بهترین و محبوب‌ ترین کتاب‌ های سفرنامه‌

بهترین و محبوب‌ ترین کتاب‌ های سفرنامه‌

سفرنامه یکی از سبک‌های ادبی است که در آن، شخصی که به سرزمین‌های دیگر سفر کرده، دیده ها، شنیده ها، تجربیات، رخداد‌ها و احساساتش را درباره‌ی آن سرزمین‌ها برای آگاه کردن دیگران در قالب داستان می‌نویسد

کد خبر : ۸۸۱۸۷
بازدید : ۲۲۸۱
معرفی محبوب‌تری کتاب‌های سفرنامه‌ای
فرادید| سفرنامه یکی از سبک‌های ادبی است که در آن، شخصی که به سرزمین‌های دیگر سفر کرده، دیده ها، شنیده ها، تجربیات، رخداد‌ها و احساساتش را درباره‌ی آن سرزمین‌ها برای آگاه کردن دیگران در قالب داستان می‌نویسد.

به گزارش فرادید؛ سفرنامه را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین گونه‌های ادبی در تاریخ ادبیات جهان دانست. در تاریخ ادبیات فارسی، سفرنامه‌های ماندگار و شناخته شده‌ای به قلم درآمده‌اند که از جمله‌ی آثار کلاسیک آن‌ها می‌توان به «سفرنامه‌ی ناصر خسرو» اثر ناصرخسرو قبادیانی، سیاحت نامه ابراهیم بیگ و نیز در در تاریخ ادبیات معاصر به کتاب «از پاریز تا پاریس» نوشته‌ی محمد ابراهیم باستانی پاریزی اشاره کرد.

در این مطلب شما را با تعدادی از محبوب‌ترین سفرنامه‌های جهان آشنا خواهیم کرد.


بازگشت از شوروی / نوشته‌ی آندره ژید
معرفی محبوب‌تری کتاب‌های سفرنامه‌ای

کتاب بازگشت از شوروی، سفرنامه‌ای نوشته‌ی آندره ژید است که اولین بار در سال ۱۹۳۶ به چاپ رسید. ژید در دهه‌ی ۱۹۳۰، برای مدتی کمونیست و یا به عبارت دقیقتر، همسفر کمونیست‌ها شد، چرا که او هیچ وقت به شکل رسمی به این حزب نپیوست. او به عنوان نویسنده‌ای برجسته که از آرمان‌های کمونیسم حمایت می‌کرد، به عنوان مهمانِ انجمن نویسندگان اتحاد جماهیر شوروی به این کشور دعوت شده بود. این سفر، ژید را با واقعیت‌ها آشنا کرد و او پس از آن، منتقد کمونیسم موجود در شوروی شد. این انتقاد‌ها باعث شد که ژید تعدادی از دوستان سوسیالیست خود را از دست بدهد، به خصوص در زمانی که او با انتشار کتاب بازگشت از شوروی، جدایی کامل خود از این خط فکری را رسماً اعلام کرد.


از کاپ تا کیپ - سفر به آخر دنیا / نوشته‌ی رضا پاکروان
معرفی محبوب‌تری کتاب‌های سفرنامه‌ای
از کاپ تا کیپ؛ سفر به آخر دنیا، فرصت استثنایی مطالعه برای علاقمندان به گردشگری و ماجراجویی است. نویسنده‌ی این کتاب، رضا پاکروان رکاب زن زاده‌ی ایران و ساکن لندن است که عناوین سریع‌ترین دوچرخه سوار جهان در کتاب رکورد‌های گینس و یکی از بیست جهانگرد برتر دنیا را در کارنامه‌ی خود دارد.

وی طی آشنایی با یک موسسه‌ی خیریه با هدف از بین بردن بیماری و فقر در ماداگاسکار، در اقدامی بشردوستانه برای کمک به مدرسه‌ای واقع در ماداگاسکار، تصمیم گرفت مسیری به مسافت هفده هزار و هفتصد کیلومتر را با دوچرخه و رکاب زنی طی کند. شروع سفر او از شهر نور کاپ نروژ و انتهای آن در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی بود. وی خطرات و سختی‌های سفر همچون عدم امنیت، وضعیت نامساعد جوی، مسمومیت‌ها و گرما زده شدن و شرایط نامناسب راه سازی مسیر‌های طی شده را به خوبی در کتاب شرح داده و از انگیزه‌های کوچک و بزرگی که این سفر غیرممکن را برای او ممکن ساخت سخن می‌گوید.

در فصل نخست این کتاب، پاکروان از آشنایی خود با موسسه‌ی مذکور و سپس برنامه ریزی‌های دقیق و آماده سازی مقدمات سفر که دو سال به طول انجامید می‌نویسد. وی همچنین از آشنایی خود با همسرش و همکاری و کمک‌های مردم بعد از آگاهی از این اقدام او در این فصل سخن می‌گوید. فصل دوم شروع سفر و مسیر تقریبا هموار و بخش آرام سفر او از کشور‌های نروژ، روسیه، فنلاند، آذربایجان و ایران است. فصل سوم، اما شروع سختی‌های سفر و عبور او از کشور‌های سودان، کنیا، تانزانیا، مصر، زیمباوه، نایروبی، اتیوپی و آفریقای جنوبی است. پاکروان در این بخش از ابتلای خود به بیماری مالاریا و سختی‌های ناشی از آن که مانع از اتمام سفر وی در صد روز شد سخن گفته است.

این اثر که توسط رضا پاکروان به زبان انگلیسی تالیف شده، با ترجمه‌ی شهلا طهماسبی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.


پاریس از دور نمایان شد / به کوشش علی اکبر شیروانی
معرفی محبوب‌تری کتاب‌های سفرنامه‌ای
نشر اطراف در اقدامی موثر تلاش کرده تا از خلال سفرنامه‌های موجود، نگاه مسافران دوره قاجار را به شهر‌های بزرگ جهان بازگو کند. به قولی این اقدام را می‌توان گامی موثر در انتقال لذت سفرنامه‌خوانی دانست. این حرکت منتج به ارائه مجموعه کتاب‌هایی تحت عنوان «تماشای شهر» شده است. نخستین اثر این مجموعه کتاب «پاریس از دور نمایان شد» است. این کتاب تصویری از شهر پاریس در زمان قاجار به ما ارائه می‌دهد. با خواندن آن گویی نه‌تن‌ها در بعد مکان که در بعد زمان نیز سفرکرده و این شهر را از نگاه مسافران سفرنامه‌نویس آن دوران می‌شناسیم. این شناخت از خلال ۱۲ سفرنامه و ۹ روایت از مواجهه ایرانیان با پاریس برمی‌آید و ازآنجاکه تصاویر و توصیف ارائه‌شده از دید افرادی از رده‌های مختلف اجتماعی آن دوران هستند، هریک بخشی و گوشه‌ای از این شهر را برای ما روشن می‌کنند و با اتمام کتاب تصویر نهایی در ذهن ما نقش می‌بندد.


قهوه استانبول نیکو می‌سوزد - شهر استانبول به روایت مسافران دوره قاجار / به کوشش علی اکبر شیروانی
معرفی محبوب‌تری کتاب‌های سفرنامه‌ای

این کتاب دومین اثر از مجموعه «شهر تماشا» است. «قهوه استانبول نیکو می‌سوزد» در حقیقت یک گردآوری است که به کوشش علی‌اکبر شیروانی تهیه‌شده است. در این کتاب سعی شده تا تمامی توصیف‌هایی که مسافران دوره قاجار از شهر استانبول داشته‌اند جمع‌آوری‌شده و در کنار هم ارائه شوند. در این ارائه تلاش شده تا بخش‌های مشخصی از هر سفرنامه گزینش شوند و مطالب در کنار یکدیگر ساختار منسجمی بیابند. خواندن این کتاب تصویری دقیق‌تر از استانبول آن زمان به خواننده ارائه می‌دهد و او را قادر می‌سازد تا قالب ساخته‌شده‌ی ذهنی‌اش از این شهر را اصلاح و حتی ترمیم کند.


سفر به سرزمین آریایی‌ها - سفرنامه افغانستان / نوشته‌ی امیر هاشمی مقدم
معرفی محبوب‌تری کتاب‌های سفرنامه‌ای
امیر هاشمی مقدم در «سفر به سرزمین آریایی‌ها» از سفر خود به کشور افغانستان، همسایه شرقی کشور و بخش همیشگی و جدایی‌ناپذیر قلمرو فرهنگی سرزمین ایران و «خراسان بزرگ» نوشته‌است.

در مقدمه کتاب نویسنده دلیل سفر خود به این کشور را این گونه نوشته‌است:

اینکه چرا آرزویم دیدن افغانستان بود، به نظر خودم جای هیچ توضیحی ندارد. اینجا بخشی از حوزه‌ای است که ما آن را ایران بزرگ فرهنگی (و نه سیاسی) می‌نامیم؛ هرچند بسیاری از دوستان افغانستانی ترجیح می‌دهند به مرکز خراسان بزرگ بودن اینجا اشاره کنند. خراسان بزرگ در کشورهایی، چون ایران، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و بخش اویغور کشور چین پراکنده شده است و افغانستان تنها کشوری است که با همه این کشور‌ها مرز مشترک دارد.

در این سفرنامه شما با شهر‌ها و مناطق مهم این کشور مانند هرات، بامیان، کابل، مزارشریف و بلخ و پیشینه و فرهنگ و شناسنامه‌شان آشنا و بی‌شک عاشق این سرزمین رویایی خواهیدشد.


مسافر تنها / نوشته‌ی جک کرواک
معرفی محبوب‌تری کتاب‌های سفرنامه‌ای

«جک کرواک» رمان‌نویس و شاعر سرشناس ادبیات معاصر آمریکا و نویسنده این کتاب به خاطر بداهه‌نویسی شهرت بسیاری کسب کرده بود. مجله لایف و تایمز او را که ازقضا در جوانی هم فوت کرده بود، به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین چهره‌های قرن بیستم انتخاب کرده‌اند. او نویسنده‌ای آوانگارد به شمار می‌آمد که تقریبا در تمامی آثارش رگه‌هایی از کاتولیک و معنویت ناشی از آن، موسیقی جاز، فقر و سفر به چشم می‌آید. توانایی‌اش در بداهه‌پردازی به او کمک کرده تا جهان ذهنی و درونی او همواره با مخاطبش همراه باشد و این اتصال قطع نشود. همین امر بر جذابیت آثار او افزوده است. «جک کرواک» در کتاب «مسافر تنها» مخاطب را همراه خود به گوشه و کنار آمریکا، مراکش و اروپا می‌برد و در ماجراجویی‌های خود همراه می‌سازد. کتاب سرشار از ماجراجویی است. نویسنده تلاش کرده اتفاق‌هایی را که شخصا ممکن است تجربه نکنیم، به شیوه‌ای ناب در قالب متن به دست مخاطبان خود برساند و در این امر نیز موفق عمل کرده است. او با قلم خود دنیای جدیدی را پیش روی ما گشوده و درک آن را برایمان آسان کرده است. از دیگر کتاب‌های این نویسنده که به فارسی ترجمه‌شده است می‌توان به «مگی کسیدی» و «ولگرد‌های دارما» اشاره کرد.


وحشی - از گم‌شده تا پیداشده در مسیر پاسیفیک کرست / نوشته‌ی شل استرید
معرفی محبوب‌تری کتاب‌های سفرنامه‌ای
از ویژگی‌های سفر کردن می‌توان به رسیدن به آرامشی درونی اشاره کرد. گذر از کوه‌ها و جاده‌ها و پیمودن مسیر‌های صعب و دشوار آدمی را به چنان درجه‌ای از شناخت می‌رساند که ماحصل آن آرامشی درونی است. با هر سفر انسان پخته‌تر شده و در مواجهه با دشواری‌های متفاوت صبورتر خواهد شد. کتاب «وحشی - از گم‌شده تا پیداشده در مسیر پاسیفیک کرست» سرگذشت سفر نویسنده به‌صورت پیاده، به‌تن‌هایی و در طول هزاران مایل از کالیفرنیا تا اورگان و ایالت واشنگتن است. «شرل استرید» نویسنده کتاب در ۲۲ سالگی مادر خود را از دست داد. گذران از غم فراق، دشوار و ناممکن می‌نمود و با گذشت چند سال او همچنان رو به فروپاشی می‌رفت. شرایط روحی‌اش چنان شد که به‌تدریج زندگی عاشقانه‌اش تا مرز از هم گسستن پیش رفت. او ناامید و افسرده درحالی‌که راه فراری از موقعیت پیچیده‌اش نداشت تصمیم متفاوتی گرفت و پا در راه این سفر نهاد. کتاب شرح تصمیم نویسنده برای شروع سفر است و دلایلی که او را به این سمت کشانده و در ادامه و به‌تدریج به شرح وقایع سفر و احوالات درونی او در طی این دوران می‌پردازد. لحن صمیمی و بیان بی‌پرده وقایع سبب شده تا خواننده تمام آن ماجرا‌ها را به‌خوبی تصور کند و گفته‌ها باورپذیر باشند. بازخوردی که از سوی خوانندگان دریافت شده عالی بود تا جایی که این کتاب که تقریبا می‌توانیم به آن سفرنامه بگوییم، برای هفت هفته در صدر فهرست نیویورک‌تایمز قرار داشت و برای ۱۲۶ هفته متوالی نیز در فهرست پرفروش‌های آن قرارگرفته بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید