند به‌طوری که سفارش‌ها در برخی موارد اصلا ارسال نمی‌شود یا فروشنده ناگزیر است که کف قیمتی را برای عملیات مالی خود در نظر بگیرد.
این گونه سرمایه گذاری‌ها که در دنیا هیچ جایگاهی ندارد در بازار سهام ایران متاسفانه به وفور دیده می‌شود و می‌تواند ریسک معاملاتی را به شدت افزایش دهد.

در مواقعی نیز به دلیل مشخص نبودن قیمت‌ها خسارات جبران ناپذیری به معامله‌گران وارد می‌شود و دیگر اینکه اختلالات این‌چنینی در سیستم معاملاتی بازار سرمایه می‌تواند به دو قطبی شدن فضای معاملاتی منجر شود.
در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد در داد و ستد‌های روز چهارشنبه بورس تهران که معامله‌گران بار دیگر با مشکلات سامانه دست و پنجه نرم می‌کردند، مدام شاهد تشکیل صف‌های خرید و فروش و تغییر این روند در کلیت بازار بودیم.
این گونه سردرگمی‌ها معمولا زمانی رخ می‌دهد که سهامداران مقصد مشخصی برای سرمایه‌گذاری خود ندارند و فقط به دنبال صف‌نشینی و نوسان‌گیری هستند.
روز ۵/ ۱ میلیارد دلاری بورس
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید