جزئیات جدید از بودجه ۱۴۰۰؛ حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان چقدر شد؟

جزئیات جدید از بودجه ۱۴۰۰؛ حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان چقدر شد؟

براساس پیش نویس لایحه بودجه، دولت برای سال ۱۴۰۰ حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان را ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است. براساس جزء ۴ بند الف تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که هیات دولت در حال بررسی و تصویب آن است، ذکر شده کف حقوق کارکنان دولتی، قرارداد کارمعین و حقوق بازنشستگان کمتر از ۳۵ میلیون ریال در ماه نباشد.

کد خبر : ۸۷۴۰۰
بازدید : ۶۳۶۳
جزئیات جدید از بودجه ۱۴۰۰؛ کف حقوق کارمندان و بازنشستگان چقدر شد؟
فرادید | پیش نویس لایحه بودجه ۱۴۰۰ حداکثر باید تا روز ۱۵ آذر به بهارستان برسد تا مراحل بررسی و تصویب نهایی را در کمیسیون‌ها و صحن علنی بگذراند. از همین رو طی روز‌های گذشته هیات دولت جلسات فشرده‌ای برای تصویب مواد لایحه بودجه سال آینده برگزار کرده است. سخنگوی دولت گفته بررسی لایجه بودجه ۱۴۰۰ به سرعت در حال انجام است و تا پیش از مهلت مقرر به دست مجلسی‌ها می‌رسد.

به گزارش فرادید، در این میان برخی از موارد بررسی شده در دولت همچون سقف و کف حقوق کارمندان و بازنشستگان، میزان معافیت مالیاتی دستمزد کارکنان دولت و حجم ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافته به واردات کالا‌های اساسی در سال ۱۴۰۰ هم به رسانه‌ها راه یافته است.

بررسی تصاویر منتشر شده از پیش نویس لایحه بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که درآمد سالانه ۴۸ میلیون تومان و ماهانه تا ۴ میلیون تومان کارکنان دولتی و غیردولتی از مالیات معاف خواهد شد. بنابر جزء ۵ تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، مالیات بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی به‌صورت پلکانی تعریف شده است.

به این نحو که نرخ مالیات بر درآمد مازاد بر مبلغ مذکور تا یک و نیم برابر آن (تا ۶ میلیون تومان در ماه) مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد، نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر آن (از ۶ تا ۱۰ میلیون تومان) مشمول مالیات سالانه ۱۵ درصد، نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن (از ۱۰ تا ۱۶‌میلیون تومان) مشمول مالیات سالانه ۲۰ درصد و نسبت به مازاد چهار برابر (۱۶ میلیون تومان) مشمول مالیات ۲۵ درصد اصلاح می‌شود.

بر اساس این تبصره، میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده ۵۷قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم، سالانه به مبلغ ۳۶ میلیون تومان اصلاح می‌شود.
البته این موارد فعلا در دولت به تصویب رسیده و این امکان وجود دارد که برخی از موارد در کمیسیون های تخصصی مجلس دستخوش تغییرات شود.
جزئیات جدید از بودجه ۱۴۰۰؛ کف حقوق کارمندان و بازنشستگان چقدر شد؟

کف و سقف حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان چقدر شد؟

براساس پیش نویس لایحه بودجه ۱۴۰۰، دولت برای سال آینده کف حقوق بازنشستگان را ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است. براساس جزء ۴ بند الف تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که هیات دولت در حال بررسی و تصویب آن است، ذکر شده کف حقوق کارکنان دولتی، قرارداد کارمعین و حقوق بازنشستگان کمتر از ۳۵ میلیون ریال در ماه نباشد.

در قانون بودجه سال جاری کف حقوق بازنشستگان و کارمندان دولتی اعم از رسمی، پیمانی و کارمعین کمتر از ۲.۸ میلیون تومان در ماه نبود؛ بنابراین در لایحه بودجه سال آینده میزان افزایش کف حقوق گروه‌های یاد شده ۲۵ درصد است.

در تبصره ۱۲ پیش نویس لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است، پس از اعمال افزایش ضریب ریالی حقوق برای گروه‌های مختلف حقوق بگیر موضوع جز (۱) این بند و معادل افزایش ضریب ریالی برای افزایش حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران، مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین (مشخص) به نسبت مدت کارکرد و حکم حقوق بازنشستگان متناسب سنوات خدمت قابل قبول، از سی و پنج میلیون ریال کمتر نباشد.

سرنوشت ارز ۴۲۰۰ تومان کالا‌های اساسی در بودجه سال ۱۴۰۰

اظهارات اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد که برنامه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی در سال آینده هم ادامه خواهد داشت. اما میزان آن ۵۰ درصد کمتر از ارز تخصیصی سال ۹۹ خواهد بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یافته در سال ۹۸، حدود ۱۵ میلیارد دلار بود و در سال جاری هم قرار بود ۱۰.۵ میلیارد دلار باشد، اما طبق مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در اردیبهشت‌ماه امسال، این رقم به ۹ میلیارد دلار کاهش یافته است. با توجه به اینکه تاکنون ۶.۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی بابت واردات کالا‌های اساسی تخصیص یافته است، انتظار می‌رود رقم مصوب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تا پایان امسال محقق شود.

بااین حال، براساس پیش‌نویس لایحه بودجه ۱۴۰۰ و ارقام اعلام شده توسط رئیس سازمان برنامه، حجم ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافته به واردات کالا‌های اساسی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با امسال، تقریبا نصف می‌شود و به کمتر از ۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

جزئیات جدید از بودجه ۱۴۰۰؛ کف حقوق کارمندان و بازنشستگان چقدر شد؟
در حالی که در سال‌های ۹۸ و ۹۹، ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا‌های اساسی از محل درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص گاز اختصاص می‌یافت، براساس پیش‌نویس لایحه بودجه ۱۴۰۰، دولت قصد دارد ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده را صرفا از محل درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات نفت خام تامین کند.

در جزء ۱ بند «ب» تبصره ۱ پیش‌نویس این لایحه آمده است: «سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت مندرج در ردیف ۲۱۰۱۰۱ جدول شماره (۵) این قانون معادل. ریال تعیین و معادل ارزی آن صرف واردات کالا‌های اساسی، نهاده‌های دامی و دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود». البته همانطور که در پاراگراف فوق مشخص است، در پیش‌نویس لایحه بودجه ۱۴۰۰ که توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه شده است، جای رقم ریالی منابع حاصل از ارزش صادرات نفت، نقطه چین (خالی) گذاشته شده که نشان می‌دهد این رقم تا اوایل هفته گذشته در این سازمان نهایی نشده است.

کارشناسان اقتصادی در این باره می‌گویند که این انتظار وجود دارد که دولت در سال آینده هم مانند سال گذشته و به‌خصوص امسال، مجبور شود بابت اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی از بانک مرکزی استقراض کند. در نتیجه کسری بودجه قابل‌توجهی ایجاد شود.

پیش از این رسانه‌ها و برخی اقتصاددانان با انتشار گزارش‌هایی به ابعاد مختلف استقراض گسترده دولت از بانک مرکزی برای اجرای سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرده و نسبت به تبعات سنگین این اقدام اشتباه دولت از جمله ایجاد تورم و تشدید کسری بودجه هشدار داده بودند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید