استعفا‌های معنادار در وزارت بهداشت؛ اختلاف بر سر چه بود؟

استعفا‌های معنادار در وزارت بهداشت؛ اختلاف بر سر چه بود؟

گرچه سعید نمکی، وزیر بهداشت تاکنون هیچ واکنش مستقیمی به این دو استعفا نشان نداده است. اما پیش از این، او در سخنرانی اش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از تحقیقات در حوزه سلامت و پزشکی انتقاد کرده بود.  وزیر بهداشت در این نشست گفت که " ۹۸ درصد از تحقیقات در نظام سلامت، صرف انتشار مقالات در فلان مجلات می‌شود که به کار نمی‌آید. به شدت به روند تحقیقات نظام سلامت، انتقاد دارم. نامه بنده به دکتر ملک زاده در روز‌های اول شیوع کرونا در کشور را مشاهده کنید که ۱۰ آیتم تعیین شده، اما یکی از آن‌ها تاکنون جواب نداده است.

کد خبر : ۸۷۲۵۸
بازدید : ۵۵۶۹
استعفا‌های معنادار در وزارت بهداشت؛ اختلاف بر سر طب سنتی؟
فرادید | وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز‌های پرتنشی را پشت سر می‌گذارد، روز‌هایی که پاندمی کرونا و اختلاف مدیران ارشد، این وزارتخانه را به تب و تاب انداخته است. حالا هم دو مدیر ارشد به دلیل اختلاف نظر با وزیر بهداشت از سمت خود کناره گیری کرده و با انتشار یادداشت‌هایی در برابر سعید نمکی موضع گرفته اند.

به گزارش فرادید، دیروز بود که رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با انتشار نامه ای خطاب به سعید نمکی اعلام کرد که در اعتراض به اظهارات وزیر بهداشت از سمت خود استعفا کرده است.

او در این نامه علت استعفایش را بی توجهی وزیر بهداشت به توصیه متخصصان و مدیریت غلط پاندمی کرونا اعلام کرده و سعید نمکی را مقصر مرگ و میر بالای ناشی از ویروس کرونا معرفی کرده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین اظهارات وزیر را "حمله به تحقیقات نظام سلامت ایران، واقعیت یا فرار رو به جلو؟! " خوانده و در متن استعفایش به اظهارات غیر علمی و ناشی از شتابزدگی وزیر بهداشت در مورد تولید واکسن ایرانی کرونا، ادعا‌های بی‌اساس وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو در خصوص موثر بودن دارو‌های گیاهی و عدم درک درست از تحقیق و پژوهش اشاره کرده است.
پس از این نامه، رضا ملک زاده شش یادداشت هم در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده و اظهارات سعید نمکی در دانشگاه علوم پزشکی را رد کرده است.

البته طولی نکشید که یکی دیگر از مدیران ارشد تازه منصوب شده وزارت بهداشت هم در اعتراض به اظهارت "وزیر بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان"، از سمت خود استعفا کرد.

علی نوبخت حقیقی که به تازگی از سوی سعید نمکی نایب‌رئیس و دبیر شورای مشورتی بیماری کرونا منصوب شده، حالا با انتشار متن استعفا نامه اش خبر کناره گیری خود را به رسانه‌ها منعکس کرده است. او نوشت: "با نهایت تاسف بدینوسیله عدم توفیق همکاری با آن رفیق شفیق را اعلام می‌دارم. "

او در ادامه آوده است: "عدم اجرای پیشنهاد مشفقانه حقیر و دوست بلندپایه ما در جلسه مورخ ۱۶-۸-۹۹ و موافقت اولیه جنابعالی که می‌توانست باعث وحدت شده و از جو موجود جلوگیری نماید. اینک بعد از سخنان آنجناب در اصفهان در کوبیدن علم و دانشمندان پزشکی جان بر کف ایران و پاسخ معاونت پژوهشی متاسفانه راهی برای همکاری بنده با جنابعالی و آن وزارتخانه باقی نگذاشته است."
علی نوبخت حقیقی، برادر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه است و پیش از این ریاست کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس دهم را برعهده داشته است.
استعفا‌های معنادار در وزارت بهداشت؛ اختلاف بر سر طب سنتی؟

وزیر بهداشت در اصفهان چه گفته بود؟

سعید نمکی، وزیر بهداشت در سخنرانی‌اش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از تحقیقات در حوزه سلامت و پزشکی انتقاد کرده بود.

وزیر بهداشت در این نشست گفته بود که "۹۸ درصد از تحقیقات در نظام سلامت، صرف انتشار مقالات در فلان مجلات می‌شود که به کار نمی‌آید. به شدت به روند تحقیقات نظام سلامت، انتقاد دارم. نامه بنده به دکتر ملک زاده در روز‌های اول شیوع کرونا در کشور را مشاهده کنید که ۱۰ آیتم تعیین شده، اما یکی از آن‌ها تاکنون جواب نداده است. کدام وزیر کم خرد با چنین یافته‌های شکسته‌ای می‌تواند بخش سلامت کشور را اداره کند؟ اصلا نباید بر یافته‌هایی که بر حسب یک تخمین به وزیر داده می‌شود، کار و اعتماد کرد. این تخمین‌ها تاکنون درست نبوده و ۱۰ مدل اپیدمیولوژیک به من دادند که هیچ کدام صحیح نبوده و برای هیچ اقدامی مناسب نبود."

او تاکید کرده است: "متاسفانه برخی اساتید برای اینکه نامشان در مقالات چاپ شود و یا اول قرار بگیرد، بحث می‌کنند. بنده یک معلم دانشگاه هستم که سابقه معاون وزیر، رئیس دانشگاه و دیگر سوابق اجرایی را داشته ام، اما فقط در مقالاتی که خودم کار کرده ام نامی از بنده وجود دارد و در مقالات دانشجویان به عنوان استاد راهنما، این اجازه را نمی‌دهم."

سعید نمکی همچنین گفته که "تحقیقات کاربردی در حوزه سلامت در کشور نداریم و، اما تا زمانی که تحقیقات کشور، مقاله محور باشد و ارتقای اساتید، مبتنی بر این مقالات می‌شود، تحقیقات راهگشای مشکلات کشور نخواهد بود و هیچ وزیر بهداشتی نمی‌تواند برای آینده کشور از این تحقیقات، بهره‌ای ببرد."

ریشه اختلاف ها کجا بود؟

برخی از فعالان رسانه‌ای هم با اشاره به اختلافات قدیمی میان ملک زاده و نمکی مدعی شده‌اند که اختلاف آن‌ها بیشتر بر سر طب سنتی بوده است.

سعید ساداتی، سردبیر خبرگزاری آنا دراین‌باره در توئیترش نوشته که "هر چه مقاله در حوزه طب سنتی به دفتر ملک زاده می‌رسیده، بدون تحقیق رد می‌شده." و همین مسئله باعث ریشه دارشدن اختلافات میان وزیر بهداشت و معاون تحقیقات شده است.

البته رضا ملک زاده، معاون مستعفی تحقیقات وزارت بهداشت هم به این مسئله اشاره کرده و در صفحه اینستاگرامش طب سنتی را تلویحاً شبه علم خوانده خوانده است.

او نوشته که "ایران نمی‌تواند در زمینه داروی درمانی کرونا به درمان‌های پیشنهاد حامیان شبه علم دل خوش کند که هیچ آگاهی از تحولات علم پزشکی مدرن و جوانب پیچیده ویروس کرونا ندارند و هیچ زحمت تحقیقات در هیچ موضوع علمی را نمی‌دهند."

ملک زاده همچنین گفته "وزیر بهداشت در شش ماه گذشته با شورای معاونین جلسه نداشته و برای امور پژوهشی و دانشجویی وقت نمی‌گذارد".

اما سعید نمکی در حکم سرپرست معاونت تحقیقات و فناری به اختلافات گذشته‌اش با ملک‌زاده اشاره کرده و گفته که سعی شود موضع گیری‌های غیر عالمانه گذشته همچون ایمنی دسته جمعی، عدم ابتلای مجدد بیماران کرونایی و ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا تکرار نشود.‌"

وزیر بهداشت با بیان این سخنان بار دیگر ملک زاده را به ارائه تحقیقات و تخمین‌های نادرست متهم کرده است.

واکنش ها به تنش در وزارت بهداشت

موضع گیری تند وعلنی وزیر بهداشت در برابر مدیران زیر مجموعه‌اش و پاسخ تندتر آن‌ها بسیاری از رسانه‌ها و فعالان سیاسی را به واکنش وا داشته است. البته بیشتر منتقدان هر دو طرف بلوا را مورد انتقاد قرار داده و معتقد بوده‌اند که در شرایط حساس کنونی این وزارتخانه نباید وارد تنش شود.

تندترین انتقاد متعلق به مجتبی توانگر نماینده تهران در مجلس بوده است. او در توئیترش نوشت: "بی‌کفایت‌ها که با جان مردم بازی کردند با استعفا نمی‌توانند از پاسخگویی فرار کنند. اگر همین اندک مراعات‌های مردم هم با دعوا‌های این آقایان به هم بریزد شاهد بدترین وضعیت خواهیم بود. اعتماد مردم به نظام سلامت مهم است. این جنگ داخلی دولت جان مردم را به خطر می‌اندازد."

در این میان، اما برخی از منتقدان وزیر بهداشت را مقصر این جنجال‌ها معرفی کرده‌اند. عباس عبدی که جزء این دسته از منتقدان است، خواسته تا وزیر بهداشت استعفا دهد.

عباس عبدی در کانال تلگرامی‌اش در مورد این موضع گیری‌ها نوشته است: "با توجه به اظهارات ناصواب اخیر وزیر بهداشت و سپس نامه صریح معاونت تحقیقات و فنآوری این وزارتخانه و استعفای وی و یکی دیگر از مقامات این وزارتخانه و اتهامات مدیریتی سنگینی که در این نامه به وزیر وارد شده است و نیز نامه‌هایی که انجمن‌های علمی پزشکی در نقد اظهارات و سیاست‌های آقای وزیر نوشته‌اند؛ قطعا تداوم این مدیریت در شرایط کرونایی به سود کشور و مردم نیست و باید مدیریت این وزارتخانه متحول گردد به نحوی که مورد حمایت افکار عمومی و جامعه پزشکی شود. چه بهتر که خودشان استعفا دهند."

در مقابل، اما برخی هم از وزیر بهداشت حمایت کرده و مدیران زیر مجموعه نمکی را خطاب انتقاد قرار داده‌اند.
زهره الهیان نماینده تهران و نایب رئیس فراکسیون طب سنتی در دفاع از وزیر بهداشت به رسانه‌ها گفته است که "مواضع تند و غیرعالمانه از سوی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، به‌هیچ وجه از سوی مجامع آکادمیک پذیرفته‌شده نیست و از سوی مردم نیز این مواضع مورد نقد قرار می‌گیرد و مجلس نیز در قبال چنین اظهاراتی، منتقد آقای ملک زاده و سایر جریان‌هایی است که به‌دلایلی مشخص در حال تضعیف وزیر محترم بهداشت هستند."

او همچنین از موضع‌گیری‌های گذشته ملک‌زاده دربرابر طب سنتی انتقاد کرده و گفته است که "موضع ملک‌زاده نسبت به طب سنتی موضعی غیرعلمی است؛ با توجه به ظرفیت علمی کشور در زمینه طب سنتی و کاربرد دارو‌های گیاهی، اظهارات وی غیرعالمانه است و گواه این حرف بنده نیز این است که ما در تولید علم و ارائه مقالات علمی در مجلات معتبر علمی جهان در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی در رتبه پنجم کل دنیا قرار داریم. "

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید