ایرباس؛ اولین "هواپیمای مسافری کربن-صفر" تا ۲۰۳۵
اوایل قرن بیستم از سوخت هیدروژنی در هواپیماها استفاده میشد تا سال ۱۹۳۷ که فاجعه هیندنبورگ در نیوجرسی رخ داد. در این حادثه، هواپیمایی حین فرود منفجر شد و ۳۵ نفر کشته شدند و دهها نفر به شدت سوختند.
کد خبر :
۸۵۰۵۵
بازدید :
۱۲۶۱
طبق برآورد شرکت ایرباس استفاده از هیدروژن در صنعت هوافضا میتواند سهم این صنعت را در انتشار کربن تا ۵۰ درصد کاهش دهد
شرکت هوافضای ایرباس اعلام کرد شاید بتواند تا سال ۲۰۳۵ اولین هواپیمای مسافربری کربن-صفر و هیدروژنسوز خود را آماده پرواز کند. گیلام فائوری مدیرعامل این شرکت این رویداد را «اتفاقی تاریخی» در بخش تجاری صنعت هوافضا توصیف کرد.
سه طرح برای ساخت هواپیمای موسوم به زیرو-ای پیشنهاد شده است. اولی بسیار شبیه هواپیماهای مسافربری معمولی امروزی است با این تفاوت که طول و انعطاف بالهایش بیشتر است.
دومی شبیه هواپیماهایی است که موتورشان توربینی و پروانههای آنها ششپره است. سومی آیندهگرایانهترین گونه است که «بالها و بدنه یکپارچه دارد»، اما تفاوت اساسی آنها در نوع سوخت مصرفیشان است که از نیروی محرکه هیدروژنی استفاده خواهد شد.
گلن لولین نایب رییس بخش هواپیمای کربن-صفر شرکت ایرباس در بیانیهای اعلام کرد: «تا همین پنج سال پیش فناوری نیرومحرکه هیدروژنی اصلاً جزو گزینههای پیش روی ما برای کاهش انتشار کربن نبود.
اما دادههایی که از سایر صنایع حمل و نقل به دستمان رسید، فوراً متقاعدمان کرد که دیدگاه خود را تغییر دهیم. امروز از این که میبینیم هیدروژن میتواند گزینهای برای کاهش انتشار آلایندههای مضر در صنعت هوافضا باشد بسیار خشنودیم.»
اوایل قرن بیستم از سوخت هیدروژنی در هواپیماها استفاده میشد تا سال ۱۹۳۷ که فاجعه هیندنبورگ در نیوجرسی رخ داد. در این حادثه، هواپیمایی حین فرود منفجر شد و ۳۵ نفر کشته شدند و دهها نفر به شدت سوختند. طبق برآورد شرکت ایرباس استفاده از هیدروژن در صنعت هوافضا میتواند سهم این صنعت را در انتشار کربن تا ۵۰ درصد کاهش دهد.
این شرکت گفت: هواپیماهایی که موتور جت دارند میتوانند تا ۲۰۰ مسافر را بیش از سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر جابهجا کنند، حال آن که موتورهای توربینی نصف این تعداد مسافر را تا نصف این مسافت جابهجا میکنند.
در مسیر حرکت به سمت صفر کردن میزان انتشار کربن خالص تا نیمه قرن جاری، فقط بخش هوافضا نیست که میتواند با استفاده از نیرومحرکه هیدروژنی متحول شود. پارسال لندن اعلام کرد اولین شهر دنیا خواهد بود که از اتوبوسهای دوطبقه هیدروژنسوز در حمل و نقل شهری استفاده خواهد کرد.
در ماه مه ۲۰۱۹ شرکت حمل و نقل لندن (تیافال) از اتوبوس ۵۰۰ هزار پوندی هیدروژنی که از اگزوزش فقط آب خارج میشود رونمایی کرد. این شرکت بیست دستگاه از این اتوبوسها را سفارش داده است. اتوبوسهای یکطبقه هیدروژنسوز سالها است در لندن و سایر شهرها تردد میکنند، اما شرکت حمل و نقل لندن اعلام کرد این اتوبوسهای دوطبقه جدید در نوع خود اولین در جهان خواهند بود.
سه طرح برای ساخت هواپیمای موسوم به زیرو-ای پیشنهاد شده است. اولی بسیار شبیه هواپیماهای مسافربری معمولی امروزی است با این تفاوت که طول و انعطاف بالهایش بیشتر است.
دومی شبیه هواپیماهایی است که موتورشان توربینی و پروانههای آنها ششپره است. سومی آیندهگرایانهترین گونه است که «بالها و بدنه یکپارچه دارد»، اما تفاوت اساسی آنها در نوع سوخت مصرفیشان است که از نیروی محرکه هیدروژنی استفاده خواهد شد.
گلن لولین نایب رییس بخش هواپیمای کربن-صفر شرکت ایرباس در بیانیهای اعلام کرد: «تا همین پنج سال پیش فناوری نیرومحرکه هیدروژنی اصلاً جزو گزینههای پیش روی ما برای کاهش انتشار کربن نبود.
اما دادههایی که از سایر صنایع حمل و نقل به دستمان رسید، فوراً متقاعدمان کرد که دیدگاه خود را تغییر دهیم. امروز از این که میبینیم هیدروژن میتواند گزینهای برای کاهش انتشار آلایندههای مضر در صنعت هوافضا باشد بسیار خشنودیم.»
اوایل قرن بیستم از سوخت هیدروژنی در هواپیماها استفاده میشد تا سال ۱۹۳۷ که فاجعه هیندنبورگ در نیوجرسی رخ داد. در این حادثه، هواپیمایی حین فرود منفجر شد و ۳۵ نفر کشته شدند و دهها نفر به شدت سوختند. طبق برآورد شرکت ایرباس استفاده از هیدروژن در صنعت هوافضا میتواند سهم این صنعت را در انتشار کربن تا ۵۰ درصد کاهش دهد.
این شرکت گفت: هواپیماهایی که موتور جت دارند میتوانند تا ۲۰۰ مسافر را بیش از سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر جابهجا کنند، حال آن که موتورهای توربینی نصف این تعداد مسافر را تا نصف این مسافت جابهجا میکنند.
در مسیر حرکت به سمت صفر کردن میزان انتشار کربن خالص تا نیمه قرن جاری، فقط بخش هوافضا نیست که میتواند با استفاده از نیرومحرکه هیدروژنی متحول شود. پارسال لندن اعلام کرد اولین شهر دنیا خواهد بود که از اتوبوسهای دوطبقه هیدروژنسوز در حمل و نقل شهری استفاده خواهد کرد.
در ماه مه ۲۰۱۹ شرکت حمل و نقل لندن (تیافال) از اتوبوس ۵۰۰ هزار پوندی هیدروژنی که از اگزوزش فقط آب خارج میشود رونمایی کرد. این شرکت بیست دستگاه از این اتوبوسها را سفارش داده است. اتوبوسهای یکطبقه هیدروژنسوز سالها است در لندن و سایر شهرها تردد میکنند، اما شرکت حمل و نقل لندن اعلام کرد این اتوبوسهای دوطبقه جدید در نوع خود اولین در جهان خواهند بود.
منبع: ایندیپندنت
۰