وزیر بهداشت: اگر می‌دانستم مردم معترض هستند نمی‌آمدم

وزیر بهداشت: اگر می‌دانستم مردم معترض هستند نمی‌آمدم

مردم تجمع اعتراضی کردند، وزیر بهداشت کلنگ بیمارستان ١٨٠ تختخواب سوانح و سوختگی را به زمین نزد.

کد خبر : ۸۶۷۱
بازدید : ۲۶۱۵
وزیر بهداشت: اگر می‌دانستم مردم معترض هستند نمی‌آمدم

مردم تجمع اعتراضی کردند، وزیر بهداشت کلنگ بیمارستان ١٨٠ تختخواب سوانح و سوختگی را به زمین نزد.

به گزارش شهروند، دیروز قرار بود کلنگ بیمارستان سوانح و سوختگی در زمین وقفی به وسعت ٥‌هزارو٣٤٤ متر در خیابان یوسفیان شهید مطهری، ازسوی وزیر بهداشت و تعدادی از مسئولان اوقاف به زمین زده شود، اما به‌ دلیل اعتراض مردم نسبت به ساخت یک بیمارستان بزرگ به جای فضای سبز، مراسم کلنگ‌زنی با حاشیه‌های فراوانی همراه شد.

به استناد مدارکی که وزارت بهداشت دارد، این بیمارستان باید در زمین موقوفه با ارزش ٤٠‌میلیارد تومان در خیابان یوسفیان شهید مطهری ساخته شود. جایی که ٥٠‌سال قبل ازسوی مرحوم عمیدی وقف شده بود.

قبلا همین زمین کاربری فضای سبز داشت که با مصوبه کمیسیون ماده ٥ شهرداری و موافقت شهردار تهران، تغییر کاربری گرفت و ازسوی وزارت بهداشت مجوز ساخت بیمارستان برای آن صادر شد. حالا با همین مجور، قرار است این زمین به بیمارستانی در ١٠ طبقه فوقانی و ٥ طبقه زیرزمین و پارکینگ ساخته شود، ٩٠‌میلیارد تومان هم برای ساخت این بیمارستان ١٨٠ تخت درنظر گرفته شده تا به بیماران سوختگی، خدمات‌درمانی دهد.

این اما آن چیزی نبود که اهالی محل انتظارش را می‌کشیدند، آنها منتظر ساخت یک فضای سبز بودند که خبردار شدند، قرار است روز یکشنبه وزیر بهداشت بیاید و کلنگ بیمارستان سوانح و سوختگی را بزند. خبر از طرق تلگرام دست به دست چرخید، آنها هم دیروز ساعت ٩ صبح، زودتر از میهمانان مراسم، در محل کلنگ‌زنی حاضر شدند، همین تجمع آنها سبب شد تا مراسم آن‌طور که برایش برنامه‌ریزی شده بود، پیش نرود.

تجمع اهالی محل در اعتراض به مشکلاتی بود که ممکن است پس از ساخت بیمارستان ایجاد شود. آنها به از بین رفتن هویت محله باغ صبا و امکان نشست آلودگی به ‌دلیل تخصصی‌بودن بیمارستان سوانح و سوختگی انتقاد داشتند. به گزارش مهر، آنها می‌خواستند در این محل، همان فضای سبز ساخته شود نه بیمارستان؛ تا آسایش شان به هم نخورد.

اهالی محل که مرتضی طلایی، عضو شورای شهر تهران را که یکی از میهمان مراسم بودند، دوره کرده و با انتقاد از این ماجرا تأکید کردند: «ما اجازه ساخت نمی‌دهیم چون حق این محل این است که این مکان، فضای سبز شود نه این‌که به بیمارستانی بزرگ تبدیل شده و آسایش ما را از بین ببرد.»

گلایه آنها تا ورود وزیر بهداشت هم ادامه داشت. همین تجمع آنها و انتقادشان به ساخت بیمارستان، سبب شد تا وزیر بهداشت از کلنگ‌زنی، صرف‌نظر کند و حتی حجت‌الاسلام علی محمدی رئیس سازمان اوقاف کشور به‌عنوان یکی دیگر از میهمانان، هم کلنگ ساخت زمین را نزد. کلنگ در دستان روابط عمومی مانده بود و هیچ مسئولی آن را بر زمین نمی‌زد حتی استاندار تهران هم قبول نکرد. حتی با ایازی مشاور وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و خضری عضو کمیسیون بهداشت مجلس صحبت شد و آنها هم قبول نکردند تا درنهایت فرزند واقف درمیان اعتراض شهروندان کلنگ را به زمین زد.

فرزند کوچک واقف زمین پس از کلنگ‌زنی گفت: « اعتراض مردم بی‌مورد است. ۵۰‌سال قبل این زمین وقف بیمارستان شده و آن زمان اصلا این‌جا خانه‌ای نبود و همه‌اش بیابان بود. همین شهروندان در اطراف زمینی که کاربری آن مشخص بود، خانه ساختند خودمان هم نخستین سازنده‌های خانه در کنار این زمین بودیم.»

این اعتراض‌ها درشرایطی بود که دوساعت پس از این مراسم، حجت‌الاسلام محمدزاده مدیرکل اوقاف تهران تکلیف مردم را روشن کرد و به مهر گفت:«تا چند ساعت دیگر گودبرداری آغاز می‌شود. اوقاف مسئول نگهداری موقوفات و بهسازی آن است و برای ساخت این بیمارستان تمام مراحل قانونی آن طی شده و هیچ ایراد قانونی ندارد. آقای دکتر کولیوند که متخصص در تأیید مجوز ساخت بیمارستان هستند، تأیید کرده که در این منطقه می‌شود بیمارستان ساخت و مجوز داده شد.»

مردم نگران شلوغی منطقه نباشند
محمدمهدی حاتمی، معاون حقوقی سازمان اوقاف هم در واکنش به اعتراض اهالی محل، تأکید کرد: «این بیمارستان قطعا ساخته می‌شود.» او با بیان این‌که تمام مراحل ساخت بیمارستان سوانح و سوختگی قانونی است، به فارس گفت: «اعتراض برخی از مردم جهت‌دار و نابجاست، سازمان اوقاف شرعی و قانونی موظف به اجرای نیت واقف است، ساخت بیمارستان در این مکان هیچ مشکل قانونی و شرعی ندارد و نایب‌رئیس شورای شهر تهران هم ازسوی وزیر بهداشت مسئول صحبت با مردم و رفع مشکل شد.»

او ادامه داد: «این موقوفه از ٥٦‌سال گذشته برای ساخت چنین بیمارستانی وقف شده بود و این مردمی که امروز اعتراض کردند یا آن زمان وجود نداشتند یا بسیار خردسال بودند.

تمام ساکنان آن منطقه با علم به این‌که زمین وقفی بیمارستان در آن منطقه وجود دارد، خانه خریده‌اند و الان هیچ‌گونه اعتراضی نباید بکنند.» به گفته او، مجوز احداث و تغییر کاربری ملک را شهرداری و مجوز ساخت بیمارستان را دانشگاه علوم پزشکی صادر کرده است.

حاتمی با اشاره به نگرانی‌های مردم هم گفت: «مردم نگران شلوغی آن منطقه هستند درصورتی که تمام جوانب سنجیده شده و برای این بیمارستان پارکینگی با ظرفیت ٥٠٠ خودرو درنظر گرفته شده است. همچنین تمام املاک اطراف آن نیز آزاد می‌شود.»

عذرخواهی وزیر بهداشت از اهالی محل
حسن ‌هاشمی وزیر بهداشت، در مراسم روز گذشته، در واکنش به اعتراض مردم و تجمع آنها در محل کلنگ‌زنی حرف‌هایی زد: «شهرداری مقرراتی دارد و از نظر بار ترافیکی و نوع کاربری آن، مجوز می‌دهد. این‌که شهرداری برای ساخت این بیمارستان مجوز داده است یا خیر من درجریان نیستم. نظر واقف این بوده که این زمین باید برای ساخت مرکزدرمانی استفاده شود. اوقاف متولی است و این‌که در این زمین بیمارستان باید ساخته شود یا مرکز درمانی یا تحقیقاتی باید مطابق نظر قانون باشد. ممکن است حق با ساکنان باشد یا برعکس.»‌

هاشمی خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این را گفت: «اگر می‌دانستم مردم به ساخت این بیمارستان معترض هستند، جلسه هیأت دولت را ترک نمی‌کردم و نمی‌آمدم، چراکه فکر می‌کردم که مراسم با رضایت مردم انجام می‌شود.»

او از ساکنان عذرخواهی کرد: «من از ساکنان عذرخواهی می‌کنم و تصمیمی خلاف قانون و مقررات گرفته نمی‌شود، منافع مردم مهم است. حضور ما درجایی که موضوع ساخت این بیمارستان مورد توافق نیست، درست نبود. ما باید در این موضوع با مردم مذاکره کنیم تا آنها بپذیرند که شهرشان از این نظر مشکل دارد و درعین حال آسیب نمی‌بینند.»

او از نایب‌رئیس شورای شهر تهران خواست تا این موضوع را رسیدگی کند: «ما با زور نمی‌خواهیم بیمارستان سوانح سوختگی را برای مردم در منطقه یوسفیان بسازیم.»

وقوع سالانه ٢٥‌هزار مورد سوختگی در کشور
به گزارش ایسنا، او درحاشیه این مراسم، به وقوع سالانه ٢٥‌هزار مورد سوختگی درکشور اشاره کرد: «ما برای این تعداد از سوختگی نیاز به ٣٥‌میلیارد تومان اعتبار داریم که مجلس باید دراین خصوص اهمیت بیشتری دهد، بیمارانی که درحادثه پتروشیمی خوزستان سوختند، درحدود یک‌میلیارد تومان برای آنها هزینه شد که فقط برای مراحل اولیه درمان بود.»

به گفته او، بیماران حوادث سوختگی، مانند بیماران اعصاب و روان جزو مظلوم‌ترین بیماران هستند: «هزینه‌های زیادی برای درمان سوختگی بر دوش خانواده‌هایی که با این مشکل مواجه‌اند، سنگینی می‌کند و معمولا این بیماران نیاز به ١٠ تا ٢٠ عمل جراحی داشته که فوق‌العاده پرهزینه است.»

وزیر بهداشت با بیان این‌که گاهی درکشور بیماران با سوختگی ٣٠ تا ٤٠‌درصد جانشان را از دست می‌دهند، تأکید کرد: «همه اینها درحالی است که درکشورهای دنیا، افراد با سوختگی ٧٠ تا ٨٠‌درصد نیز می‌توانند با اقدامات پزشکی و درمانی لازم زنده بمانند.»

هاشمی درمان سوختگی را پرهزینه اعلام کرد و این توضیح را داد که درحال حاضر، کشور به ٢‌هزار تخت سوختگی نیاز دارد که ٤٠٠ مورد از آن مربوط به بخش ‌آی‌سی‌یو سوختگی است: «درحال حاضر ما ٨٧٠ تخت در بیمارستان‌ها داریم که ١٠٠ تخت متعلق به بخش آی‌سی‌یو است. شاید می‌توانستیم قبل از این حواشی آن را جمع کنیم و با مردم صحبت کنیم. الان هم با صحبت می‌توانیم یا ما آنها را متقاعد کنیم یا برعکس. نمی‌توانیم برای انجام هرکاری رفراندوم برگزار کنیم. زمان مشکل را حل می‌کند.» ‌

هاشمی با اشاره به نبود عزم جدی برای کمبود بخش‌های بیمارستان تأکید کرد: «ما باید برای جبران این کمبود خرید خدمت کنیم که تنها با تجدیدنظر در تعرفه‌ها عملی است یا این‌که از منابع عمومی استفاده کنیم. درحال حاضر ما نه حاضر هستیم از منابع عمومی استفاه کنیم، چون پول نداریم، نه حاضریم سرمایه‌گذاری کنیم که بخش خصوصی تشویق شود. در هیأت‌وزیران نیز نمی‌توانیم منابعی را برای حمایت مالی تصویب کنیم.»

افزایش ٥٠‌درصد ظرفیت تخت‌های ‌آی‌سی‌یو تا ٢‌سال دیگر
محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت هم درحاشیه مراسم کلنگ‌زنی بیمارستان سوانح و سوختگی حضور داشت، او با بیان این‌که برای افزایش بهبود درمان سوختگی نیاز به مراکز آی‌سی‌یوهای مدرن و پرستار متخصص داریم، به نقش مهم تولید بافت‌های پوست در ترمیم ضایعات سوختگی اشاره کرد: «اگر امکان تولید پوست از سلول‌های خود بیمار درکشور ایجاد شود، یگ گام موثرتر نیز برای درمان برداشته می‌شود. امیدواریم طی دو‌سال آینده ٥٠‌درصد ظرفیت‌های تخت‌های آی‌سی‌یو را اضافه کنیم.»

به گفته او، از ‌سال٩٣، ٧ بخش ‌آی‌سی‌یو سوختگی جدید در ٧ استان کشور با ظرفیت ٧٧ تختخواب راه‌اندازی شده که بخشی امسال به بهره‌برداری می‌رسد و تعدادی تا اوایل‌ سال آینده.

هر‌سال ١٥٠‌هزار سوختگی داریم
مرتضی طلایی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران هم از دیگر کسانی بود که در این مراسم حضور داشت. او ساخت بیمارستان سوختگی برای تهران را یک نیاز حیاتی عنوان کرد: «ما هر‌سال ١٥٠‌هزار سوختگی داریم که برخی از آنها فوت می‌کنند، برخی دچار معلولیت می‌شوند و تعدادی که زنده می‌مانند به خاطر عوارض بعد از درمان دچار افسردگی می‌شوند.

انجام ندادن اقدامات مناسب پس از درمان اولیه سوختگی، بیمار را از سیستم اجتماعی خارج می‌کند.» او به اعتراض اهالی محل هم اشاره کرد: «ساخت این بیمارستان در این مکان باید با توجه به حقوق شهروندان و همسایگان صورت گیرد و مسئولان توجه کنند و پیش از ساخت چنین ساختمانی آن را مورد مطالعه قرار دهند تا در آغاز کار، با اعتراض افراد محلی همراه نشود.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید