آغاز روند رسمی انتقال قدرت به جو بایدن

آغاز روند رسمی انتقال قدرت به جو بایدن

من به تیمی نیاز دارم که از همان روز اول به من کمک کنند تا دوباره جایگاه آمریکا در صحنه جهانی را تثبیت کنم و بتوانند جهان را برای مقابله با بزرگترین چالش‌های روبرو متحد کنند. تیمی که بتواندافزایش امنیت، بهروزی و پاسداشت ارزش‌های ما را فراهم کند.

کد خبر : ۸۷۳۸۱
بازدید : ۴۷۴۳
آغاز روند رسمی انتقال قدرت به جو بایدن
جو بایدن از ظهر روز ۲۰ ژانویه رسما وارد کاخ سفید خواهد شد

دونالد ترامپ دستور به آغاز روند رسمی انتقال قدرت به جو بایدن را صادر کرده است. ترامپ عصر دوشنبه، ۲۳ نوامبر، در توییتر نوشت که نخواسته بیش از این امیلی مورفی، رئیس اداره کل خدمات، جی‌اس‌ای، تحت فشار قرار گیرد و به او گفته که مقدمات مرسوم و لازم را آغاز کند.

رئیس اداره کل خدمات آمریکا، جی‌اس‌ای، در نامه‌ای رسما جو بایدن را به عنوان پیروز انتخابات شناخته و خبر داده که آماده آغاز روند رسمی انتقال قدرت است.

عصر دوشنبه، ۲۳ نوامبر، نخست شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا گزارش کرد به نامه‌ای دست یافته که نشان می‌دهد اداره کل خدمات، جی‌اس‌ای، به تیم انتقالی جو بایدن خبر داده است که آماده آغاز رسمی روند انتقال قدرت به دولت جدید است.

این نخستین گام در دولت آمریکا برای شروع روند انتقال قدرت است که طی دو هفته گذشته جنجال آمیز شده بود چرا که دولت ترامپ با وجود گذشته دو هفته از مشخص شدن پیروزی جو بایدن در رای‌گیری سوم نوامبر، از ارسال چنین نامه‌ای از سوی اداره کل خدمات جلوگیری کرده بود.
این اختلاف به آنجا رسیده بود که روز دوشنبه، ۲۳ نوامبر، مجلس نمایندگان کنگره امریکا در هشداری به رئیس این اداره، از او خواستند از فوت وقت اجتناب کرده و برای ارایه دلایل خود فورا برابر نمایندگان کنگره حاضر شود.

رسانه‌های آمریکا که دقایقی بعد از سی‌ان‌ان صحت این نامه را گزارش کردند از آن به عنوان نخستین نشانه رسمی قبول شکست از سوی ترامپ یاد کردند. هر چند برخلاف رسم معمول در آمریکا، دونالد ترامپ تاکنون به جوبایدن تبریک نگفته و شکست خود در انتخابات را علنا بر زبان نیاورده است.

نامه جی‌اس‌ای به تیم انتقالی جو بایدن اجازه خواهد داد که علاوه بر دسترسی به بودجه‌های دولتی موجود برای تشکیل دولت جدید، با مراجعه و گفتگو با همتایان خود در نهاد‌های دولتی، خود را آماده تحویل گرفتن دولت کنند.

ستاد انتقالی جو بایدن هم در واکنش به صدور این نامه ضمن تایید وصول آن گفته "این گامی مهم برای آغاز تلاش دولت بایدن برای مهار کرونا" و دیگر چالش‌هایی است که جامعه آمریکا با آن دست به گریبان است.

امیلی مورفی، رئیس این اداره که از منصوبان ترامپ است روز دوشنبه مدعی شد که در دو هفته گذشته برای صادر نکردن این نامه تحت فشار از سوی کاخ‌سفید و یا هیچ مقام و نهاد دیگری نبوده و تنها منتظر نهایی شدن معیار‌های لازم برای صدور آن بوده است.

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن با دموکرات‌هاست خانم مورفی را برای ادای توضیحات در این باره احضار کرده است.

این نامه و سخنان ترامپ، روز دوشنبه، ۲۳ نوامبر، در حالی منتشر شده که تلاش‌های آقای ترامپ برای برگرداندن نتایج شمارش آرا در چند ایالت کلیدی، همچنان با بن‌بست روبرو می‌شود. عصر دوشنبه، کمیسیون قانونی انتخابات در میشیگان، نتیجه رای گیری سوم نوامبر در این ایالت را تایید کرد.

تایید نتیجه انتخابات در میشیگان به جنجالی بزرگ بدل شده بود و حتی ترامپ هفته گذشته با دعوت از نمایندگان مجالس ایالتی میشیگان، شخصا تلاش کرده بود که جمهوری‌خواهان میشیگان را ترغیب به نادیده گرفتن نتایج شمارش آرا کند و خود را برنده انتخابات در این ایالت بداند.

اختلاف آرای او در میشیگان با جو بایدن بیش از ۱۵۰ هزار رای است. در همین حال، یکی دیگر از شکایت‌های ستاد ترامپ در ایالت پنسیلوانیا هم روز دوشنبه از سوی قاضی دادگاه عالی پنسیلوانیا رد شد.

آغاز روند رسمی انتقال قدرت به جو بایدن
کریستی فرماندار سابق نیوجرسی بوده و در این چهار سال حامی دونالد ترامپ بوده است

در همین حال، فشار‌ها از سوی چهره‌های جمهوری‌خواه برای پذیرش شکست از سوی دونالد ترامپ طی چند روز گذشته و همزمان با تایید نتایج انتخابات در دست کم ۱۵ ایالت این کشور، افزایش یافته بود. کریس کریستی، یکی از چهره‌های عمده حامی دونالد ترامپ، از او خواسته است که تلاش‌هایش برای رد کردن شکستش در مقابل جو بایدن را متوقف کند و نتیجه را بپذیرد.

کریستی فرماندار سابق نیوجرسی بوده و در این چهار سال حامی دونالد ترامپ بوده است. او از جمله یکی از کسانی بود که برای آمادگی ترامپ در مناظره با بایدن، با او تمرین می‌کرد.

او در گفتگو با برنامه هفتگی شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا گفته است که رفتار گروه وکلای دونالد ترامپ، مایه "شرم کشور" است.

بنابر این اطلاعیه، آنتونی بلینکن، به عنوان وزیر خارجه جدید و جک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن خواهد شد. هر دو نفر از مقام‌های ارشد وزارت خارجه جان کری در دوره باراک اوباما هستند که در گفتگو‌های منجر به توافق هسته‌ای با ایران هم نقش داشتند.

جو بایدن که با برآورد کسب ۳۰۶ رای الکتورال در برابر ۲۳۲ رای کسب شده از سوی دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا در حال آماده کردن تیم خود است روز دوشنبه، ۲۳ نوامبر، در بیانیه‌ای که همزمان با انتشار اعضای انتخاب شده برای کابینه منتشر کرد گفت:
"من به تیمی نیاز دارم که از همان روز اول به من کمک کنند تا دوباره جایگاه آمریکا در صحنه جهانی را تثبیت کنم و بتوانند جهان را برای مقابله با بزرگترین چالش‌های روبرو متحد کنند. تیمی که بتواندافزایش امنیت، بهروزی و پاسداشت ارزش‌های ما را فراهم کند. "

الخاندرو مایورکاس به عنوان وزیر امنیت داخلی معرفی شده است. وبسایت رئیس جمهوری منتخب در توضیح سابقه کایورکاس نوشته: "در صورت کسب رای اعتماد از سنا، اون نخستین لاتین‌تبار و مهاجری خواهد بود که به عنوان وزیر امنیت داخلی آمریکا برگزیده می‌شود. "

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آتی آمریکا در سازمان ملل متحد خواهد بود.گرینفیلد که یک آفریقایی‌تبار است، از دیپلمات‌های کهنه کار وزارت خارجه و سفیر سابق این کشور در بسیاری از کشور‌های آفریقایی، چون کنیا و گامبیا بوده و همچنین در سفارت آمریکا در پاکستان و سوئیس هم مستقر بوده است.

یکی دیگر از اعضای کابینه که جو بایدن روز دوشنبه آن را معرفی کرده است آوریل هینس است که در صورت تایید نخستین زن تاریخ آمریکا خواهد بود که به مقام مدیریت سازمان اطلاعات ملی خواهد شد. او در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما که جو بایدن هم به عنوان معاونش در کاخ سفید حضور داشت، مشاور ارشد اطلاعاتی اوباما بود و نخستین زنی است که به عنوان معاونت سازمان سیا رسیده بود.

از میان ۶ عضو کابینه دولت جدید آمریکا تاکنون ۲ زن به سمت‌های کلیدی سفیر سازمان ملل متحد و مدیر سازمان اطلاعات ملی انتخاب شده‌اند. یک آفریقایی‌تبار در میان آنهاست و یک مهاجر متولد کوبا هم وزیر آتی وزارت امنیت داخلی معرفی شده است.
بایدن در جریان کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود که در صورت ورود به کاخ‌سفید متنوع‌ترین کابینه تاریخ آمریکا را معرفی خواهد کرد. علاوه بر کابینه، از میان ۱۶ مقام ارشد نهاد ریاست‌جمهوری که تاکنون رسما معرفی شده‌اند هم زنان با ۱۰ عضو در برابر ۶ مرد، اکثریت دارند.

جنت یلین، نخستین زن وزیر دارایی آمریکا می‌شود
بنابر گزارش رسانه‌های آمریکایی، جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، بنا دارد جنت یلین، رئیس سابق بانک مرکزی را به عنوان وزیر دارایی کابینه خود معرفی کند. در صورت تایید صلاحیت یلین در مجلس سنا، او نخستین زن در تاریخ آمریکا خواهد بود که وزیر دارایی و خزانه‌داری آمریکا خواهد شد.

یلین که ۷۴ سال دارد اقتصادان برجسته‌ای است که در دوره ریاست جمهوری اوباما-بایدن رئیس بانک مرکزی آمریکا شد و پیش از آن هم در دهه ۹۰ مشاور اقتصادی بیل کلینتون بود. از یلین به عنوان یک چهره کلیدی در پایان دادن به رکود اقتصادی سال ۲۰۰۷ یاد می‌شود.

او همچنین رئیس خزانه‌داری آمریکا بوده و آن‌طور که گزارش شده تمرکزش بر بررسی چگونگی تاثیر سیاست‌های بانکی بر زندگی کارگران و همچنین مصائب اقتصادی ناشی از افزایش فاصله طبقاتی است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید