از دست دادنِ حسِ بویایی در بیماران کووید ۱۹ خطرناک نیست

از دست دادنِ حسِ بویایی در بیماران کووید ۱۹ خطرناک نیست

آنوسمی یکی از نخستین و رایج‌ترین نشانه‌های کووید ۱۹ است. در حقیقت، مطالعات نشان می‌دهند آنوسمی حتی از تب و سرفه نیز برای تعیین بیماریِ کووید ۱۹ قابل اعتمادتر است.

کد خبر : ۸۲۸۹۵
بازدید : ۱۱۲۶۶
از دست دادنِ حسِ بویایی در بیماران کووید ۱۹ خطرناک نیست
فرادید | دانشمندان علت از دست دادن حس بویایی در بسیاری از بیماران کووید ۱۹ را کشف کردند. خبر خوب این است که از دست دادن حس بویایی موقتی است، آن هم به این دلیل که به سلول های عصب بویایی که در بینی مسئول تشخیص بو هستند، صدمه‌ای وارد نمی‌شود.

پزشکان از دست دادن موقتی حس بویایی را اصطلاحاً «آنوسمی» یا نابویایی می‌گویند. آنوسمی یکی از نخستین و رایج‌ترین نشانه‌های کووید ۱۹ است. در حقیقت، مطالعات نشان می‌دهند آنوسمی حتی از تب و سرفه نیز برای تعیین بیماریِ کووید ۱۹ قابل اعتمادتر است.

اما دانشمندان نمی‌دانستند بیماران دقیقاً به چه علت حس بویایی خود را از دست می‌دهند. گمان می‌رفت آسیبِ وارده به سلول‌های عصب بویایی، که مسئول انتقال بو به مغز هستند، این مشکل را ایجاد می‌کند. اما مشخص شد که این تصور غلط است.

محققان متوجه شدند سارس-کووی-۲، ویروسی که عامل بیماری کووید ۱۹ است، به سلول‌های عصب بویایی که بو را تشخیص می‌دهند حمله نمی‌کنند بلکه به سلول‌هایی حمله می‌کند که از سلول های عصب بویایی حمایت می‌کنند.

رابرت داتا، استاد عصب‌شناسی در مدرسه پزشکی هاروارد که یکی از نویسندگان این مقاله بود، می‌گوید: «ویرس جدید کرونا حس بویایی در بیماران را نه از طریق حمله مستقیم به سلول‌های عصبی بلکه از طریق اثرگذاری بر عملکرد سلول‌های حمایت‌کننده مختل می‌کند.»

این خبر خوبی است، زیرا به این معنی است که احتمالاً عفونت ویروسی برای همیشه به مدار‌های سیستم عصبی بویایی بیماران کووید ۱۹ صدمه وارد نمی‌کند.

او می‌گوید: «با تمام شدن دوره عفونت لازم نیست که سلول‌های عصب بویایی جایگزین شده یا از ابتدا به وجود آیند. اما نیاز به داده‌های بیشتری است تا سازوکار‌های زیرین تعیین و این نتیجه تأیید شود.»

بیماران کووید ۱۹ حس بویایی خود را طی هفته‌ها به دست می‌آورند. در عفونت‌های ویروسی دیگر ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا سیستم بویایی عصبی بیماران حس بویایی را دوباره به دست آورد.

منبع: News.Yahoo.com
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید