با قلم نوشتن چه فوایدی برای مغز دارد؟

با قلم نوشتن چه فوایدی برای مغز دارد؟

یکی از رایج‌ترین روش‌های یادداشت‌برداری سبک «کُرنِل» است که توسط یک استاد آموزش به نام والتر پائوک ابداع شد. شما می‌توانید روش‌های دیگری را که برای نیاز‌های مطالعاتی متفاوت مانند تهیه جداول مقایسه/تباین یا شبکه‌های تارعنکبوتی مناسب هستند، جستجو کنید.

کد خبر : ۸۴۳۹۶
بازدید : ۳۶۶۶
فواید دست‌نویسی چیست؟
فرادید | آیا هر وقت نیاز دارید چیزی را یادداشت کنید به سراغ قلم و کاغذ می‌روید یا مثلاً از آن‌هایی هستید که هنوز دفترچه یادداشت‌های کلاسیک مولسکین و قلم‌های مونت‌بلانک همراهشان است؟

به گزارش فرادید به نقل از بی‌بی‌سی ورلد، به این جمله ایراد بگیرید یا نه، باید بدانید ابزار‌هایی که برای دست ساخته می‌شود، برای مغز کاربرد دارند. دست‌نویسی ابزاری قدرتمند برای رمزگذاری شناخت بدنمند Encrypting embodies cognition است که از ظرفیت مغز برای بازیابی اطلاعات حمایت می‌کند؛ و دوم، وقتی یادداشت‌برداری را با دست انجام می‌دهید، دست‌های شما یک ذخیره حافظه خارجی برایتان ایجاد می‌کنند: همان دفتر یادداشتتان.

یادداشت‌برداری یک موقعیت برد- برد است. یادگیری شیوه مؤثر یادداشت‌برداری به عنوان یکی از ابزار مطالعه می‌تواند از کلاس‌های سوم و چهارم ابتدایی شروع شود، اما هرگز برای یادگیری این مهارت دیر نیست.

ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم که تمام عملکرد‌های روزانه به ارتباطات دیجیتالی وابسته است. استفاده از ابزار‌های دیجتال نیز مهارت مهمی است و این ابزار‌ها و برنامه‌ها که برای ارتباطات دیجیتال استفاده می‌شوند به تکامل خود ادامه می‌دهند و جای خود را همیشه دارند. اما در هنگام نوشتن با قلم یا خودکار روی کاغذ یک بازخورد لمسی به مغز ارسال می‌شود که کلید ایجاد مدار عصبی در مجموعه دست-مغز است؛ در هنگام کار کردن با صفحه کلید این اتفاق نمی‌افتد.
فواید دست‌نویسی چیست؟

لپ‌تاپ شما ممکن است بسیار سریعتر و کارآمدتر به نظر برسد، اما دلایل خوبی وجود دارد برای اینکه شما همیشه یک دفترچه یادداشت همراه با یک مداد - هر شکلی که دوست دارید- در دسترس‌تان داشته باشد.
بیشتر بخوانید:

محققان دریافته‌اند که یادداشت‌برداری از طریق صفحه کلید به صورت کلمه به کلمه و به طریقی انجام می‌شود که در آن پردازش اطلاعات به صورت همزمان رخ نمی‌دهد و بنابراین اسم این نوع یادداشت‌برداری را «یادداشت‌برداری نامولد» گذشته‌اند.

درعوض، یادداشت‌برداری با دست باعث می‌شود شناخت شما هنگام خلاصه‌کردن، نقل قول نویسی، سازماندهی و تهیه نمودار‌های مفهومی و واژگانی و به طور خلاصه، دستکاری و تبدیل اطلاعات درگیر شود که به فهم عمیق‌تر منجر می‌شود.

یادداشت‌برداری تبدیل به نویسندگی می‌شود: یادداشت‌برداری درگیر شدن فعالانه در معناسازی و یافتن معنا از طریق بازاندیشی، مطالعه و به اشتراک‌گذاری یادداشت‌ها با یادداشت‌های همکاران یا همکلاسی‌هاست. الگو‌ها و شکل‌های آماده‌ای هستند که می‌توانند روش‌های مؤثرتر یادداشت‌برداری را آموزش دهند. یکی از رایج‌ترین روش‌های یادداشت‌برداری سبک «کُرنِل» است که توسط یک استاد آموزش به نام والتر پائوک ابداع شد. شما می‌توانید روش‌های دیگری را که برای نیاز‌های مطالعاتی متفاوت مانند تهیه جداول مقایسه/تباین یا شبکه‌های تارعنکبوتی مناسب هستند، جستجو کنید.

یک یادداشت‌برداری خوب بستگی به روان بودن دست دارد که منظور از آن همزمانی سرعت و خوانایی است. باید بتوانید یادداشت‌ها را با خطی خوش و قابل خواندن بنویسید. تسلط در نوشتن ناشی از آموزش و تمرین در همان سال‌های اولیه مدرسه است که کمک می‌ند فضای حافظه کوتاه‌مدت فرد به مطالبات شناختیِ یادداشت‌برداری اختصاص پیدا کند.

لئوناردو داوینچی نوشته است: «.. هر چه با جزئیات بیشتری شرح دهد، بیشتر ذهن خواننده خود را گیج می‌کنی و بیشتر او را از دسترسی به دانش چیزی که توضیحش می‌دهی دور می‌کنی؛ بنابراین لازم است که همانطور که توصیف می‌کنی... نقاشی کنی.» دفترچه یادداشت‌های این هنرمند نشان از ذهنی خلاق، جستجوگر و مخترع مردع علم و هنر دارند که بی‌نظیر و قرن‌ها جلوتر از زمان خود بود.

فرگوس کرایک و رابرت لاکهارت، پیشگامان تحقیقات علوم عصب شناختی سه سطح از پردازش اطلاعات را نام می‌برند: نظریه آن‌ها نشان می‌دهد داوینچی قرن‌ها قبل چیزی درباره علوم اعصاب پیش‌بینی کرده بود. وقتی افراد دانش را به شکل دیدار عرضه می‌کنند، درک خود از مفاهیمی مانند چرخه‌ها و روابط را افزایش می‌دهند: در نتیجه، برخی از محققان علوم شناختی از آموزش راه‌های متفاوت عرضه دانش در سنین آغازین مدرسه دفاع می‌کنند.

معروف است که فلورانس نایتینگل از طریق نوشتن جزئیات افکارش، مشاهدات دقیق، مستندنگاری‌ها، یادداشت‌برداری‌ها و نوشته‌هایش به اصلاح پزشکی کمک شایانی کرد. او به خاطر عرضه اطلاعاتش در نمودار دایره‌ای تحسین شده است.
فواید دست‌نویسی چیست؟

من به خودم آموزش می‌دهم معلمی را با تهیه طرح کلاس درس تمرین کنند. آن‌ها همچنین یادداشت‌های دستی را به روش الگو‌های کرنل انجام می‌دهند. آن‌ها درباره کلاس و تفسیرشان از رویداد‌های کلاس می‌نویسند. این فرایندِ مستندنگاری یک داربست خوب برای بازنگری‌های بعدی و نظریه‌پردازی درباره کار معلمان در کلاس‌های درس فراهم می‌کند.

اگر نوشتن یکی از ضروریات حرفه شما به عنوان روزنامه‌نگار، معلم، معمار، مهندس، فعال مد و ... است، همین حالا هم می‌دانید که در یادداشت‌برداری و طراحی‌های اولیه چه سودی نفهته است.

یادداشت‌برداری با دست برای فهم عمیق‌تر، به حافظه سپردن، برقراری پیوند و سرزدن افکار تازه بسیار اهمیت دارد و در طول زمان این را ثابت کرده است. هنر یادداشت‌برداری روزانه، خاطره‌نویسی و وقایع‌نویسی و برنامه‌ریزی صد‌ها جامعه آنلاین ایجاد کرده است. بسیاری از افراد همه چیز از تقویم، کارت‌ها تبریک، انواعی از یادداشت‌ها، داستان‌های خانوادگی که فکر می‌کنند برای نسل بعدی مفید است را با دست روی کاغذ می‌نویسند و در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

یادداشت‌برداری یکی از فنون مطالعه و ابزار ضروری شناختی است. در بیان ارزش دست‌نویسی همین بس که باعث ایجاد مدار‌های عصبی برای حافظه و معنی از طریق مجموعه دست-مغز می‌شود. دفعه بعدی که خواستید با صفح کلید لپ‌تاپ بنویسید اندکی تأمل کنید!

منبع: The BBC World
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید