خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی به خاطر کم‌محلی همکلاسی‌ها

خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی به خاطر کم‌محلی همکلاسی‌ها

کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و یا قربانی می‌شوند، به بیماری‌هایی مانند اضطراب و افسردگی مبتلا می‌شوند و احتمال سیگار کشیدن در آن‌ها بالا می‌رود که برای قلب مضر است.

کد خبر : ۸۴۶۷۳
بازدید : ۹۲۷۲
خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی به خاطر کم‌محلی همکلاسی‌ها
اختلالات روانی و همچنین اختلالاتی که بر اثر سوءمصرف الکل در بزرگسالی به وجود می‌آید احتمالا متأثر از مشکلات دوران کودکی است
محققان می‌گویند کودکانی که میان هم‌کلاسی‌های خود محبوب نیستند، احتمال دارد بعد‌ها در زندگی به بیماری قلبی و عروقی مبتلا شوند.

یک مطالعه جدید نشان داد پسرانی که در سن ۱۳ سالگی از موقعیت پایین (عدم‌محبوبیت) میان همسالان خود رنج می‌برند، در بزرگسالی ۳۴ درصد بیشتر از دیگران (که این مشکل را ندارند) در معرض خطر بیماری گردش خون قرار دارند، در حالی که دختران هم ۳۳ درصد با خطر بیشتری روبه‌رو هستند.

با توجه به تحقیقاتی که در «بی‌ام جی اوپن» منتشر شد، پس از درنظر گرفتن عواملی نظیر تشکیل خانواده و پیش‌زمینه اقتصادی-اجتماعی که ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارد، این عوامل ارتباطی «همچنان حائز اهمیت» بودند.

متخصصان پیرامون این مطالعه از دانشگاه استکهلم سوئد اظهار داشتند که دلایل دقیق افزایش خطر ابتلا به این بیماری مشخص نیست. اما آن‌ها گفتند که اختلالات روانی و همچنین اختلالاتی که بر اثر سوءمصرف الکل در بزرگسالی به وجود می‌آید احتمالا متأثر از مشکلات دوران کودکی است.

آن‌ها نوشتند: «برخورداری از موقعیت پایین میان همسالان، انزوای اجتماعی و به حاشیه رانده شدن، مخصوصا در دوران کودکی آزاردهنده است. کودکانی که از لحاظ اجتماعی منزوی هستند، از فقدان حمایت عاطفی و اجتماعی رنج می‌برند و همچنین فرصت کمتری برای دوست‌یابی و یا کنترل رفتار‌های سلطه‌گر دیگران خواهند داشت.

در مجموع، این ناملایمات ممکن است رشد اجتماعی و عاطفی کودکان را مختل کرده و منجر به رفتار‌ها و معایبی شود که اصلاح آن‌ها بعد‌ها در زندگی‌شان دشوار است.» این گروه اظهار داشت، کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و یا قربانی می‌شوند، به بیماری‌هایی مانند اضطراب و افسردگی مبتلا می‌شوند و احتمال سیگار کشیدن در آن‌ها بالا می‌رود که برای قلب مضر است.

آن‌ها گفتند: «مطالعات درازمدت نشان داده است که چنین مشکلاتی در تمام دوره بزرگسالی پابرجاست و با کاهش سلامت روحی و جسمی بازتاب پیدا می‌کند.»

آن‌ها نتیجه گرفتند: «شواهد قانع‌کننده‌ای از علوم اعصاب وجود دارد که نشان می‌دهد چطور روابط اجتماعی، واکنش‌های غدد درون‌ریز عصبی (نورواندوکرین) را تنظیم می‌کند و به دنبال آن بر نظم گردش خون تأثیر می‌گذارد و خطر سکته و بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.»

این مطالعه وضعیت سلامت پنج هزار و ۴۱۰ مرد و ۵ هزار و ۹۹۰ زن را مورد بررسی قرار داد که موقعیت گروه همسالان‌شان در۱۳سالگی مشخص شده و در دهه شصت سالگی‌شان پیگیری شدند. برای ارزیابی موقعیت همسالان، از۱۳ساله‌ها پرسیده شد، از میان هم‌کلاسی‌های خود ترجیح می‌دهند با کدامشان کار کنند.

چهار دسته به این ترتیب به وجود آمد: گروه صفر یا افرادی که اصلا انتخاب نشدند (کسانی که به حاشیه رانده شده‌اند)؛ گروه یک (افرادی که موقعیت پایینی را در گروه همسالان خود دارند)؛ گروه دو و سه (افرادی که موقعیت متوسطی دارند)؛ و گروه چهار و یا بیشتر (افرادی که موقعیت بالایی را در گروه همسالان خود دارند).

پسران با درصد کمی بیشتر (۳۳ درصد) نسبت به دختران (۲۹ درصد) از موقعیت بالایی در گروه همسالان خود در سن ۱۳ سالگی برخوردار بودند و تعداد بیشتری از دختران به حاشیه رانده شدند (نسبت ۱۶ درصد دختران در برابر ۱۲ درصد پسران).

این گروه دریافت که به حاشیه رانده شدن توسط گروه همسالان در سن ۱۳ سالگی با میزان قابل توجهی از خطر بیماری گردش خون در بزرگسالی هر دو جنسیت ارتباط دارد.

لوسی مارتین، پرستار ارشد بخش قلب در بنیاد سلامت بریتانیا اظهار داشت: «مطالعات این چنینی بر رابطه شناخته شده بین سلامت روحی و سلامت جسمی تأکید می‌کند، اما نباید درباره محبوبیت در دوران کودکی و تأثیر آن بر خطرات درازمدت بیمار‌های قلبی و گردش خون، بی‌دلیل مضطرب شد.

روش‌های بسیاری در سبک زندگی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید و احتمالا نقش بسیار مهم‌تری را در کاهش شرایط پرخطری مانند حمله قلبی و سکته در سنین بالاتر ایفا می‌کنند. این روش‌ها، استفاده از رژیم غذایی متعادل مدیترانه‌ای، ورزش منظم، ترک سیگار و حفظ وزن مناسب را شامل می‌شوند.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید