"کَربویی"؛ مهم‌ترین علامتِ ابتلا به کرونا

"کَربویی"؛ مهم‌ترین علامتِ ابتلا به کرونا

تصور بر این است که وقتی ویروس کرونا به سلول‌های بینی، گلو و زبان حمله می‌کند بویایی مختل می‌شود. تفاوت آن با از دست رفتن بویایی در سرماخوردگی شدید این است که در سرماخوردگی به دلیل بسته شدن راه بینی چنین می‌شود.

کد خبر : ۸۵۴۲۶
بازدید : ۸۸۰۰
پژوهشگران دانشگاه یوسی‌ال لندن می‌گویند از دست رفتن حس بویایی و چشایی ممکن است نشانه قابل اعتمادتری از ابتلا به کرونا باشد تا سرفه. این محققان از مطالعه ۵۹۰ نفر که در سال جاری میلادی حس بویایی و چشایی‌شان را از دست داده بودند متوجه شدند هشتاد درصد آن‌ها پادتن کرونا در خونشان دارند.
چهل درصد از کسانی که پادتن کرونا داشتند علامت دیگری نداشتند. البته این پژوهش روی افرادی صورت گرفت که بیماری خفیفی داشتند و زمانی انجام شد که از دست رفتن بویایی و چشایی هنوز در زمره علائم کرونا قرار نداشت.

شواهد از دست رفتن بویایی و چشایی در اثر ابتلا به کرونا تقریبا از ابتدای سال جاری شمسی به تدریج ظاهر شدند و اواخر اردیبهشت به علائم رسمی کرونا اضافه شدند. توصیه فعلی این است که کسانی که بویایی و چشایی‌شان تغییر می‌کند یا از بین می‌رود خود را قرنطینه کنند و آزمایش کرونا بدهند.

پروفسور ریچل بترهام نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید هنوز برای بسیاری، علائم اصلی کرونا سرفه و تب هستند. این مطالعه روی کسانی صورت گرفت که در چهار هفته قبل بویایی و چشایی‌شان را از دست داده بودند و به پزشک مراجعه کرده بودند. در هشتاد درصد این افراد پادتن کرونا یافت شد که نشانه ابتلا به کروناست.

تحقیق محدود به کسانی بود که علائم خفیفی مثل تغییر یا از دست رفتن بویایی و چشایی داشتند بنابراین ممکن است نماینده تمام مبتلایان به کرونا نباشد.

پروفسور بترهم می‌گوید با این حال این پژوهش نشان می‌دهد که باید تغییر یا از دست رفتن بویایی و چشایی را جدی گرفت به خصوص وقتی کسی نمی‌تواند بو‌های زندگی روزمره مثل عطر، وایتکس، قهوه یا خمیردندان را تشخیص دهد که در این صورت باید خود را قرنطینه کند.

با اینکه ت دلالت بمام مبتلایان به کرونا دچار از دست رفتن بویایی و چشایی نمی‌شوند، اما به نظر می‌رسد این تحقیق می‌گوید این علامت به احتمال زیادر ابتلا به کرونا می‌کند. به گفته پروفسور بترهم باید به از دست رفتن بویایی بدون آبریزش یا گرفتگی بینی اهمیت داد.

تصور بر این است که وقتی ویروس کرونا به سلول‌های بینی، گلو و زبان حمله می‌کند بویایی مختل می‌شود. تفاوت آن با از دست رفتن بویایی در سرماخوردگی شدید این است که در سرماخوردگی به دلیل بسته شدن راه بینی چنین می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه کینگز کالج لندن پیشتر تخمین زده بودند شصت درصد مبتلایان به کرونا بویایی خود را از دست می‌دهند. از دست رفتن بویایی در کرونا علامت خفیفی به شمار می‌رود و احتمال اینکه کار فرد مبتلا به بیمارستان بکشد کم است، اما این افراد ممکن است بوی نشت گاز یا بوی دود یا بو و مزه غذای فاسد را احساس نکنند.

از دست رفتن طولانی‌مدت بویایی تاثیری مهم در زندگی فرد می‌گذارد. هزاران نفر گزارش کرده‌اند که بوی سوختگی را متوجه نمی‌شوند یا دائم بوی تعفن زباله یا مزه فلز در دهانشان احساس می‌کنند. برخی دیگر هم گزارش کرده‌اند که تا ماه‌ها بعد از ابتلا به کرونا مزه غذا را احساس نمی‌کرده‌اند.

پروفسور بترهم می‌گوید کسانی که جز از دست رفتن بویایی علامت دیگری ندارند، چون اغلب حالشان خوب است ممکن است به فعالیت‌های روزمره خود ادامه بدهند و باعث ابتلای دیگران شوند.

به گفته او گرچه از دست رفتن بویایی و چشایی اغلب توام هستند، اما کسانی که از کرونا بهبود یافته‌اند از دست رفتن بویایی را بیشتر از چشایی گزارش کرده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید