باید و نباید‌های لیزر مو‌های زائد

باید و نباید‌های لیزر مو‌های زائد

باید ونبایدهای لیزر موهای زائد؛ موی زائد به دلایل هورمونی و غیر هورمونی رشد می‌کند. اگر دلایل هورمونی باعث ایجاد موی زائد در بدن شما شود، شما نمی‌توانید بدون درمان بیماری اولیه، لیزر انجام دهید. اختلالات هورمونی باعث می‌شود که در قسمت‌هایی از بدن که مو ندارد، مو‌هایی زخیم و تیره رشد کنند. اگر مشکلات هورمونی دارید، درمان دارویی از رشد مو‌های زائد جلوگیری می‌کند و استفاده از لیزر فقط خرج اضافی است.

کد خبر : ۸۴۵۳۳
بازدید : ۴۱۷۱
فرادید | از گذشته تا به امروزه حذف مو‌های زائد که می‌تواند شامل مو‌های صورت، گردن، شکم و کمر، ناحیه تناسلی و دست‌ها و پا‌ها باشد، دغدغه بزرگی برای خانم‌ها و آقایان بوده است. از روش‌های سنتی حذف مو‌های زائد می‌توان به تراشیدن با تیغ، استفاده از پودر‌ها و کرم‌های موبر، بند انداختن، اپیلاسیون و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.
ولی از آن جایی که این روش‌ها موقتی هستند، همچنین عوارضی مانند حساسیت و رشد مو‌های زیر پوستی و یا خارش زیاد به همراه دارند، امروزه روش‌های نوین حذف مو‌های زائد طرفداران بیشتری پیدا کرده اند. با پیشرفت علم روش‌های زیادی برای حذف این مو‌ها معرفی شده است که لیزر یکی از نوین‌ترین تکنولوژی‌های در این زمینه است. اگر قصد دارید تا برای خلاص شدن از مو‌های زائد خود از لیزر استفاده کنید، اما اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، این مقاله به شما کمک می‌کند تا با دیدی بهتر تصمیم خود را بگیرید.

به هر نوع موی ضخیم و تیره‌ای که در خطوط میانی بدن مانند سینه، صورت، چانه و گلو رشد می‌کند، موی زائد می‌گویند. موی زائد به دلایل هورمونی و غیر هورمونی رشد می‌کند. اگر دلایل هورمونی باعث ایجاد موی زائد در بدن شما شود، شما نمی‌توانید بدون درمان بیماری اولیه، لیزر انجام دهید. اختلالات هورمونی باعث می‌شود که در قسمت‌هایی از بدن که مو ندارد، مو‌هایی زخیم و تیره رشد کنند. اگر مشکلات هورمونی دارید، درمان دارویی از رشد مو‌های زائد جلوگیری می‌کند و استفاده از لیزر فقط خرج اضافی است.

آیا برای لیزر محدودیتی برای افراد وجود دارد؟

علت پیدایش موهای زائد به دو دلیل هورمونی و غیرهورمونی است. زمانی که موهای زائد علت هورمونی دارد، لیزر نتیجه مثبتی ندارد. بلکه باید بصورت همزمان با لیزر دارو مصرف شود تا تأثیر داشته‌ باشد. گاهی مشکلات و اختلالات هورمونی و یا ابتلا به تخمدان پلی کیستیک باعث رشد مو در قسمتهایی از بدن خانمها می‌شود. حتی در قسمتهایی که مو ندارد، ممکن است موهایی ضخیم و تیره رنگ درآید. این افراد ابتدا باید به درمان مشکل هورمونی و بیماریشان بپردازند.

آیا افرادی که مشکل هورمونی دارند می‌توانند لیزر کنند؟

بله، می‌توانند، اما همزمان با لیزر باید به درمان مشکل خود نیز پرداخته و دارو مصرف‌کنند. مصرف دارو باعث می‌شود لیزر جواب داده و از رشد موهای زائد جلوگیری‌شود. در غیر اینصورت صرف هزینه برای لیزر بی‌فایده خواهد بود.

موهای زائد با علت غیرهورمونی با لیزر رفع‌ می‌شود؟

موهای زائد و بدنهایی که پرموییشان به علت مشکلات هورمونی نمی‌باشد، به لیزر جواب‌خواهد‌داد. و جالب است بدانید هر چه پوست این افراد روشن‌تر باشد و موهای تیره‌ای داشته‌باشند، در برابر لیزر بهتر جواب‌خواهند‌داد. موهای قهوه‌ای، قرمز، خاکستری، بلوند به لیزر دیرتر جواب می‌دهند.

تأثیر رنگ پوست در لیزر موهای زائد:

آیا رنگ پوست تأثیری در درمان با لیزر دارد؟ باید بگویم که بله. هر چه پوستی تیره‌تر باشد، امکان سوختگی پوست در لیزر بیشتر است. ما به افرادی که پوستی تیره دارند یا در اثر سولاریوم و حمام آفتاب پوستشان تیره شده‌ است، توصیه‌ می‌کنیم از لیزر موهای زائد با لیزر پرهیز کنند. چون در اثر لیزر ممکن است به شدت پوستشان بسوزد. همانطور که می‌دانید لیزر جاهای تیره‌تر مثل مو را می‌سوزاند و اگر پوست تیره‌تر باشد بیشتر می‌سوزد. ممکن است در اثر این سوختگی لکهایی روی پوست بیفتد و هرگز از بین نروند. پس برای لیزر حتما با فرد متخصص مشورت‌ کنید و این کار را در جاهایی مانند آرایشگاه یا سالنها انجام‌ ندهید.

لیزر برای چه کسانی ممنوع است؟

  • لیزر برای یک سری افراد دارای بیماریهای خاص مانند لوپوس ممنوع است. نور لیزر باعث می‌شود بیماریشان تشدید پیدا‌کند.
  • همچنین افرادی که مبتلا به پورفیری هستند نیز لیزر برایشان ممنوع است. چون به لیزر واکنش نشان‌می‌دهند.
  • برای افرادی که در قلبشان باتری دارند نیز لیزر ممکن است ممنوع باشد، بهتر است از پرشک متخصص خود مشورت بخواهند.
  • لیزر برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.
  • افرادی که مرتب در معرض آفتابند لیزر برای آنها توصیه نمی‌شود.
  • اگر پوست قسمتی که می‌خواهند لیزر کنند زخم باشد و عفونت داشته‌باشد، باید صبر کنند تا زخم و عفونتشان خوب شود.
  • کسانی که جای لیزر را دستکاری می‌کنند.

مصرف داروها و لیزر:

یک سری داروها پوست را به نور حساس می‌کنند. اگر از این نوع داروها مصرف‌می‌کنید، نباید لیزر کرده و باید با پزشکتان مضورت‌کنید. این داروها شامل داروهای ضد‌التهاب غیرکورتونی، مسکن‌ها، کوتریموکسازول، گروهی از داروهای مدر، داروهای دیابت، کینین و کنیدین، برخی تتراسایکلین‌ها، آمیودارون، پیروکسیکام، سولفونامیدها، سولفونیل‌ها، داروهای ضد بارداری و ایزوترتینوئین‌ها می‌باشند.

لیزر موهای زائد در خانم‌های باردار و شیرده:

آیا زنان باردار می‌توانند مو‌های زائد را لیزر کنند؟ هنوز هیچ منبعی پیدا نشده که جواب این سئوال را بدهد و مشخص نیست که آیا لیزر مو‌های زائد در دوران بارداری برای مادر و فرزندش مضر است یا خیر. اما در کل بهتر است زنان باردار از لیزر صرف نظر کنند.

اما در دوران شیردهی لیزر مو‌های زائد مانعی ندارد، هم برای مادر و هم برای نوزاد.

آیا تفاوت قیمت لیزر درمانی ملاک است؟

یکی از دلایل تفاوت قیمت ممکن است بخاطر دستگاه مورد استفاده باشد. در صورتی که دستگاه‌ها یکی باشد، باید به آن مرکزی که قیمت ارزانی دارد شک کرد. چون برخی سالن‌ها و آرایشگاه‌ها با قیمت و هزینه کمتری حاضر به این کار می‌شوند. مطمئن باشید که اینگونه افراد توجهی به سلامت شما نداشته و فقط سود بیشتری می‌خواهند.

ممکن است میزان انرژی کمتری از حالت معمول استفاده‌کرده و در نتیجه جلسات بیشتری را به شما تحمیل‌کنند.

معمولا برای رفع مو‌های زائد نیاز به ۴ جلسه درمان می‌باشد و کسانی که ادعا می‌کنند درمان کل مو‌های زائد بدن در یک جلسه فقط برای تبلیغ این حرف را می‌زنند. چنین چیزی امکان ندارد. بدن فرد در هر جلسه پذیرای مقدار محدودی اشعه لیزر بوده و در هر جلسه فقط باید یک قیمت از بدن لیزر شود. به این شکل چند جلسه طول خواهد کشید و این ادعایی دروغ است که در یک جلسه برایتان کل بدن را لیزر می‌کنند.

میزان جواب دهی لیزر در جلسات مختلف:

چنانچه گفته‌شد اگر مشکل هورمونی نداشته‌باشید، و دستگاه لیزر مورد استفاده استاندارد بوده و نیز این کار توسط درصد و بعد از جلسه دوم متخصص صورت‌پذیرد، بعد از جلسه اول ۷۰ درصد و بعد ار جلسه دوم ۹۰ درصد از مو‌های زائد بدن رفع‌می‌شود. در جلسات سوم و چهارم بیش از ۹۵ درصد مو‌های زائد از بین می‌رود. تنها افرادی خاص نیاز به بیشتر از ۴ جلسه دارند.

در صورتی که فرد مشکل هورمونی نداشته‌باشد، مو‌های لیزر شده تا سال‌ها رشد نکرده و بعد از مدت زمان زیاد ممکن است یک یا دو جلسه برای مو‌هایی که مجدد روییده‌اند لیزر درمانی نیاز باشد.
کارهایی که قبل و بعد از لیزر باید انجام داد:
- مهمترین توصیه به افرادی که می‌خواهند نتیجه بهتری از لیزر موی زائد بگیرند این است که افراد نباید یک ماه قبل از لیزر مو‌های بدن خود را با اپیلاسیون، موم و یا هر چیز دیگر از ریشه بکنند. چون این کار باعث می‌شود فولیکول‌ها از بین بروند. فقط کافیست با ژیلت آن قسمت را اصلاح کنند. بین درمان هم از مواردی که ذکر شد نمی‌توان استفاده کرد، ولی استفاده از تیغ مشکلی ندارد.

- دو ماه قبل از لیزر نباید سولاریوم انجام‌دهند یا حمام آفتاب بگیرند. بهتر است از استخر‌های روباز استفاده نکنند. بهترین زمان لیزر در فصول پاییز و زمستان است.

- روز قبل از لیزر مو‌های خود را اصلاح‌کرده و مواد آرایشی و یا ضد آفتاب به آن قسمت پوستشان نزنند.

- بعد از لیزر باید از پماد‌های ضد التهاب و کرم‌های مخصوص ترمیم پوست استفاده کرد، تا از سوزش، خارش و التهاب و قرمزی جلوگیری شود. به مدت دو روز از این کرم‌ها استفاده شود.
تشخیص نوع پوست
برای تشخیص نوع پوست به پزشک مراجعه کنند. اثرگذاری لیزر بر روی پوشت‌های مختلف، با رنگ، جنس و موی متفاوت، فرق دارد. در مطلبی جداگانه به نحوه تشخیص نوع پوست در خانه پرداختیم حتما مطالعه کنید.

- هر جلسه باید بین ۲۰ دقیقه تا یک ساعت طول بکشد. زمان لیزر بسته به اینکه چه قسمتی مورد درمان است فرق دارد. مثلا زیر بغل یا بیکینی زمان کمتری به نسبت پا وکل بدن نیاز دارد.

- برای نتیجه‌گیری صبور باشید. لیزر در چندین جلسه صورت‌گرفته و نتیجه لازم را می‌گیرید. پس صبور باشید. باید بین هر جلسه لیزر بین ۴ تا ۶ هفته فاصله باشد. در طول این زمان مو‌های جدید رشد کرده و مو‌های مرده نابود می‌شوند. حداقل ۳ ماه زمان لازم است تا از شر مو‌های زائدتان خلاص‌شوید.

- از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. حداقل SPF آن ۳۰ باشد. بعد از لیزر پوست حساس می‌شود و اشعه‌های مضر را جذب می‌کندکه موجب سوختگی نواحی لیزر شده شود.

- از لوازم آرایشی بعد از لیزر استفاده‌نکنید. از دئودورانت نیز بپرهیزید. تا یک تا دو روز پس از درمان از اسپری، عطر و لوازم آرایشی استفاده نکنید.

- از استحمام با آب گرم خودداری کنید.

لیزر اطراف چشم:

لیزر همانطور که خوب و دلنشین است و پوست را صاف و شفاف می‌کند، مضراتی هم دارد. یکی از ضررهای لیزر آسیب به چشم‌هاست. هنگام لیزر باید از عینکهای مخصوص استفاده‌ کرد. اگر مرکزی که برای لیزر می‌روید برایتان عینک نگذاشت، حتما از او بخواهید این کار را انجام‌ دهد. پس اطراف چشمها را اصلا لیزر نکنید.

کدام نواحی بدن را می‌توان لیزر کرد؟

لیزر برای تمام قسمتهای بدن کاربردیست. بیشترین متقاضیان لیزردرمانی زنان هستند که خواهان لیزر زیر بغل و بیکینی و صورت هستند. مردان نیزبرای صورت، کمر و سینه و پاها اقدام به لیزر می‌کنند.

مزایای رفع موهای زائد با لیزر:

در مقایسه با روشهایی چون اصلاح‌کردن، موم و شمع، استفاده از موبر و بند انداختن، روش لیزر از همه بهتر است. زیرا موهای زائد دیرتر رشدکرده و کاهش نیز می‌یابند. این ورش بسیار مؤثر بوده و خیلی زود نتیجه می‌دهد. روشهایی مانند الکترولیز نیز وجود دارند، اما فقط برای قسمتهای خاصی از بدن بکاررفته و برای قسمتهای بزرگ بدن کاربرد ندارند.

لیزر چگونه حسی دارد؟

هنگام لیزر کمی پوستتان حسی شبیه بندانداختن دارد. گاهی اوقات طبق تشخیص متخصص و حساسیت پوست از ژل بی حسی استفاده‌می‌شود.

مضرات لیزر درمانی:

اگر لیزر توسط فرد متخصص و متبحر انجام‌نشود، لیزر درمانی می‌تواند عوارضی خطرناک داشته‌باشد. عوارضی نظیر تاول، زخم و لک. همچنین مراقبت‌های بعد از لیزر بسیار حائز اهمیت است. بعد از لیزر نباید به دستکاری جای آن پرداخت. این کار باعث‌می‌شود جای آن‌ها بماند.

بدانید که درمان مو‌های زائد با لیزر درمان راحتی نیست و قطعاً مراقبت‌های خاص خود را می‌طلبد. می‌توانید از کرم‌های موضعی بی حس‌کننده استفاده کنید. باید وضعیت را تحمل کنید.

آیا ارزش دارد با لیزر درمان کنیم؟

بله، موهای زائد شما با لیزر از بین خواهد رفت. موهایی که زبر و خشنند کمتر می‌شوند و موهای نازک هم دیده نمی‌شوند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید