قانون دو ساعته آلبرت انیشتین

قانون دو ساعته آلبرت انیشتین

آلبرت انیشتین دوست داشت خیالبافی کند و تصور می‌کرد روی یک موج نوری با سرعت موج سواری می‌کند. این موج در ذهن انیشتین شکلی منجمد داشت. همین خیالبافی‌ها بود که در نهایت به شکل گیری نظریه‌ی معروف انیشتین یعنی نظریه نسبیت انجامید.

کد خبر : ۸۳۸۶۷
بازدید : ۲۹۰۷۶
قانون دو ساعته آلبرت انیشتین
همه‌ی آدم‌ها نیاز دارند گاهی هیچ کار خاصی ندهند تا کمی از فشار‌ها و مشغولیت‌های روزانه‌ی زندگی دور شوند و به جسم و روان خود استراحت دهند. برخی این زمان «هیچ کاری نکردن» را بی حاصل و بی فایده می‌دانند، در حالی که تجربه‌ی نوابغ تاریخ و نتیجه‌ی تحقیقات عکس آن را اثبات کرده است.
آلبرت انیشتین دوست داشت خیالبافی کند و تصور می‌کرد روی یک موج نوری با سرعت موج سواری می‌کند. این موج در ذهن انیشتین شکلی منجمد داشت. همین خیالبافی‌ها بود که در نهایت به شکل گیری نظریه‌ی معروف انیشتین یعنی نظریه نسبیت انجامید.

انیشتین دست به «آزمایشات فکری» می‌زد
آلبرت انیشتین آزمایشات فکری زیادی داشت. مثلاً برای نظریه‌ی معروف نسبیتش، آزمایش‌های خیالی انجام می‌داد. معروف‌ترین نظریات او که به زیربنای فیزیک مدرن بدل شدند، فقط بخشی از تخیلات او بودند.

ما هم می‌توانیم مثل انیشتین در ذهن خود دست به آزمایشاتی بزنیم، مثلاً گزینه‌ها و خروجی‌های احتمالی یک موقعیت مشخص را تصور کنیم و از خودمان بپرسیم که اگر این کار را انجام دهیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.

اجازه دهید ذهن تان برای خود پرسه بزند
وقت بیشتری برای تفکر و تجزیه و تجلیل جایگاه تان در زندگی صرف کنید. شما باید بفهمید که آیا از اهداف تان راضی هستید و برنامه‌های آینده‌ی خود را مشخص کنید. بعد از آن فقط خیالبافی کنید. این کار باعث می‌شود وقتی مجبور به مواجهه با موقعیت‌های غیر استاندارد می‌شوید بازدهی بیشتری داشته باشید یا به ایده‌های خلاقانه‌ای برسید.

از خودتان سؤال بپرسید
بعضی افراد دو ساعت گشت زدن در شبکه‌های اجتماعی را عادی، اما اختصاص دادن دو ساعت از روز به تفکر و تعمق را خیلی زیاد می‌دانند. اگر شما هم اینطور فکر می‌کنید، این روش احتمالاً به شما کمک خواهد کرد. قلم و کاغذ بردارید و به چند سؤال مثل این‌ها جواب دهید: «به چه هدف‌هایی رسیده یا نرسیده ام؟»، «آیا می‌توانم سرعت رسیدن به هدف هایم را بیشتر کنم؟» یا «خودم را شش ماه دیگر کجا می‌بینم؟»

پیاده روی کنید و از طبیعت لذت ببرید
یک پیاده روی تنهایی در پارک روش خوبی است برای اینکه درباره‌ی چیز‌هایی که معمولاً برایشان فرصت ندارید خوب فکر کنید. طبق تحقیقات، گذران وقت در طبیعت برای سلامت روان هم بسیار مفید است، خلاقیت را افزایش می‌دهد و مهارت حل مسأله را بهبود می‌بخشد.

برای خودتان نامه بنویسید
نوشتن نامه تأثیر درمانی زیادی دارد. این کار روش بسیار خوبی برای خودکاوی است، چون این فرصت را می‌دهد که به افکار و احساسات خود توجه کنید (هم در مقام راوی و هم در مقام شنونده)، به نتیجه گیری‌های جدیدی برسید که واضح و بدیهی نیستند و نگاهی به گذشته و آینده بیندازید.

تحقیقات نشان داده نوشتن افکار خود درباره‌ی آینده‌ی دور بسیار مفیدتر از ننوشتن آن‌ها است. این کار می‌تواند باعث شود که ببینید برای رسیدن به اهداف خود چه کار‌هایی باید انجام دهید و آن‌ها را دنبال کنید.

با اختصاص دادن دو ساعت در هفته سرمایه گذاری ارزشمندی برای خود می‌کنید
شما هم می‌توانید «قانون دو ساعته» را بر اساس عادت‌های دانشمندان و فیلسوف‌های بزرگ دنیا امتحان کنید. هفته‌ای تنها دو ساعت را به تفکر و تعمق اختصاص دهید. خواهید دید که ذهن تان عملکرد بهتری پیدا خواهید. به طور حتم با این کار سرمایه گذاری روی وقت تان می‌کنید تا گشت زدن در شبکه‌های اجتماعی.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید