عرضه مجانی "گنجینه‌های تاریخی" در گوگل

عرضه مجانی "گنجینه‌های تاریخی" در گوگل

در شرایط کنونی مردم کمتر می‌توانند سفر کنند و مشارکت ما با گوگل مثال خوبی از عرضه کتابخانه برای استفاده میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان است.

کد خبر : ۸۴۰۴۹
بازدید : ۶۰۶۳
عرضه مجانی
دفترچه یادداشتی که توسط نیوتن در سال ۱۶۶۱ استفاده می‌شده در میان اقلام عرضه شده به صورت آنلاین است

دفترچه یادداشت آیزاک نیوتون، ریاضی دان و فیزیکدان اهل انگلستان، به علاوه مجموعه‌های دیگری از "گنجینه های" تاریخی در قالب یک گالری آنلاین به صورت مجانی عرضه شده‌اند. کتابخانه دانشگاه کمبریج نیز مانند کاخ سفید و کتابخانه بریتانیا، تصاویر اشیاء تاریخی با وضوح بالا (High Resolution) را در سایت اینترنتی هنری و فرهنگی گوگل ارائه کرده است.

از جمله تصاویر موجود در این مجموعه دیجیتال، عکس قدیم‌ترین شی‌ء یافته شده یعنی یک کتیبه سفالی ۴۰۰۰ ساله است.

کتابخانه دانشگاه کمبریج می‌گوید که مراجعان به این صفحه می‌توانند روی اشیاء زوم کنند، جزییات دقیق آن‌ها را ببینند و همچنین "‌روایت‌های بسیار جالب درباره این اجسام منحصر به فرد" را بخوانند.

عرضه مجانی
این کتیبه سفالی توسط یک کاتب سومری حدود ۲۲۰۰ سال پیش از میلاد نگاشته شده است

کتابخانه گنجینه‌های دانشگاه کمبریج شامل نسخه‌های خطی، کتاب و سایر اشیای مهم تاریخی است. دکتر جسیکا گاردنر، از کتابداران دانشگاه کمبریج، می‌گوید: در شرایط کنونی مردم کمتر می‌توانند سفر کنند و مشارکت ما با گوگل مثال خوبی از عرضه کتابخانه برای استفاده میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان است.

بخش فرهنگی و هنری گوگل شامل شش میلیون شی‌ء است و به همه مراجعه کنندگان به این سایت امکان می‌دهد که به طور مجازی گالری‌های مختلف را از سرتاسر جهان ببینند. گوگل درباره این مجموعه گفته است: رسالت ما محافظت از فرهنگ و هنر جهان و ارائه آنلاین آن است تا برای همه مردم در همه نقاط جهان قابل دسترسی باشد.

عرضه مجانی
طرحی مربوط به اطلس قرن ۱۷ میلادی که اندازه اجرام آسمانی را نسبت به زمین نشان می‌دهد

کتابخانه دانشگاه کمبریج بیش از ۶۰۰ سال پیش تأسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های دانشگاهی جهان است. این کتابخانه می‌گوید که نسخه‌هایی از تقریبا همه کتاب ها، رمان‌ها و آثار ادبیات کودکان را که از سال ۱۷۱۰ میلادی در بریتانیا و ایرلند چاپ شده، در مجموعه اش نگه داری می‌کند.

تعداد اقلام نگه داری شده در ۱۷ طبقه این کتابخانه حدود ده میلیون است و قفسه بندی آن طولی معادل ۲۰۰ کیلومتر دارد.

اکنون بیش از ۱۴۰ تصویر از مجموعه موجود در این کتابخانه در گوگل عرضه شده و قرار است در آینده به این تعداد افزوده شود. بعضی مؤسسات دانشگاهی دیگر مانند موزه فیتزویلیام نیز برنامه مشابهی برای عرضه مجموعه هایشان در گوگل دارند.

عرضه مجانی
این اولین کتاب چاپ شده در چین است که برای تهیه آن از شیوه‌ای به نام "دوبان" استفاده شده است
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید