در ترکمنستان فقط خودرو‌های سفید اجازه تردد دارند؟!

در ترکمنستان فقط خودرو‌های سفید اجازه تردد دارند؟!

توخباتولین، فعال حقوق بشر می‌گوید زنان هم به طور غیررسمی از دریافت گواهینامه رانندگی منع شدند و اکنون به طور غیررسمی خودرو‌های مشکی و تیره رنگ ممنوع شده است. طبق یک قانون نانوشته خودرو‌ها اکنون باید به صورت سفید، بژ، زرد یا نقره‌ای باشند.

کد خبر : ۸۲۴۰۸
بازدید : ۵۰۶۳
به زودی خودرو‌های تیره رنگ به ندرت در خیابان‌های ترکمنستان مشاهده خواهند شد. بسیاری از رانندگان به تعمیرگاه‌ها هجوم آورده‌اند تا رنگ تیره ماشین خود را به سفید تغییردهند، زیرا رهبر این کشور علاقه زیادی به رنگ سفید دارد.
در ترکمنستان فقط خودرو‌های سفید اجازه تردد دارند؟!
قربان‌قلی بردی‌محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان (راست) و مدوداف، نخست وزیر پیشین روسیه

قربان‌قلی بردی‌محمداف، ر‌ئیس جمهوری ترکمنستان علاقه زیادی به خودرو‌های سفید رنگ دارد و ماموران دولتی و پلیس از مردم خواسته‌اند رنگ خودرو‌های خود را به سفید تغییر دهند. مردم اکنون برای تغییر رنگ خودرو‌های خود به سفید به تعمیرگاه‌ها هجوم آورده‌اند و یا قصد دارند هر چه زودتر خودرو‌های خود را بفروشند.

فرید توخباتولین، فعال حقوق بشر که پایگاه اینترنتی "خرونیکا ترکمنستان" را اداره می‌کند گفت: گزارش‌هایی مبنی بر مجاز بودن فقط خودرو‌های سفید رنگ از سال جدید شایعه شده و مردم این کشور به این شایعات باور دارند.

توخباتولین افزود ترکمنستان یکی از مستبدترین کشور‌های جهان است و دستورات رئیس‌جمهوری این کشور حکم قانون را دارد و صحبت‌های رئیس‌جمهور بلافاصله به شکل قانون نانوشته اجرا می‌شود.

نورمحمد حاناموف، یکی از سران اپوزیسیون ترکمنستان و رهبر حزب "جمهوریخواه" این کشور که در خارج از کشور فعالیت می‌کند به دویچه‌وله گفت: «در ترکمنستان هیچ قانون خاصی لازم نیست تصویب شود و اگر رئیس‌جمهور دستور شفاهی بدهد هم کافی است.»

رئیس‌جمهوری ترکمنستان دستور داده است واردات وسایل نقلیه قدیمی‌تر از دو سال به این کشور ممنوع شود.

توخباتولین، فعال حقوق بشر می‌گوید زنان هم به طور غیررسمی از دریافت گواهینامه رانندگی منع شدند و اکنون به طور غیررسمی خودرو‌های مشکی و تیره رنگ ممنوع شده است. طبق یک قانون نانوشته خودرو‌ها اکنون باید به صورت سفید، بژ، زرد یا نقره‌ای باشند.

این فعال حقوق بشر گفته است که پلیس راهنمایی و رانندگی از صاحبان خودرو‌های تیره‌رنگ خواسته است که هر چه زودتر رنگ ماشین خود را به سفید تبدیل کنند. به گفته توخباتولین، پلیس این موضوع را برای دریافت جریمه از رانندگان هم بهانه کرده و در شهر‌های کوچک مردم برای فرار از جریمه مجبور شده‌اند رنگ خودرو‌های خود را سفید کنند و یا بفروشند.

توخباتولین خاطرنشان کرد اگر چنین قانونی رسما وضع شود، قیمت‌خودرو‌ها دو یا سه برابر خواهند شد. به گفته این فعال حقوق بشر، این موضوع باعث افزایش قابل توجه هزینه خدمات تغییر رنگ خودرو‌ها خواهد شد که بیشتر این کارگاه‌ها به نزدیکان رئیس‌جمهوری تعلق دارند.

حاناموف هم می‌گوید: «هزینه رنگ کردن خودرو ارزان نیست. این کارگاه‌ها با توجه به تقاضای زیاد قیمت‌ها را افزایش داده‌اند و برای بسیاری از افرادی که شاغل نیستند، خودرو تنها منبع درآمد آنهاست که به عنوان تاکسی از آن استفاده می‌کنند.
چنین ممنوعیتی برای بسیاری از خانواده‌ها سخت و گران است بنابراین علاقه رئیس‌جمهوری به رنگ سفید چیزی غیر از ضرر برای این خانوداه‌ها نیست.»

عجیب‌ترین شخص در میان سران کشور‌های آسیای میانه صفرمراد نیازاف، رئیس‌جمهوری سابق ترکمنستان بود. برخی از فرمان‌های او در کشورش هنوز هم حکم قانون را دارد. اما به دنبال تغییر رهبری در ترکمنستان در سال ۲۰۰۷ کیش شخصیت در این کشور همچنان ادامه یافت.
رهبر جدید این کشور دستور ساختن مجسمه‌های افراد خانواده‌ی خود را هم صادر کرد. بردی محمداف در آکادمی ارتش این کشور شخصا از مجسمه مالک قلی بردی محمداف پدربزرگ خود پرده‌برداری کرد. رهبر ترکمنستان در "یازغیت"، روستای محل تولدش مدرسه‌ای بنام پدرش دایرکرد و دستور داد مجسمه پدرش را بنا نهند. وی در دهه گذشته چندین کتاب نوشت

حاناموف می‌گوید مقامات ترکمنستان تنها سیرک کشور در عشق‌آباد و آکادمی علوم را تعطیل کرده‌اند و پرداخت حقوق بازنشستگی را، با این استدلال که افراد مسن به طور سنتی باید تحت مراقبت فرزندان خود باشند، لغو شده است. اما هواداران رئیس‌جمهوری ترکمنستان می‌گویند که تمایل رهبرشان به خودرو‌های سفید و رنگ روشن به دلیل آب و هوای گرم کشور است که رانندگی با خودرو‌های سفید را مفید می‌داند.

اما فرید توخباتولین می‌گوید این استدلال زمانی توجیه‌پذیر است که هیچ سیستم تهویه مطبوع در خودرو‌ها وجود نداشته باشد.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید