روان‌درمانی اگزیستانسیال؛ کتابی که همه باید بخوانند

روان‌درمانی اگزیستانسیال؛ کتابی که همه باید بخوانند

کتاب روان درمانی اگزیستانسیال، اثری روانشناسانه و فلسفی نوشته‌ی اروین دی. یالوم است که نخستین بار در سال ۱۹۸۰ انتشار یافت. اندیشه‌های مربوط به این نوع روان‌درمانی ابتدا با نظریات افرادی همچون «ژان پل سارتر» و «گابریل مارسل» شکل گرفت. «اروین یالوم» بامطالعه و بررسی آثار این افراد و غیرقابل‌اجتناب بودن مرگ و آزادی این اثر را آفرید

کد خبر : ۸۶۲۹۳
بازدید : ۳۳۷۱

معرفی کتاب روان درمانی اگزیستانسیال؛ کتابی که هر انسانی باید حداقل یک بار آنرا بخواند

فرادید | مفاهیم وجودی انسان همیشه دست‌مایه‌ی خلق آثار بزرگ و شگفت‌آور در طول تاریخ بوده که بسیاری از نظریات و تفکرات حاکم پس از خود را تحت تأثیر قرار داده است. افراد زیادی طی سال‌های اخیر همانند فلاسفه‌ی باستانی این مضامین را به چالش کشیده‌اند و کتاب‌های قابل‌توجهی را منتشر کرده‌اند.

به گزارش فرادید، «اروین یالوم» موضوعات مرتبط با سرشت و غایت انسان را در میان آثاری درمانی داستانی به تصویر می‌کشد و اثری روان‌شناسانه و فلسفی در قالب رمان می‌آفریند. کتاب «روان‌درمانی اگزیستانسیال وجودی» یکی از آثار ویژه و شاخص این نویسنده است که درباره‌ی چهار دغدغه‌ی غایی زندگی، مرگ، آزادی، انزوای اگزیستانسیال و بی‌معنایی است. این کتاب جریانی روشن و بسیار تأثیرگذار است که سایت پرطرفدار گودریدز درباره‌ی آن نوشت: «اثری استادانه و مبتکرانه.»



کتاب روان درمانی اگزیستانسیال، اثری روانشناسانه و فلسفی نوشته‌ی اروین دی. یالوم است که نخستین بار در سال ۱۹۸۰ انتشار یافت. درمان اگزیستانسیال، سال‌ها مورد استفاده بوده و هنوز هم در فُرم‌ها و موقعیت‌های مختلف در سراسر جهان به کار گرفته می‌شود. اما این شیوه از درمان تا زمان انتشار این اثر، فاقد ساختاری منسجم، تحلیلی جامع از انگاره‌ها و سنجشی از کاربردهایش بود. اروین یالوم که آثار و مطالعاتش از دهه‌ی ۱۹۷۰، خدمت بزرگی به روان درمانی اگزیستانسیال کرده، پیشینه، تحلیل و چارچوبی برای این درمان موثر فراهم ساخته است.
این کتاب، حول محور چهار موضوعی می‌چرخد که یالوم آن‌ها را «چهار دغدغه‌ی غایی زندگی» (مرگ، آزادی، انزوای اگزیستانسیال و بی معنایی) می‌نامد و به تشریح معنای این دغدغه‌ها و مشکلات ناشی از هر کدام به هنگام مواجهه‌ی بشر با آن‌ها می‌پردازد. یالوم نشان می‌دهد چگونه این دغدغه‌ها در شخصیت افراد و آسیب شناسی روانی نمود پیدا می‌کنند و چگونه می‌توان درمان را به واسطه‌ی فهمیدنِ آن‌ها مؤثرتر ساخت. یالوم با استفاده از تجربیات بالینی، تحقیقات مبتنی بر تجربه، فلسفه و آثار ادبی بزرگ، کتابی کامل و جامع را به رشته‌ی تحریر درآورده است.

این کتاب باهدف ارائه راه‌و‌روش‌هایی برای روان‌درمانی تألیف شده است و نویسنده درباره‌ی این اثر گفته است: «روان‌درمانی اگزیستانسیال رویکردی پویا یا پویه نگر است و بر دلواپسی‌هایی تمرکز می‌کند که در هستی انسان ریشه دارد.»

اندیشه‌های مربوط به این نوع روان‌درمانی ابتدا با نظریات افرادی همچون «ژان پل سارتر» و «گابریل مارسل» شکل گرفت. «اروین یالوم» بامطالعه و بررسی آثار این افراد و غیرقابل‌اجتناب بودن مرگ و آزادی این اثر را آفرید. کتاب «روان‌درمانی اگزیستانسیال وجودی» شامل یازده فصل است که عبارت‌اند از «مرگ»، «زندگی، مرگ و اضطراب»، «مفهوم مرگ برای کودکان»، «مرگ و ناهنجاری روانی»، «مرگ و روان‌درمانی»، «آزادی»، «خواستن»، «تنهایی»، «تن‌هایی اگزیستانسیال و روان‌درمانی»، «پوچی»، «پوچی و روان‌درمانی». هر یک از این فصل‌ها مسائل بنیادی و ارتباطشان با یکدیگر را شرح می‌دهد و در ارتباط با مشکلات مرتبط به آن‌ها رویکرد‌های عملی ذکر می‌کند.

کتاب «روان‌درمانی اگزیستانسیال وجودی» اثر «اروین یالوم» را «سپیده حبیب» به فارسی ترجمه کرده و آن را «نشر نی» سال ۱۳۸۹ منتشر کرده است.

«اروین یالوم» چهره‌ای سرشناس در علم روان‌کاوی است و مفاهیمی همچون زندگی، آزادی، انزوا، مرگ و پوچی که از ازل فکر فلاسفه را مشغول کرده است را به چالش می‌کشد. کتاب‌های «اروین یالوم» جزو آثار خوش‌خوان و قابل‌درک حوزه‌ی تخصصی فلسفه و روان‌کاوی است.
او اولین اثرش، «روان‌درمانی گروهی: از نظریه تا عمل» را در سال ۱۹۷۰ منتشر کرد و پس از آن کتاب «خیره به خورشید» را در سال ۲۰۰۸ به چاپ رساند. نام این نویسنده بیش‌ازپیش با کتاب «وقتی نیچه گریست» در سراسر دنیا درخشید، این رمان گفت‌وگویی میان «فریدریش نیچه»، «زیگموند فروید» و «یوزف برویر» است که در فضایی تخیلی شکل گرفته است.

«اروین یالوم» نویسنده‌ی رمان‌های روان‌شناختی تا امروز افتخارات و جوایز زیادی را کسب کرده است. او سال ۲۰۰۲ موفق به دریافت جایزه انجمن روان‌پزشکی آمریکا شد و جایزه‌ی روانشناسی «ادوراد استرکر» را از طرف بخش روان‌پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا و جایزه‌ی «صندوق بنیاد برای تحقیقات روان‌پزشکی» را از سوی انجمن روان‌پزشکی آمریکا دریافت کرد.

قسمت‌هایی از کتاب روان درمانی اگزیستانسیال

هیچ چیز آن طور که فکر می‌کردیم، نیست. تصادف و اتفاق حکمفرماست. همه چیز می‌تواند طور دیگری باشد. همه‌ی آن چیز‌هایی که استوار، ارزشمند و خوب می‌دانستیم، می‌توانند ناگهان از میان بروند. زمین محکمی زیر پایمان نیست. نه در اینجا و نه در هیچ جای دیگر این دنیا در خانه خود نیستیم.

انسان همانقدر از تردید و دودلی بیزار است که طبیعت از خلاء.

گرچه نفس مرگ، آدمی را نابود می‌کند، اندیشه‌ی مرگ نجاتش می‌دهد. مرگ مانند واسطه عمل می‌کند و انسان را از یک مرتبه‌ی هستی به مرتبه‌ی والاتری می‌برد: از مرتبه‌ی شگفتی وجود چیز‌ها به شگفتی در وجود چیزها. مرگ، آگاهی فرد را از مشغولیت‌های فکری پیش پا افتاده دور می‌کند و به زندگی، ژرفا، رنگ و بو و چشم اندازی کاملا متفاوت می‌بخشد.

درباره نویسنده

اروین دیوید یالوم (به انگلیسی: Irvin David Yalom) (متولد ۱۹۳۱، واشنگتن دی سی، ایالات متحده‌ی آمریکا) , روانپزشک هستی گرا (اگزیستانسیالیست) و نویسنده‌ی آمریکایی است.
او در سال ۱۹۵۶ در بوستون در رشته‌ی پزشکی و در سال ۱۹۶۰ در نیویورک در رشته‌ی روانپزشکی فارغ التحصیل شد و بعد از خدمت سربازی، در سال ۱۹۶۳ استاد دانشگاه استنفورد شد.
در همین دانشگاه بود که الگوی روانشناسی هستی گرا یا اگزیستانسیال را پایه گذاری کرد. یالوم هم آثار دانشگاهی متعددی تألیف کرده است و هم چند رمان موفق دارد. او جایزه‌ی انجمن روانپزشکی آمریکا را در سال ۲۰۰۲ دریافت کرد، اما بیشتر به عنوان نویسنده‌ی رمان‌های روانشناختی، به ویژه رمان مشهور وقتی نیچه گریست شهرت دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید