معرفی مستند Human، یکی از مهم ترین مستندهای طول تاریخ

معرفی مستند Human، یکی از مهم ترین مستندهای طول تاریخ

این مستند شامل مجموعه‌ای از داستان‌هایی از چهره و ماهیت دنیای ماست که به ما می‌فهماند معنای واقعی انسان بود یعنی چه. داستان‌های سرشار از عشق و شادی و همچنین تنفر و خشونت. مستند “بشریت” به ما اجازه میدهد کمی به جهان اطرافمان بنگریم و درباره انسان بودنمان کمی تامل کنیم…

کد خبر : ۸۶۳۹۹
بازدید : ۶۶۴۰
معرفی مستند Human، یکی از مهم ترین مستندهای طول تاریخ
فرلدید| می‌توان گفت که به سختی می‌شود کسی را پیدا کرد که شیفته‌ی فیلم‌های مستند نباشد. فرقی نمی‌کند مستند حیات وحش باشد یا کارتل‌های مواد مخدر، همینکه نگاهمان به صفحه‌ی تلویزیون بیفتد در حالی که یک فیلم مستند را نمایش می‌دهد، حتی اگر عجله داشته باشیم، چند دقیقه‌ای به تلویزیون خیره می‌شویم و ممکن است فراموش کنیم که قرار بوده کاری انجام دهیم. دلیل این امر مشخص است. مستند به تو چیزی می‌آموزد ورای چیز‌هایی که دانسته‌ای و همین غریزه‌ی یادگیری، دیدن و تجربه کردن است که ما را شیفته‌ی فیلم‌های مستند می‌کند. در زمانه‌ی پر جنب و جوش و پرفشاری که در آن قرار گرفته‌ایم، شاید کمتر کسی بتواند ذهن خود را برای یک ساعت مطالعه کردن آماده سازد. شاید بیراه نباشد که دیدن یک فیلم مستند، گاهی به اندازه مطالعه‌ی چند کتاب به انسان اطلاعات و جهان‌بینی تازه می‌دهد. شاید به همین خاطر است که در معتبرترین جایزه‌های بین‌المللی سینما، یکی از ارزشمندترین و مهمترین جایزه‌ها، جایزه‌ی بخش فیلم مستند باشد.
در این مطلب به معرفی یکی از مهم‌ترین و بهترین مستند‌های تاریخ می‌پردازیم. مستندی ۱۳۰ دقیقه‌ای به نام «انسان» که جهان‌بینی شما را نسبت به نوع بشر تا حد زیادی تغییر می‌دهد. «انسان» مستندی‌ست که هر انسانی باید بار‌ها آنرا ببیند.


به گزارش فرادید، انسان (به انگلیسی: Human) نام مستندی جذاب و دیدنی محصول کشور فرانسه به کارگردانی یان آرتوس برتراند است که در سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر شد. این مستند موفق شده است امتیاز ۸.۷ را از سایت معتبر IMDB کسب نماید. بازیگرانی، چون لوییس کانسو و ایستیما ژوزف در این مستند دیدنی به ایفای نقش پرداخته‌اند. مستند انسان در تاریخ ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی در کشور فرانسه به نمایش عموم مردم درآمده است.

این مستند شامل مجموعه‌ای از داستان‌هایی از چهره و ماهیت دنیای ماست که به ما می‌فهماند معنای واقعی انسان بود یعنی چه. داستان‌های سرشار از عشق و شادی و همچنین تنفر و خشونت. مستند "بشریت" به ما اجازه میدهد کمی به جهان اطرافمان بنگریم و درباره انسان بودنمان کمی تامل کنیم…

در سراسر جهان، نزدیک به ۷/۵ میلیارد نفر در قالب نژاد‌های مختلفی زندگی می‌کنند. مردمی که از نظر ظاهر، رنگ پوست و هیکل تفاوت‌های زیادی دارند. مستند Human توسط یان آرتوس برتراند و تیم ۲۰ نفره وی در طی مدت سه سال و در بیش از ۶۰ کشور جهان فیلمبرداری شده و شامل مصاحبه رودرو با بیش از ۲ هزار نفر است. این مستند ۱۸۸ دقیقه است و به جرات می‌توان آن را بهترین مرجع برای شناخت مردم سراسر جهان نامید؛ چرا که زندگی آن‌ها، از زبان خودشان و بدون هیچ سانسوری روایت می‌شود.
معرفی مستند Human، یکی از مهم ترین مستندهای طول تاریخ

طرح اصلی این مستند بیان ۴۰ سؤال مشخص در مصاحبه چهره به چهره با انسانهاست، انسان‌هایی مختلف با چهره‌ها و لباس‌ها و زندگی‌هایی متفاوت که شامل ۲۰۰۰ انسان از ۶۰ کشور جهان می‌باشد و شما بیننده قطعاتی زیبا از این مجموعه مصاحبه گسترده اید.

مستند Human به قدری تاثیر‌گذار است که اولین بار در مجمع جهانی سازمان ملل و با حضور بان کی-موون، رییس این سازمان، پخش شد و توانست همه را به تحسین وادار کند. این مستند همچنین به شش زبان ترجمه شده و از طریق سایت یوتیوب هم قابل تماشا است.


مستند «انسان» مجموعه‌ای از داستان‌ها و تصاویری از جهان است؛ این مستند هدیه ایست که از طریق داستان پر از عشق و شادی، از خوبی، از نفرت و خشونت آن باعث می‌شود در مغز این سوال غوطه ور شوید: معنای انسانیت چیست؟

این مستند با مواجهه چهره به چهره با دیگرانسان‌ها پدید آمده است و منعکس کننده داستان زندگی هر روزه ما و گزارشیست از تجربه باورنکردنی زندگی انسان.

در مصاحبه‌های این مستند شما انسان‌ها را در زمینه‌ای بسیار ساده و متمایز می‌بینید، زمینه‌ای سیاه، قاب دوربین یکسان و بدون هیچ گونه موسیقی در متن سخن‌ها یا سخنی از کشور و نام مصاحبه شونده؛ گویی کارگردان میخواهد در پس این اختلافات و تفاوت‌ها، اشتراک ذات بشر را گوشزد کند. یان آرتوس-برتاند در این باب می‌گوید:

«می خواستم [مخاطبان]به همه آنچه اشتراک گذاشته می‌شود تمرکز کنند؛ و اگر [مخاطبان]نام یا کشور مصاحبه شوندگان را می‌دانستند نمی‌توانستند به همان قوت حس و سخن آن‌ها را احساس کنند.»

در این سفر بی نظیر به ۶۰ کشور جهان شما شاهد پاسخ‌های ساده و متمایزی خواهید بود که از پس سؤال‌های بنیادین بیرون می‌آیند: نظیر عشق، فقر، خشونت، مرگ، معنای زندگی، خوشبختی، رنج و …

در پاسخ‌ها حس خودبرتربینی و تصنع نمی‌کنید گویی دقیقا این پاسخ‌ها پاسخ هاییست به سؤالات مشخص شما از انسان‌هایی متفاوت.

شاید شما هم مانند من آرزوی سفر به دور دنیا برای سخن گفتن با انسان‌هایی متفاوت را داشته باشید، شاید شما، چون من بخواهید با انسان‌های متمایز سخن بگویید و معنای زندگی آن‌ها را بدانید تا بتوانید عمق درک و حس آن‌ها را لمس کنید فلذا به شما بشارت می‌دهم که این مستند می‌تواند تا حدودی شما را به آن درک نزدیک کند.

نگاهی از چشم پرنده به انسانیت با ترکیبی از مصاحبه‌های مختلف و تصاویر بی نظیر از اجتماعات متمایز انسانی و طبیعت با رنگ بندی‌های فوق العاده، انسان را به عمق نگاه ناظرانه به هستی و بشریت می‌برد و سپس اشک‌های دختربچه‌ای با گذشته‌ای سیاه قلبت را می‌فشرد.
معرفی مستند Human، یکی از مهم ترین مستندهای طول تاریخ

نکته‌ی دیگری که در خصوص این مستند برای ما ایرانی‌ها می‌تواند جالب توجه باشد، این است که سالار عقیلی، خواننده موسیقی اصیلی ایرانی هم در یکی از موسیقی‌های متن این مستند هنرنمایی می‌کند و ابیاتی از مولانا را می‌خواند:‌ای روز برآ که ذره‌ها رقص کنند
آن کس که از او چرخ و هوا رقص کنند
جان‌ها ز خوشی بی‌سر و پا رقص کنند
در گوش تو گویم که کجا رقص کنند

هر ذره که در هوا و در هامونست
نیکو نگرش که همچو ما مجنونست
هر ذره اگر خوش است اگر محزونست
سرگشته خورشید خوش بیچونست
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید