همه چیز در مورد طرح جدید بازنشستگی پیش از موعد تامین اجتماعی

همه چیز در مورد طرح جدید بازنشستگی پیش از موعد تامین اجتماعی

نمایندگان مجلس به زودی بررسی طرح جدید بازنشستگی پیش از موعد سازمان تامین اجتماعی را در کمیسیون مربوطه آغاز خواهند کرد، تا در نهایت به صحن علنی مجلس برسد. البته به نتیجه رسیدن این طرح بسیار زمان بر است، اما در نهایت اگر هم این طرح به نتیجه برسد، احتمالا با مخالفت دولت روبرو می‌شود و سازمان تامین اجتماعی نیز با مشکل مواجه خواهد شد.  

کد خبر : ۸۷۸۲۶
بازدید : ۶۱۳۶
طرح جدید بازنشستگی پیش از موعد
فرادید | طرح جدید بازنشستگی پیش از موعد سازمان تامین اجتماعی قرار است به زودی در صحن علنی مجلس به رای نمایندگان گذاشته شود. بر اساس این طرح آقایان با ۲۵ سال و بانوان با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته می‌شوند.

به گزارش فرادید، براساس اعلام نمایندگان مجلس یازدهم در طرح جدید بازنشستگی پیش از موعد سازمان تامین اجتماعی، دیگر خبری از اجازه مدیر و رئیس اداره نیست. با این وجود بازنشسته شدن کارمندان نیازی به تایید مدیر یا رئیس اداره مربوطه ندارد و شرط سنی سابق از این طرح حذف شده است.

تدوین کنندگان این طرح درباره ضرورت آن می‌گویند که در قوانین گذشته کار کردن چندین ساله یک آقا یا خانم کارمند برای بازنشستگی کافی نبود و باید به حد مشخص سنی می‌رسیدند تا بازنشسته شوند، ولی این طرح این بند را حذف کرده است.

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد که جزء طراحان پیش نویس جدید بازنشستگی پیش از موعد سازمان تامین اجتماعی است، درباره جزئیات طرح گفته است: "طبق این طرح آقایان با ۲۵ سال و خانم‌ها با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته می‌شوند و حقوق ۳۰ روزه می‌گیرند."

او می‌گوید: "هم اکنون سه تا پنج میلیون نفر جوان فارغ‌التحصیل جویای کار داریم که می‌توانند در دستگاه‌های اجرایی مختلف به کار گرفته شوند. طبق قانون قدیم به ازای هر سه بازنشسته یک نیروی جدید در ادارات استخدام می‌شد که در طرح جدید این تبصره برداشته شده است. "

طبق گفته نماینده مهاباد، این طرح به امضای چندین نماینده رسیده و به زودی برای بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی می‌رود تا در آینده‌ای نزدیک در صحن علنی مجلس بررسی و نهایی شود.

محمودزاده در مورد اهداف نمایندگان از نگارش چنین طرحی گفته است که "قوانین قبلی جوانان را ناامید کرده بود و آمار مهاجرت‌های قانونی و غیر قانونی را به شدت افزایش داده بود. حسن این طرح در صورت تصویب این است که جوانان متخصص که علم روز را به خوبی می‌دانند به ادارات می‌فرستند تا به صورت علمی اقدام به ارائه خدمات کنند. این طرح جدید در برابر بسیاری از قوانین نانوشته‌ای است که این روز‌ها در کشور ما ایجاد می‌شود. مثل اینکه دستگاه‌های اجرایی به بهانه‌های مختلف بازنشستگان را به‌کار می‌گیرند. "

براساس اعلام نماینده مهاباد، طرح بازنشستگی پیش از موعد ۲۷ آبان ماه در مجلس اعلام وصول شده است و به زودی بررسی و در صحن علنی به رای گذاشته می‌شود.

قانون جدید بازنشستگی پیش از موعد تامین اجتماعی چه تبعاتی دارد؟

نمایندگان مجلس به زودی بررسی طرح جدید بازنشستگی پیش از موعد سازمان تامین اجتماعی را در کمیسیون مربوطه آغاز خواهند کرد، تا در نهایت به صحن علنی مجلس برسد. البته به نتیجه رسیدن این طرح بسیار زمان بر است، اما در نهایت اگر هم این طرح به نتیجه برسد، احتمالا با مخالفت دولت روبرو می‌شود و سازمان تامین اجتماعی نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

در حال حاضر وضعیت سازمان تامین اجتماعی مناسب نیست و مسئولان این سازمان معتقدند که تعادل بین منابع درآمدی و مصارف این سازمان تأمین اجتماعی بهم خورده است.

همین یک سال پیش هم محمد حسن زاده، سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی با انتشار یک اینفوگرافی در صفحه اینستاگرامش، نسبت به سونامی پیش از موعد‌ها هشدار داد. او در یادداشت خود نوشته بود: "بی توجهی به اصول و قواعد بیمه‌ای در اداره صندوق‌های تامین اجتماعی از مهمترین عوامل از بین رفتن تعادل میان منابع و مصارف است. "

بر اساس آنچه در پوستر منتشر شده از سوی محمد حسن زاده، سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی آمده بود، شمار بازنشستگان عادی تا خرداد سال گذشته ۹۵۹ هزار و ۳۴۹ نفر بود که ۵۴ درصد بازنشستگان را شامل می‌شد.
همچنین شمار بازنشستگان پیش از موعد نیز ۸۱۳ هزار و ۷۴۵ نفر است که ۴۶ درصد کل بازنشستگان را در بر می‌گرفت. متوسط سن بازنشستگی ۲۴.۲ سال بود، در حالی که متوسط سن بازنشستگی پیش از موعد ۲۰.۱ سال بود. با این حال غرب ایران مرکز کم سابقه‌ها و استان‌های قزوین و مرکزی در راس قرار داشتند.

از طرفی مسئولان سازمان تامین اجتماعی بحث کاهش سالانه نسبت پشتیبانی (تقسیم تعداد بیمه پردازان بر تعداد مستمری بگیران) این سازمان را هم مطرح می‌کنند و می‌گویند نسبت پشتیبانی در صندوق تأمین اجتماعی به زیر ۵ رسیده که کمتر از استاندارد‌های جهانی است.
این وضعیت درشرایطی است که سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر کشور که حدود ۴۲ میلیون نفر را تحت پوشش خدمات بیمه‌ای دارد تاکنون دو دوره ۳۰ ساله را پشت سر گذاشته است.
این موضوع نشان می‌دهد که هرچه زمان می‌گذرد نمودار درآمد سازمان تامین اجتماعی به سمت پائین و نمودار هزینه‌هایش به سمت بالا در حرکت است و نقطه تلاقی این دو نمودار نقطه ورشکستگی صندوق تأمین اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.
بازنشستگی پیش از موعد

قانون موجود بازنشستگی پیش از موعد تامین اجتماعی چه می گوید؟

در حال حاضر طرح پیشنهادی مجلسی ها برای تغییر قوانین بازنشستگی پیش از موعد سازمان تامین اجتماعی راه چند ساله در پیش دارد. اما هم اکنون هم قوانینی در این راستا وجود دارد که در مرکز پژوهش های مجلس منتشر شده است.
براساس ماده واحده - بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی مشمول قانون کار و قانون کار کشاورزی در صورت داشتن حداقل ۵۵ سال تمام سن و سابقه پرداخت ۲۰‌سال یا بیشتر حق بیمه می‌توانند با اطلاع کتبی به کارفرما درخواست بازنشستگی خود را به سازمان تأمین اجتماعی حوزه محل کار خود تسلیم تا طبق‌مقررات این قانون مستمری بازنشستگی جهت آنان برقرار گردد.

تبصره ۱ - در صورتی که کارفرما به تخصص کارگر نیاز داشته باشد حداکثر ظرف مدت پنج روز نیاز خود را به سازمان تأمین اجتماعی محل ارائه‌می‌نماید تا در کمیته‌ای که به همین منظور مرکب از مدیر کل کار و امور اجتماعی، نماینده شورای اسلامی واحد کار ذیربط (در واحد‌هایی که شورای‌اسلامی کار تشکیل نشده باشد نماینده انجمن صنفی مربوطه و یا نماینده قانونی کارگر در حکم نماینده شورا خواهند بود) و مدیر کل تأمین اجتماعی که‌در محل سازمان تأمین اجتماعی تشکیل می‌گردد، مورد بررسی قرار گرفته و کمیته مذکور موظف است با استماع دلایل طرفین حداکثر ظرف ۱۰ روز نظر‌نهایی خود را اعلام نماید. در صورتی که کمیته دلایل کارفرما را قانع‌کننده تشخیص بدهد می‌تواند حداکثر با سه ماه تعویق با بازنشستگی کارگر موافقت نماید.

تبصره ۲ - حداقل سن موضوع این قانون برای زنان ۱۰ سال کمتر می‌باشد.

تبصره ۳ - داشتن حداقل سن موضوع این قانون برای کارگران بیمه شده‌ای که دارای یکی از شرایط زیر می‌باشند ضروری نمی‌باشد:

‌الف - دارا بودن حداقل ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه.

ب - دارا بودن حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه در کار‌های سخت و زیان‌آور.

ج - دارا بودن ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه مجموعاً در کار‌های عادی و سخت و زیان‌آور با توجه به تبصره ۴ این قانون.

‌تبصره ۴ - هنگام محاسبه مقرری سابقه پرداخت حق بیمه در کار‌های سخت و زیان‌آور به ازاء هر سال معادل ۱.۵ سال سابقه پرداخت در قبال هر‌سال ۶ ماه ارفاق محاسبه و حداکثر مجموع مدت ارفاق مندرج در این تبصره، ده سال می‌باشد. آیین‌نامه کار‌های سخت و زیان‌آور توسط شورای عالی‌حفاظت فنی و با حضور مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی (با حق رأی) تجدید نظر خواهد شد حداکثر مجموع مدت ارفاق مندرج در این تبصره ده‌سال می‌باشد.

‌تبصره ۵ - کسر یک سال سابقه پرداخت حق بیمه کارگر مشمول این قانون در صورت تمایل بیمه شده یک سال تمام محسوب خواهد شد مشروط‌به این که کلیه حق بیمه برای دوران باقیمانده تا یک سال (سهم کارگر، کارفرما و دولت به استثناء سهم درمان که به نسبت نه بیست و هفتم حق بیمه‌محاسبه می‌شود) توسط شخص مشمول پرداخت گردد.

‌تبصره ۶ - میزان مستمری بازنشستگی این نوع بیمه شدگان بر اساس پرداخت سنوات حق بیمه طبق ماده ۷۷ قانون تأمین اجتماعی و عنداللزوم با‌توجه به تبصره ۴ این ماده واحده تعیین می‌گردد.

‌تبصره ۷ - چنانچه بیمه شدگانی که بر اساس این ماده واحده بازنشسته شوند و مجدداً به عنوان حقوق‌بگیر در کارگاهی به کار اشتغال ورزند، ضمن‌قطع مستمری از استفاده مجدد این ماده واحده محروم خواهند شد.

تبصره ۸ - مقررات جاری فصل بازنشستگی قانون تأمین اجتماعی به استثنای تسهیلاتی که در این قانون برقرار شده است کماکان به قوت خود باقی‌می‌باشد.

‌تبصره ۹ - از تاریخ تصویب این قانون ظرف یک ماه دستورالعمل و آیین‌نامه اجرایی این قانون توسط سازمان تأمین اجتماعی و با همکاری وزارت‌کار و امور اجتماعی تهیه و پس از تصویب وزراء بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کار و امور اجتماعی به موقع اجراء گذارده خواهد شد.

‌تبصره ۱۰ - مدت اجرای این قانون از تاریخ تصویب آیین‌نامه اجرایی یک سال خواهد بود. قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و ده تبصره، در جلسه علنی روز چهارشنبه بیست و هشتم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و شصت و هفت مجلس‌شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۶۷.۳.۵ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
۰
نظرات بینندگان
  • کارمند ارسالی در

    این طرح بایدتصویب شوندبسیاری ازکارمندبا۲۵ سال خدمت مشکل جسمی وروحی دارند ودیگران توان کارکردن نداردلطفاحقشان رابدهیدوحدالاقل براساس سابقه وبیمه واریزی حق وحقوشان پرداخت شودپس فلسفه وجودی بیمه تامین اجتماعی برای روزقیامت است بیست وپنج سال بیمه زیاداست و۲۵ روزحقوق پرداخت شودمجلس انقلابی این طرح رابدون توجه به سروصدای دروغین ومزاحم مخالفین تصویب نماید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید