احتمال مرگِ روزانه ۱۲۰۰۰‌نفر در اثر گرسنگیِ ناشی از کرونا تا پایان امسال

احتمال مرگِ روزانه ۱۲۰۰۰‌نفر در اثر گرسنگیِ ناشی از کرونا تا پایان امسال

آکسفام از غول‌های مواد غذایی و نوشیدنی شامل شرکت کوکا‌کولا، جنرال میلز و یونیلیور انتقاد کرده است. در این گزارش آمده است: «آن‌ها [شرکت‌های مواد غذایی]که در رأس هستند همچنان در حال سود کردن هستند: ۸ شرکت بزرگ غذا و نوشیدنی از ماه ژانویه که شیوع جهانی کرونا آغاز شد در حدود ۱۸‌میلیارد دلار سود کرده‌اند که ۱۰ درصد بیشتر از مقداری است که می‌توان با کمک آن گرسنگی را در جهان متوقف کرد.»

کد خبر : ۸۲۳۷۴
بازدید : ۶۰۴۱
احتمال مرگِ روزانه ۱۲۰۰۰‌نفر در اثر گرسنگیِ ناشی از کرونا تا پایان امسال
فرادید | همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون جان نیم‌میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته و تعداد قربانیان همچنان در حال افزایش است. اما یک گزارش جدید که توسط آکسفام منتشر شده هشدار می‌دهد که بحران گرسنگی جهانی که به واسطه ویروس کرونا بدتر شده است به مراتب بیشتر از خودِ بیماری جان انسان‌ها را خواهد گرفت.

آکسفام تخمین زده که تا پایان سال جاری میلادی احتمالاً در حدود ۱۲۰۰۰ نفر در روز در اثر گرسنگیِ مرتبط با کووید-۱۹ جان خود را از دست خواهند داد. این درحالیست که دانشگاه جان هاپکینز با انتشار یک گزارش مرگبارترین روزِ همه‌گیری تا به امروز را روز ۱۷ آوریل اعلام کرده که در آن ۸۸۹۰ نفر جان خود را از دست دادند. مقایسه این دو عدد نشان می‌دهد که گرسنگیِ ناشی از همه‌گیری به مراتب بیشتر از خود بیماری جان انسان‌ها را خواهد گرفت.

چِما وِرا، مدیر اجراییِ موقت در آکسفام، گفته است: «همه‌گیری آخرین تیر خلاص برای میلیون‌ها انسانی است که هم‌اکنون نیز با جنگ، تغییرات آب‌وهوایی، نابرابری و فقدان یک سیستم غذایی که میلیون‌ها کارگر و تولید‌کننده غذا را به فقر کشانده، دست‌وپنجه نرم می‌کنند.»

از دست دادنِ درآمدِ ناشی از بیکاری، و/یا کاهش میزانِ درآمد، فقدان حمایت اجتماعی از افرادی که در اقتصاد غیررسمی فعال هستند و اختلال در زنجیره تأمین و سختی‌هایی که تولیدکنندگان غذا با آن مواجه هستند، از جمله مواردی است که بسیاری از مردم را از آوردن غذا بر سر سفره‌هایشان ناتوان کرده است.
احتمال مرگِ روزانه ۱۲۰۰۰‌نفر در اثر گرسنگیِ ناشی از کرونا تا پایان امسال

یکی دیگر از عواملی که به بحران غذا کمک کرده است، محدودیت‌های سفرِ مرتبط با قرنطینه است که نه تنها بر کارگران و کشاورزان بلکه بر تحویل کمک‌های بشردوستانه نیز اثر منفی گذاشته است. این‌ها چالش‌هایِ جدیدی هستند که به چالش‌های قدیمی مانند جنگ‌ها، تغییرات آب‌وهوایی و نابرابریِ فزاینده، که جهان مدت‌هاست با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند، افزوده شده‌اند.

در‌این‌میان، آکسفام از غول‌های مواد غذایی و نوشیدنی شامل شرکت کوکا‌کولا، جنرال میلز و یونیلیور انتقاد کرده است. در این گزارش آمده است: «آن‌ها [شرکت‌های مواد غذایی]که در رأس هستند همچنان در حال سود کردن هستند: ۸ شرکت بزرگ غذا و نوشیدنی از ماه ژانویه که شیوع جهانی کرونا آغاز شد در حدود ۱۸‌میلیارد دلار سود کرده‌اند که ۱۰ درصد بیشتر از مقداری است که می‌توان با کمک آن گرسنگی را در جهان متوقف کرد.»

کووید-۱۹ می‌تواند کمبود غذا را بدتر کند

برطبق گزارش آکسفام، همه‌گیریِ کرونا «به بحران فزاینده گرسنگی دامن زده است.» برطبق گزارش آکسفام که داده‌های آن از برنامه جهانی غذا گردآوری شده است، در سال ۲۰۱۹ در حدود ۸۲۱ میلیون انسان دچار ناامنی غذایی بودند و ۱۴۹ میلیون نفر از آن‌ها «از گرسنگی در حد بحران یا بدتر» رنج می‌بردند.

وضعیت کنونی نشان می‌دهد تعداد افرادی که گرسنگی‌شان در حد بحران است ممکن است به دلیل همه‌گیری کرونا تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۲۷۰‌میلیون نفر برسند که یعنی تعداد افرادی که از بحران گرسنگی رنج خواهند برد، نسبت به سال پیش، ۸۰‌درصد رشد خواهد داشت.

آکسفام به طور مشخص ۱۰ نقطه از جهان را که ممکن است در صورت تشدید همه‌گیری با گرسنگیِ حداکثری مواجه شوند نام برده که این کشور‌ها شامل یمن، جمهوری دموکراتیک کنگو، افغانستان، ونزوئلا، ساحل آفریقا، اتیوپی، سودان، سودان جنوبی، سوریه و هائیتی است.

بعد از آمریکا، برزیل و هند بیشترین تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان را دارند. مبتلایان در برزیل از ۱.۷‌میلیون نفر فراتر رفته و هند بیش از ۷۶۷۰۰۰ نفر بیمار کووید-۱۹ دارد. تعداد مبتلایان در آمریکا نیز در روز چهارشنبه به ۳ میلیون نفر رسید.

ناامنی غذایی در آمریکا نیز وجود دارد

گرسنگی در جهان رو به افزایش است و آمریکا نیز مستنثنی نیست. طی هفته گذشته در آمریکا ۱.۳ میلیون نفر برای دریافت خدمات بیکاری ثبت نام کردند. برطبق گزارش فیدینگ آمریکا، در سال ۲۰۲۰ تعداد افرادی که در آمریکا از ناامنی غذایی رنج می‌برند ۱۷ میلیون افزایش خواهد داشت.

برطبق تخمین‌های این سازمان، در سال ۲۰۲۰ از هر ۶ آمریکایی ۱ آمریکایی یا حدود ۵۴‌میلیون نفر با آوردن غذا بر سر سفره خود مشکل خواهد داشت.

بر اساس آمار، در سال ۲۰۱۸ و پیش از کووید-۱۹ تعداد افرادی که دچار ناامنی غذایی بودند ۳۷ میلیون نفر بود که یعنی در سال ۲۰۲۰ در حدود ۴۶‌درصد به تعداد آن‌ها افزوده خواهد شد.

میگوئل گومز، دانشیار مدرسه اقتصاد کاربردیِ کُرنِل در آمریکا، می‌گوید: «از گزارش آکسفام شگفت‌زده نیست هرچند خوشبین است که بتوان از رویدادنِ بدترین حالت ممکن پیشگیری کرد.»

گومز می‌گوید که راه‌حل مسئله اقدامات و سیاست‌های جهانی مانند سرمایه‌گذاری بروی برنامه‌های کمک غذایی، تأسیس یا تقویتِ شبکه‌های امنیت غذایی و حمایت از کشاورزانی است که با کاهش دستمزد مواجه شده‌اند.»
آکسفام یکی از بزرگترین سازمان‌های بین‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، متشکل از ۱۵سازمان در ۹۸کشور، است.


منبع: CNN
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید