"دگزامتازون" در مراحل اول کرونا کارایی دارد؟!

"دگزامتازون" در مراحل اول کرونا کارایی دارد؟!

بر اساس یافته‌های این تحقیق، دگزامتازون نباید برای بیماران کرونایی در ابتدای مراحل درمان تجویز شود، موضوعی که منطقی به نظر می‌رسد، زیرا استروئید‌ها تنها برای مقابله با واکشن‌های سیستم ایمنی کارایی دارند.

کد خبر : ۸۲۵۷۷
بازدید : ۹۵۶۶
دگزامتازون، نخستین دارویی که پیش‌تر تاثیر آن در نجات جان بیماران کووید۱۹ به اثبات رسیده بود نباید به مراحل اولیه درمان به بیماران کرونایی داده شود. بر اساس نتایج کامل یک آزمایش بالینی که روز جمعه منتشر شد نباید داروی دگزامتازون را برای بیمارانی که مراحل اولیه ابتلا به کووید ۱۹ را می‌گذرانند و نیاز به کمک تنفسی ندارند، تجویز کرد.

دگزامتازون تنها دارویی است که به همراه «رمدسیویر»، داروی ضد ویروس شرکت آمریکایی گیلیاد، نقش مثبت آن‌ها در کاهش طول درمان و روند بهبودی علائم وخیم بیماری کووید در آزمایش‌های بالینی به اثبات رسیده است.
رمدسیویر تنها در کاهش دوره درمان و جلوگیری از رفتن بیماران به بخش مراقبت‌های ویژه موثر نشان داده و نتوانسته به کلی جلوی مرگ و میر ناشی از بیماری کووید را بگیرد. دگزامتازون، دارویی شناخته شده و قدیمی است که به جهت برخورداری از قیمتی نسبتا مناسب به سهولت در دسترس بیماران در نقاط مختلف جهان قرار گرفته است.

این در حالی است که دیگر داروهایی، چون «هیدروکسی کلروکین» که روسای جمهوری ایالات متحده و برزیل به همراه پروفسور رائولت فرانسوی بر کارآمدی آن اصرار دارند هنوز در آزمایش‌های بالینی به توفقیات دو داروی یاد شده دست نیافته است.

در پی این فرایند، دارو‌هایی که نام آن‌ها به جهت تاثیرگذاری بر تبعات ناشی از ابتلا به کووید۱۹ بر سر زبان‌ها افتاده و به عنوان توصیه‌های درمانی در سطح بین‌المللی به تایید رسیده‌اند تولیدشان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

نتایج یک آزمایش بالینی در بریتانیا که تحت نظارت گروه مطالعاتی ریکاوری انجام شده ماه گذشته میلادی نشان داد که دگزامتازون به عنوان یک داروی ضد التهات از دسته «کورتیکواستروئیدها» مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید را تا میزان یک سوم نسبت به درمان‌های استاندارد نزد بیمارانی که به لوله‌های تنفسی وصل هستند و تا میزان یک پنجم در بین بیمارانی که بدون ونتیلاتور دریافت کننده اکسیژن هستند، کاهش می‌دهد.

نتایح کامل این آزمایش بالینی که انتظار زیادی برای اعلام آن وجود داشت و با مشارکت ۱۵ درصد از بیماران کرونایی بستری در بریتانیا انجام شد روز پنجشنبه در ژورنال پزشکی نیوانگلند که یکی از معتبرترین و مشهورترین ژورنال‌های پزشکی در جهان است منتشر شد.

در این مقاله نتایج پیشین آزمایش یاد شده که ماه ژوئن انجام شده بود تایید و جزئیات بیشتری از آن به تفصیل شرح داده شده است.

بر اساس نتایج تکمیلی این آزمایش، ۲۹ درصد از بیماران متصل به لوله‌های کمک تنفسی که روزانه شش میلی‌گرم دگزامتازون مصرف کرده بودند ظرف بیست و هشت روز جان خود را از دست دادند؛ حال آنکه مرگ و میر بیماران متصل به لوله‌های کمک تنفسی که درمان استاندارد روی آن‌ها انجام شده بود، ۴۱ درصد گزارش شده است.

نتایج آزمایش این دارو نزد بیمارانی که پس از هفت روز یا بیشتر علائم شدید بیماری در آن‌ها دیده شده امیدوارکننده‌تر بوده است. بر اساس یافته‌های این تحقیق، دگزامتازون نباید برای بیماران کرونایی در ابتدای مراحل درمان تجویز شود، موضوعی که منطقی به نظر می‌رسد، زیرا استروئید‌ها تنها برای مقابله با واکشن‌های سیستم ایمنی کارایی دارند.

منبع: یورو نیوز
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید