فروش تابعیت در مالت و قبرس؟!

فروش تابعیت در مالت و قبرس؟!

اتحادیه اروپا نمی‌توانند چنین طرح‌هایی را ممنوع کند، اما می‌تواند کشور‌ها را مجبور به اجرای برنامه «اقامت موثر» کند یعنی حضور فیزیکی برای یک دوره منظم و طولانی در قلمرو کشور مورد نظر اجرا شود.

کد خبر : ۸۶۱۱۴
بازدید : ۵۳۱۰
فروش تابعیت در مالت و قبرس؟!
کمیسیون اروپا به‌طور رسمی اقدام قانونی علیه کشور‌های قبرس و مالت را درباره طرح‌های «پاسپورت طلایی» این دو کشور آغاز کرد.

این طرح‌ها در قبرس به افراد غیر اروپایی ثروتمند اجازه می‌دهد با سرمایه‌گذاری ۲ میلیون یورویی در بخش املاک و مستغلات این کشور و اهدای ۷۵ هزار یورو به صندوق تحقیق و توسعه دولت و ۷۵ هزار یورو به سازمان توسعه اراضی کشور گذرنامه قبرسی دریافت کنند. کف سرمایه گذاری باید ۲.۱۵ میلیون یورو باشد. رقم سرمایه گذاری به شرط دریافت تابعیت در مالت یک میلیون یورو است.

کمیسیون اروپا امروز سه‌شنبه ۲۰ اکتبر (۲۹ مهر) با صدور اخطار رسمی درباره طرح‌های شهروندی با انجام سرمایه‌گذاری که معروف به «پاسپورت طلایی» است، اعلام کرد، بر این باور است که «اعطای تابعیت از سوی این کشور‌ها و در نتیجه تابعیت اتحادیه اروپا در ازای پرداخت از پیش تعیین شده یا سرمایه گذاری و بدون ارتباط واقعی با ملاحظات کشور‌های عضو با اصل همکاری صمیمانه مندرج در ماه چهار پیمان اتحادیه اروپا سازگار نیست.
این موضوع همچنین یکپارچگی وضعیت شهروندی اتحادیه اروپا را که در ماه ۲۰ پیمان عملکرد اتحادیه اروپا پیش‌بینی شده است، تضعیف می‌کند.»

کمیسیون اروپا تاکید کرده است که با توجه به ماهیت شهروندی در اتحادیه اروپا، چنین طرح‌هایی روی کل کشور‌های اتحادیه تاثیر می‌گذارد: «زمانیکه یک کشور عضو به فردی تابعیت اعطا می‌کند، شخص مورد نظر به‌طور خودکار شهروند اتحادیه اروپا می‌شود و از تمام حقوق مرتبط با این وضعیت مانند حق جابجایی، اقامت و کار آزاد در اتحادیه اروپا یا حق رای در انتخابات شهرداری و همچنین انتخابات پارلمان اروپا برخوردار می‌شود.
در نتیجه اثرات طرح‌های تابعیت با سرمایه‌گذاری تنها به کشور‌های عضو که این تابعیت را اعطا می‌کنند محدود نمی‌شود.»

کمیسیون اروپا معتقد است که اعطای این نوع از تابعیت در اتحادیه اروپا «جوهره شهروندی اتحادیه» را تضعیف می‌کند. طبق گفته کمیسیون اروپا، دولت‌های قبرس و مالت دو ماه فرصت دارند تا به این اخطار رسمی پاسخ دهند.


قبرس می‌گوید که در تاریخ یک نوامبر سال جاری برنامه «پاسپورت طلایی» خود را به پایان می‌رساند. کمیسیون اروپا در گزارشی در سال ۲۰۱۹ تاکید کرده بود طرح‌هایی مانند «ویزای طلایی» یا طرح‌های پاسپورت طلایی خطراتی مشابه پولشویی و جرایم سازمان یافته را به همراه دارند.

پرتغال، یونان و بلغارستان در حال حاضر طرح‌های ویزای طلایی را که زمانی لتونی در آن پیشگام بود ارائه می‌دهند.

اتحادیه اروپا نمی‌توانند چنین طرح‌هایی را ممنوع کند، اما می‌تواند کشور‌ها را مجبور به اجرای برنامه «اقامت موثر» کند یعنی حضور فیزیکی برای یک دوره منظم و طولانی در قلمرو کشور مورد نظر اجرا شود.
منبع: یورو نیوز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید