به پایان "کرونا" امیدوار باشیم؟!

به پایان "کرونا" امیدوار باشیم؟!

مسیر پیش رو همچنان پرفراز و نشیب است» و «واکسن باید مانند کالایی همگانی به طور برابر در دسترس جهانیان قرار گیرد نه آن که کالایی خصوصی باشد و به نابرابری‌ها دامن بزند.

کد خبر : ۸۷۹۱۷
بازدید : ۵۱۱۱
به پایان
به گفته دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با توجه به آن که تزریق‌های آزمایشی واکسن کرونا موفقیت‌آمیز بوده است، جهانیان می‌توانند رفته‌رفته «به پایان همه‌گیری امیدوار باشند.» تدروس ادهانون گبریسوس البته گوشزد کرد که کشور‌های دارای اقتصاد قوی نباید به واکسن‌ها هجوم ببرند و عرصه را بر تهیدستان و حاشیه‌نشینان تنگ کنند.

او روز جمعه در سخنرانی نشست مجمع عمومی سازمان ملل هشدار داد: «مسیر پیش رو همچنان پرفراز و نشیب است» و «واکسن باید مانند کالایی همگانی به طور برابر در دسترس جهانیان قرار گیرد نه آن که کالایی خصوصی باشد و به نابرابری‌ها دامن بزند.»

وی با اشاره به کار‌های برانگیزاننده‌ای، چون همدردی‌ها و از خودگذشتگی‌ها، نوآوری‌ها و شاهکار‌های علمی نفسگیر و جلوه‌های دلگرم‌کننده همبستگی و همچنین جلوه‌های ناراحت‌کننده خودپسندی، تفرقه و تقصیر‌ها را به گردن دیگران انداختن گفت که همه‌گیری کرونا «بهترین و بدترین» وجوه بشریت را به نمایش گذاشت.

وسعت دستاورد‌های علمی در این هفته نمایان شد که سازمان تنظیم مقررات دارویی بریتانیا برای واکسن کرونای فایزر تاییدیه صادر کرد تا این کشور در شروع تزریق سراسری واکسن، طلایه‌دار سایر کشور‌ها باشد. سازمان‌های تنظیم مقررات اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز همچنان در حال سنجش داده‌های آزمایش‌های همین واکسن هستند و هنوز تاییدیه صادر نکرده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین تایید کرد فایزر داده‌های این واکسن را در اختیار آن‌ها گذاشته است و در حال انجام بررسی‌های لازم برای «قرار دادن احتمالی آن در فهرست کاربری اضطراری هستند» که معیاری برای صدور مجوز توزیع آن در تمامی کشور‌ها باشد.

دکتر تدروس همچنین همانند چند شخصیت سرشناس دیگر گفت که با کمال‌میل واکسن کرونا را تزریق خواهد کرد تا اعتماد مردم به علم و دانش تقویت شود.
او از خبر داوطلب شدن جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده و همچنین باراک اوباما، بیل کلینتون و جرج دبلیو بوش برای تزریق واکسن موردتایید جلوی دوربین هم ابراز خوشحالی کرد و آن‌ها را افراد «اثرگذار» نامید. او افزود: «با کمال میل برای انجام چنین کاری حاضرم.»

مقامات سازمان جهانی بهداشت البته هشدار داده‌اند که تزریق واکسن به خودی‌خود ویروس را از بین نمی‌برد و به سیاستمداران و عموم مردم هشدار دادند دچار خوش‌خیالی نشوند.

دکتر تدروس این گله را مطرح کرد که علی‌رغم آن که سالیان سال هشدار داده شده بود، باز هم کشور‌های بسیاری برای مقابله با همه‌گیری آمادگی نداشتند و گمان می‌کردند سامانه‌های بهداشت آن‌ها می‌تواند از مردم حفاظت کند. او افزود: «کشور‌هایی در برابر این بحران بهترین واکنش را داشتند که برای مقابله با شیوع سارس، مرس، اچ ۱ان۱ و سایر بیماری‌های واگیر تجربه داشتند.»

سازمان جهانی بهداشت به دلیل بر عهده نگرفتن نقش بارزتر در مقابله با همه‌گیری کرونا، مورد قضاوت‌های تندوتیز قرار گرفته است و دبیرکل آن در نشست گفت: «واضح است که باید به سامانه جهانی آمادگی توجه کرد.»

او گفت: «کارگروه تشکیل شده در ماه سپتامبر در سازمان جهانی بهداشت در حال بررسی مقررات بین‌المللی بهداشت است و این سازمان همچنین با همکاری چند کشور دیگر برنامه‌ای آزمایشی را در دست تدوین دارد که بر اساس آن آمادگی بهداشتی کشور‌ها مرتبا تحت بررسی‌های شفاف قرار می‌گیرد.»

دکتر تدروس از پیشنهاد شارل میشل، رئیس شورای اروپا برای شکل‌گیری پیمانی بین‌المللی نیز حمایت کرد که طبق آن سازمان جهانی بهداشت ابتلای حیوانات به بیماری‌های واگیردار قابل انتقال به انسان را ارزیابی، صدور هشدار‌های سلامت را ساماندهی و به نیاز‌های مالی رسیدگی می‌کند.

او گفت: «به این ترتیب پشتوانه سیاسی برای تقویت کردن بخش بهداشت جهانی فراهم می‌شود.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید