کوچکترین پستاندار دنیا در آتش سوزیِ استرالیا زنده ماند

کوچکترین پستاندار دنیا در آتش سوزیِ استرالیا زنده ماند

به دلیل کوچکی این جانور که معمولا وزنش تنها هفت گرم است، پیدا کردنش بسیار دشوار است. این گروه، صاریغ کوتوله را هنگام بررسی آسیب‌های وارده به حیات وحش جزیره پیدا کرد.

کد خبر : ۸۸۱۶۱
بازدید : ۶۶۹۵۲
کوچکترین پستاندار دنیا در آتش سوزیِ استرالیا زنده ماند
صاریغ کوتوله کوچک، با نام علمی «سرکارتتوس پپیدوس»
کوچک‌ترین گونه صاریغ یا «پوسوم» در دنیا، پس از آتش‌سوزی ویرانگر جنگل‌های آن کشور در تابستان گذشته که بیم آن می‌رفت که نسل این حیوان را منقرض کرده‌باشد، در جزیره کانگوروی استرالیا زنده پیدا شده است.

از زمانی که آتش‌سوزی حدود نیمی از جنگل‌های این جزیره را که نزدیک ساحل آدلاید است، از بین برد، این نخستین بار است که صاریغ کوتوله کوچک، با نام علمی «سرکارتتوس پپیدوس»، در آن ناحیه مشاهده می‌شود. یک گروه حفاظت از محیط زیست به نام «سرزمین حیات وحش، جزیره کانگورو» هفته گذشته یک صاریغ تنها را در جریان بررسی خسارات آتش‌سوزی ماه ژانویه پیدا کرد.

در آن آتش سوزی دو نفر کشته شدند و تمامی مناطق حفاظت شده جزیره آسیب دیدند. به گفته یک بوم‌شناس جانوری در گفتگو با شبکه ای‌بی‌سی استرالیا، تنها ۱۱۳ صاریغ کوتوله کوچک در این جزیره ثبت شده است. این جانور عمدتا در تانزانیا و نیز گهگاه در جنوب خاک اصلی استرالیا و ایالت ویکتوریا یافت می‌شود.

پت هاجنز، بوم‌شناس، گفت که این جانور «چندان زیاد پیدا نمی‌شود و بیشتر زیستگاه‌های آن در آتش‌سوزی از بین رفت. اما امیدوار بودیم که پیداشان کنیم.»

او گفت، به دلیل کوچکی این جانور که معمولا وزنش تنها هفت گرم است، پیدا کردنش بسیار دشوار است. این گروه، صاریغ کوتوله را هنگام بررسی آسیب‌های وارده به حیات وحش جزیره پیدا کرد. هاجنز افزود: «این خیلی مهم است، زیرا این جزیره آخرین پناهگاه بسیاری از گونه‌هایی است که به گیاهان قدیمی و نسوخته متکی‌اند.»

بیش از بیست گونه دیگر جانوری نیز، از جمله قورباغه کوچک بیبرونز، باندیکوت قهوه‌ای جنوبی، و والابی تامار که نوعی کیسه‌دار است، زنده یافت شدند. ولی دیگر گونه‌های بومی، از جمله موش مرداب، هنوز پیدا نشده‌اند. آتش‌سوزی‌های ژانویه، پس از اصابت آذرخش به یک پارک شروع شدند. دانشمندانی که این آتش‌سوزی‌ها را بررسی می‌کنند، دریافتند که بحران تغییرات اقلیمی خطر آتش‌سوز‌ی‌های بیشتر را سی درصد افزایش داده‌است.

در سراسر استرالیا، حدود سه میلیارد جانور در جریان فصل آتش‌سوزی جنگل در ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشته یا جابه‌جا شدند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید