انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا چه تاثیری بر اقتصاد ایران می‌گذارد؟

انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا چه تاثیری بر اقتصاد ایران می‌گذارد؟

برخی از ناظران امیدوارند با پیروزی جو بایدن، او نیز همچون باراک اوباما سیاست تعاملی را در پیش بگیرد. این ناظران می‌گویند که این احتمال وجود دارد که جوبایدن به توافق هسته‌ای پیش از دونالد ترامپ برگردد. البته جو بایدن نامزد دموکرات ها، این قول را هم در ماه‌های گذشته داده و در یادداشتی که در نشریه "فارین پالیسی" منتشر شده، وعده داده در صورت رئیس جمهور شدن، دوباره به برجام بازگردد.

کد خبر : ۸۳۷۳۵
بازدید : ۹۲۹۰
انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا چه تاثیری بر اقتصاد ایران می‌گذارد؟
فرادید | درست ۷۴ روز دیگر انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا برگزار خواهد شد و مردم این کشور پای صندوق رای خواهند رفت تا چهل وششمین رئیس جمهور آمریکا را انتخاب کنند. در این دوره قرار است دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا به عنوان نامزد جمهوری خواهان و جو بایدن به عنوان کاندیدای دموکرات‌ها با یکدیگر به رقابت بپردازند. اما مسئله‌ای که اهمیت دارد این است که در صورت پیروزی دموکرات‌ها و یا جمهوری خواهان، اقتصاد ایران دستخوش تغییر خواهد شد یا روند فعلی دنبال می‌شود.

به گزارش فرادید، به شکل کلی و طبیعی تغییر رئیس‌جمهوری آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان، بر اقتصاد تمامی کشور‌های جهان تاثیر می‌گذارد که ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

اما شرایط ایران در حال حاضر با دیگر کشور‌ها متفاوت است. در واقع آمریکا تحریم‌های اقتصادی بسیاری را بر ایران تحمیل کرده است. در چنین حالتی بحث بر سر این است که آیا با پیروزی، جو بایدن کاندیدای دموکرات ها، او در برابر ایران منعطف‌تر عمل خواهد کرد و یا دونالد ترامپ با انتخاباب مجددش سیاست‌های سختگیرانه خود را در پیش خواهد گرفت.

برخی از ناظران امیدوارند با پیروزی جو بایدن، او نیز همچون باراک اوباما سیاست تعاملی را در پیش بگیرد. این ناظران می‌گویند که این احتمال وجود دارد که جوبایدن به توافق هسته‌ای پیش از دونالد ترامپ برگردد.

البته جو بایدن نامزد دموکرات ها، این قول را هم در ماه‌های گذشته داده و در یادداشتی که در نشریه "فارین پالیسی" منتشر شده، وعده داده در صورت رئیس جمهور شدن، دوباره به برجام بازگردد.

از طرفی دونالد ترامپ پس از روی کار آمدن روند سختگیرانه‌ای در برابر ایران در پیش گرفت و فشار اقتصادی بسیاری از طریق اعمال تحریم‌های بانکی، صادراتی و... به ایران تحمیل کرد. او در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ کشورش را به‌صورت غیرقانونی و یک‌جانبه از برجام خارج کرد و همه تحریم‌های رفع شده به‌واسطه آن را برخلاف قطعنامه سازمان ملل علیه ملت ایران بازگرداند.

اما حالا هرچه به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نزدیک می‌شویم، اشتیاق دونالد ترامپ برای مذاکره با ایران بیشتر می‌شود.

کارشناسان این رفتار دونالد ترامپ را انتخاباتی می‌دانند. تحلیلگران امور بین الملل معتقدند که دولت دونالد ترامپ نه تنها دستاوردی در حوزه سیاست خارجی نداشته، بلکه در این زمینه هزینه داده و دچار ضعف هم شده است. او در واقع در برنامه ایران، کره شمالی، ونزوئلا و کوبا تقریباً شکست خورده و این حوزه به نقطه ضعف او بدل شده است.

اما برخی از کارشناسان هم در این میان می‌گویند که به نظر نمی‌رسد که موضوع ایران در بین خیلی کلیدی و حیاتی باشد. آن‌ها همچنین گفته اند که مردم آمریکا معمولا دورنما و کلیات را مدنظر قرار می‌دهند که نشان دهنده ناکامی و شکست ترامپ است که پرونده ایران نیز جزئی از آن محسوب می‌شود.

البته تعداد معدودی هم خوش بین هستند که پس از پیروزی دونالد ترامپ، تنش‌های میان واشنگتن و تهران کاهش می‌یابد.

انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا چه تاثیری بر اقتصاد ایران می‌گذارد؟
اقتصاد ایران در پسا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

در طول هفته‌های گذشته بسیاری از فعالان سیاسی، کارشناسان اقتصادی، سیاسی، روابط بین الملل و برخی از رسانه ها، موضوع وضعیت سیاسی و اقتصادی ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مورد تحلیل بررسی قرار داده اند.

از میان رسانه ها، بخشی اعظم روزنامه‌های اصلاح طلب پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به سود ایران ارزیابی کردند.

اما در مقابل احمد زیدآبادی روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی به این تحلیل واکنش نشان داد و در کانال تلگرامی خو نوشت: "برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب به گونه‌ای از احتمال ریاست جمهوری جو بایدن سخن می‌گویند که پنداری به محض ورود او به کاخ سفید، برجام به تمام و کمال زنده و تحریم‌ها یک شبه لغو می‌شود! در واقع همان طور که کیهان هم پی برده است، استراتژی دموکرات‌ها بازگشت بی قید و شرط به برجام نیست، بلکه مشروط به تغییر مسیر سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی است. "

اشاره زید آبادی به کیهان، به گزارش هفته‌های اخیر این روزنامه است که با مبنا قرار دادن سند ۸۰ صفحه‌ای سیاست‌های حزب دموکرات آمریکا نوشته بود که شرط بایدن برای بازگشت به برجام همان خواست ترامپ است. گزارشگر این روزنامه استدلال کرده بود که ترامپ برجام را توافقی ناقص می‌دانست چراکه توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران را شامل نمی‌شود، بایدن نیز در پی محدود کردن توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران است.

عباس عبدی تحلیلگر سیاسی هم معتقد است که " با ریاست جمهوری بایدن ممکن است روابط ایران و چین را در مسیر توافق برای همکاری‌های گسترده آتی، تضعیف شود. " او می‌گوید چینی‌ها به دلیل مواجهه با ترامپ به ایران چراغ سبز نشان داده‌اند. اگر ترامپ در قدرت نباشد، چین سعی می‌کند روابطش را با آمریکا و همین طور با اروپا بهبود ببخشید و تحکیم کند. "

از سوی دیگر عبدی نگاه خوش بینانه‌ای به انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا داردو معتقد است که انتخاب او تاثیر مثبتی بر اقتصاد ایران دارد. البته او تضمین این موضوع را کنار آمدن ایران با نظام بین الملل معرفی کرده است.

عباس عبدی گفته است که "فکر می‌کنم با انتخاب بایدن، سیاست ایالات متحده تا حدی تغییر خواهد کرد و بایدن سیاست یکجانبه‌گرایانه ترامپ را کنار می‌گذارد و رهبری آمریکا را در جهان احیا می‌کند. لازمه این سیاست، بهبود روابط آمریکا با چین و ژاپن و اروپا و سایر کشورهاست. طبیعتا این سیاست، تا حدی که ایران بخواهد با نظام بین‌الملل کنار بیاید، به نفع ایران است. "

البته برخی از فعالان اقتصادی معتقدند که بین بایدن و ترامپ فرقی وجود ندارد. عباس آرگون عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این رابطه گفته است که "به اعتقاد من فرقی نمی‌کند که چه کسی سکاندار دولت در این کشور باشد، چراکه سیاست‌ها یکی است و تنها ادبیات روسای جمهوری در دوره‌های مختلف متفاوت است.

او می‌گوید که "ما سخت‌ترین و شدیدترین تحریم‌ها را در دوره آقای اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، که از حزب دموکرات و حافظ صلح بود، تجربه کردیم که فشار زیادی از این محل به اقتصاد ایران تحمیل شد. در واقع اوباما شروع‌کننده تحریم‌ها بود و بعد ترامپ همان مسیر را ادامه داد. "
دکتر سید حسین موسویان، دیپلمات سابق و تحلیلگر روابط بین الملل هم گفته است که "اگر حاکمیت ایران بتواند اقتصاد را به نحوی مدیریت کند که در شهریور و مهرماه، شاخص‌ها روند بهبود چشمگیر داشته باشند، مدافعان سیاست فشار حداکثری در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بازنده خواهند بود و دولت آینده آمریکا در مورد سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران تجدیدنظر خواهد کرد."
او معتقد است که اگر روند سقوط ارزش پول ملی ایران، تورم، بیکاری و... تداوم یابد، برگ برنده را به دستان جناح تندرو آمریکا خواهد داد.
انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا چه تاثیری بر اقتصاد ایران می‌گذارد؟

رویارویی دو اندیشه رئالیستی و نئولیبرالی

دکتر ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران در یادداشتی نوشت: "رقابت ترامپ و بایدن در سنت‌های سیاسی و الگو‌های کنش فرهنگی آمریکایی مبتنی بر رویارویی دو اندیشه رئالیستی و نئولیبرالی است. نگاه ترامپ براساس معادله قدرت و فشار گسترده‌تر علیه کشور‌هایی همانند ایران، روسیه و چین ادامه پیدا خواهد کرد. درحالی‌که نگاه بایدن مبتنی بر چندجانبه‌گرایی است. اما چندجانبه‌گرایی بایدن که طبعا به همکاری و مشارکت بیشتر با اروپایی‌ها ختم خواهد شد، به معنای بازگشت آمریکا به برجام محسوب نمی‌شود، اما به هر حال وی از سازوکار‌های جدیدی استفاده می‌کند تا در مورد ایران و در ارتباط با موضوعات منطقه‌ای، بحث‌های مربوط به قدرت موشکی و شکل‌بندی‌های رقابت سیاسی که با ایران دارد به نتایج مطلوب‌تری نائل شود."

او در ادامه این یادداشت آورده است: "بدون شک به قدرت رسیدن دونالد ترامپ فضای ارتباطی تهران-واشنگتن را پرمخاطره‌تر خواهد کرد. لازم به توضیح است که فضای کرونا و شرایط موجود در آمریکا، موقعیت ترامپ را به‌گونه مشهودی کاهش داده است؛ بنابراین در فضای موجود می‌توان نتیجه‌گیری کرد که شانس پیروزی بایدن به تدریج درحال افزایش است که این مساله مرهون کرونا است. درواقع ترامپ به‌دلیل الگو‌های قدرت محوری که در پیش گرفته، هیچ‌گونه توجهی به مسائل مربوط به امنیت انسانی، امنیت جهانی، بحث‌های زیست‌محیطی و حمایت از برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی ندارد و این مساله فشار بیشتری را برای جامعه آمریکا ایجاد کرده است."

دکتر متقی تاکید کرده که "این رویکرد باعث شده که گروه‌های مختلف اجتماعی از فضای ترامپ فاصله بگیرند. اما همزمان باید به این موضوع توجه داشت که روی کار آمدن دونالد ترامپ جمهوری‌خواه یا جو بایدن دموکرات هیچ تاثیری در رابطه با برجام نخواهد داشت، زیرا واقعیت برجام این است که از روز تصویب یک کودک مرده و ناقص‌الخلقه بود و به همین دلیل نتوانست دوام بیاورد."

او در پایان خاطرنشان کرده است: "از این رو گفته می‌شد که اگر هیلاری کلینتون در دور قبل به‌جای ترامپ وارد کاخ سفید شده بود، فشار‌های سیاسی و اقتصادی جدیدی براساس مفاهیم و ادبیات متفاوتی بر ایران اعمال می‌کرد. البته در نهایت باید توجه داشت که واقعیت این است که نظم و امنیت منطقه‌ای در دوران پساترامپ با آرامش بیشتر، چندجانبه‌گرایی و همکاری‌های فراگیرتری از سوی ایران، کشور‌های منطقه، واحد‌های اروپایی و سیاست‌های آمریکا همراه خواهد شد."
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید