انصاف داشته باش آقای تهیه‌کننده؛ انصاف....

هزینه دیدن هر قسمت از سریال «شهرزاد» ٣ برابر گران‌تر از هزینه دیدن هر قسمت از «بازی تاج و تخت» است!

کد خبر : ۸۵۶۳
بازدید : ۱۲۶۷

هزینه دیدن هر قسمت از سریال «شهرزاد» ٣ برابر گران‌تر از هزینه دیدن هر قسمت از «بازی تاج و تخت» است!

مردم دانلود می‌کنند و دانلود می‌کنند و همچنان دانلود می‌کنند.‌ هزار کمپین دیگر هم اگر علیه این جریان راه بیفتد، باز دانلود می‌کنند. من هم الان رفته‌ام کنار دکه روزنامه‌فروشی ایستاده‌ام بپرسم چرا دانلود می‌کنند؟ و قرار نیست این پرسش را در قالب اتهام مطرح کنم. قرار است دلایل آنها را بشنوم چون پیش‌فرضم را بر پایه این حکم قرار داده‌ام که برخی از آنها دلایل متقنی دارند.

دلایلی دارند که بهتر است عوامل «شهرزاد» بشنوند. بهتر است خانم ترانه علیدوستی بشنود و بهتر است تمام تهیه‌کنندگان و سینماگران ایرانی بشنوند. برای همین از در یک سوپرمارکت کوچک حوالی میدان صادقیه می‌روم تو و از خانمی که دارد سی‌دی‌های شبکه خانگی را مضنه می‌کند، می‌پرسم: «شما چرا دانلود می‌کنید؟»چرا دانلود می‌کنیم؟

«قهوه تلخ» یادمان نرفته هنوز. مردم به جملات کارگردان و بازیگر محبوب‌شان احترام گذاشتند و بیشترین سود را به کیسه تهیه‌کنندگان آن سریال ریختند. ‌سال ٨٩ را می‌گویم. مهران مدیری ابتدای هرکدام از سی‌دی‌ها نشست و از مخاطبانش خواست این مجموعه را کپی نکنند.

نوعی انگیزه تشویقی هم به ماجرا اضافه کردند که از این قرار بود؛ شماره کدی داخل هر بسته سی‌دی تعبیه شده بود تا مردم آن را به سامانه پیامک کوتاه مجموعه اس‌ام‌اس کنند و از جوایز موعود سازندگان بهره‌مند شوند؛ یک قرعه‌کشی از انواع قرعه‌کشی که در ایران انجام می‌شود و جوایز آن درنهایت یا آن‌قدر آب می‌رود که قابل گفتن نیست یا اصولا کسی نمی‌بیند که دست کسی می‌رسد یا نه.

به این ترتیب سریال «قهوه تلخ» در دو وجه، اعتماد را از مردم گرفت؛ نخست این‌که مردم این سریال را کپی نکردند اما درنهایت آنچه نصیب‌شان شد، سریالی نصفه بود که به آخر نرسید. البته به لحاظ زمانی سریال «قلب یخی» پیشتر از «قهوه تلخ» تولید شده بود اما قرار بود به شکل دوره‌ای توزیع شود. به همین جهت «قهوه تلخ» به دلیل توزیع هفتگی، گوی رقبت از رقیبش ربود و موفق‌ترین تجربه در سیستم فیلم‌های شبکه خانگی بود. دست‌اندرکاران این سریال قدرت رقابت خود با تلویزیون را به رخ کشیدند و دیوار اعتماد مردم را نیز با نیمه رهاکردن ماجرا، فرو ریختند.

دانلود می‌کنم، خوب می‌کنم!
از در یک سوپرمارکت کوچک حوالی میدان صادقیه می‌روم تو و از خانمی که دارد سی‌دی‌های شبکه خانگی را مضنه می‌کند، می‌پرسم: «شما دانلود می‌کنید؟» فی‌الفور البته اضافه می‌کنم که از روزنامه شهروندم و درباره کمپینی می‌گویم که عوامل سریال «شهرزاد» به راه انداخته‌اند؛ کمپین مقابله با دانلود.

خانمی میانسال است که کیف کوچکش را زیر بغل می‌زند، موها را زیر روسری می‌برد و می‌گوید: «من دانلود نمی‌کنم چون به نظرم این هم یک نوع دزدیه. به‌ هرحال بابت این سریال هم مثل هر چیز دیگه که می‌خریم، پول خرج شده و ما باید پولشو بدیم» درهمین لحظه رو می‌کنم به جوانی که با کلاهی کش بافت وارد شده. می‌پرسم: «شما دانلود می‌کنید؟» پا به پا می‌کند و می‌گوید می‌کند، می‌پرسم: «چرا؟» که ابرو بالا می‌دهد و می‌گوید: «دانلود می‌کنم، خوب هم دانلود می‌کنم!»

دوست دارم دلایل این کارش را بشنوم چون می‌دانم پیام‌هایی ناخواسته در دلایلش خواهد داشت. اصرار می‌کنم که با منطق خودش، هرچه هست، بگوید چرا دانلود می‌کند. می‌گوید: «چرا نکنم آقا؟ اگه اینها چند تا قسمتش رو آب ببندن تو سریال‌شون، خسارت منو می‌دن؟ اون آقای مدیری که «قهوه تلخ» رو نصفه گذاشت، خسارت داد به ما؟» از او می‌پرسم اگر سریال را تا پایان ادامه بدهند، چطور؟ بابت دانلود غیرقانونی سریال عذاب وجدان نخواهد داشت. جوان کلاهش را جابه‌جا کرده می‌گوید: «برای چی عذاب وجدان داشته باشم؟ این همه پول دادم بابت سریال نصفه‌شون، یه بار هم کامل بسازن» می‌پرسم: «خب حساب تهیه‌کننده یا کارگردان اون سریال‌های نصفه رو نباید به حساب عوامل این یکی گذاشت.

به نظرتون درسته یک آدم یا مجموعه را به خاطر کم‌کاری یه گروه دیگه متهم کنیم؟» جوان در پاسخ می‌دود وسط حرفم: «من بابت یه سری‌شون پول دادم. دیگه هم نمی‌دم. مگه این‌که ثابت کنن قرار نیست دوباره بزنن زیر حرف‌شون» رو می‌کنم به مرد جوانی که با کاپشن طوسی و کیف چرمی آمده داخل. سوالم را می‌پرسم. می‌گوید: «در این‌که نباید دانلود کرد، شکی ندارم ولی خب دروغه اگه بگم این کار رو نکردم. منتها برای خودم قانونی دارم. وقتی بشنوم یه فیلم یا سریالی خوبه، گاهی که وقت داشته باشم، دانلود می‌کنم. بعد اگر ببینم واقعا خوشم اومده، می‌خرم»

این هم از آن نوع توجهیات خودساخته است که قرار است در این گزارش راجع به آن داوری نکنم. قضاوت نمی‌کنم. ایستاده‌‌ام و به بحثی که بین مرد و جوان پیش آمده، گوش می‌کنم. منتظرم برای ورود مشتری‌های تازه؛ بحث‌های تازه....

یک مقایسه ساده
مجموعه نمایش خانگی سریال «شهرزاد» پیشنهاد کرده‌اند ٢٢ دی‌ماه (سه‌شنبه) را به‌عنوان «روز حمایت از شبكه نمایش خانگی در فضای مجازی» بدانیم. پوستری هم برای آن طراحی کرده‌اند، با عنوان «روز شهرزاد». گذشته از این‌که ماجرا در هرحال رنگ و بوی تبلیغاتی هم دارد، اما واقعیت این است که سریال «شهرزاد» این روزها جزو بیشترین دانلودهای کاربران و علاقه‌مندان سریال‌های ایرانی است. برای همین هم ترانه علیدوستی چندی پیش روی صفحه اینستاگرامش از علاقه‌مندان خواست دست از دانلود بردارند و مجموعه را با خرید سریال، حمایت کنند.

از سوپرمارکت بیرون می‌آیم و در فکرم جدیدترین فیلم ایناریتو را دانلود کنم. ما ایرانی‌ها عضو قانون کپی‌رایت نیستیم و می‌توانیم هر کتاب، فیلم یا سریال خارجی را بدون درنظر گرفتن حقوق مولف کپی کنیم. مترجمان ایرانی هم بدون درنظر گرفتن حقوق مولف، همین کار را می‌کنند. منتها وسوسه می‌شوم شرایط خرید سریال «بازی تاج و تخت» را ببینم. در وب‌سایت شبکه توزیع‌کننده این مجموعه، قیمت سیزن (بخش) آخر این سریال، حدود ٣٤دلار است. یعنی اگر آن را تقسیم برده، قسمت سیزن پنجم کنیم، می‌شود چیزی درحدود ٣,٤دلار.

به گزارش تاپ منز مگزین، متوسط حقوق یک کارمند آمریکایی در‌ سال ٢٠١٥ پس از کسر مالیات، ماهیانه حدود ٣٤٤٠دلار بوده است. بنابراین هزینه خرید یک قسمت از سریال تقریبا می‌شود معادل یک‌هزارم حقوق ماهیانه یک آمریکایی. حالا همین رقم را باید با حقوق متوسط یک کارمند ایرانی مقایسه کنیم. به گزارش اقتصاد آنلاین، متوسط حقوق یک کارمند ایرانی در‌ سال ٩٤ معادل یک‌میلیون و١٧٠‌هزارتومان بوده است.

هر قسمت سریال شهرزاد نیز ٤‌هزارتومان است که اگر آن را تقسیم بر حقوق یک کارمند کنیم، می‌شود چیزی درحدود یک سیصدم حقوق ماهیانه. درواقع خرج دیدن سریالی در کیفیت «شهرزاد» در ایران، سه برابر گران‌تر از خرج یک قسمت از سریال «بازی تاج و تخت» با اعتبار و شهرت بین‌المللی است.

بنابراین به نظر می‌رسد نه‌تنها به لحاظ کیفی توان رقابت با سریال‌های بزرگ جهانی را به هیچ وجه نداریم بلکه از مشتریان خود نیز انتظار داریم سه برابر بیشتر بابت آن هزینه کنند. بنابراین با توجه به این آمار و ارقام، هیچ‌کس دانلود غیرقانونی را موجه نمی‌داند اما کمی هم به مشتری حق بدهیم. بهتر است شرایط را مساعد کنیم تا این‌که دایم از مردم انتظار داشته باشیم. قدم اول را تهیه‌کنندگان مجموعه باید برای کاهش قیمت سی‌دی قیمت‌ها بردارند و بعد چشم به انصاف مشتریان خود بدوزند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید