هواپیمای هیدروژنی؛ سرمایه گذاری بیل گتس و جف بزوس

هواپیمای هیدروژنی؛ سرمایه گذاری بیل گتس و جف بزوس

ین پروژه برای راه‌حل‌های هیدروژنی سال ۲۰۳۰ که هواپیما‌های مسافربری بدون گاز کربن را به یک واقعیت تبدیل می‌کند، ضروری است.

کد خبر : ۸۸۵۵۱
بازدید : ۴۹۳۲
هواپیمای هیدروژنی؛ سرمایه گذاری بیل گتس و جف بزوس
گاز هیدروژن که پس از سوختن، آب تولید می‌کند، به عنوان یک گزینه بالقوه در صنعت هوایی تلقی می‌شود
بیل گیتس و جف بزوس روی طرح یک هواپیمای مسافربری که بدون تولید گاز‌های سمی و با سوخت هیدروژنی پرواز می‌کند، سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

«زیرو اِویا»، کمپانی سازنده این هواپیما، روز چهارشنبه گفت که مبلغ ۳۷.۷ میلیون دلار از دولت بریتانیا و سرمایه‌گذارانی از جمله شرکت «نقطه‌عطف طرح‌های سوختی» بیل گیتس، شرکت آمازون جف بزوس، و نیز کمپانی نفت و گاز رویال داچ شل، گردآوری کرده است.

این شرکت جدید که در لندن و کالیفرنیا مستقر است، تاکنون ۱۰ پرواز آزمایشی با یک هواپیمای هیدروژنی ملخی شش نفره انجام داده است. زیرو اِویا که این آزمایش‌ها را در بریتانیا انجام داده است، قصد دارد در ابتدا پرواز‌های خود را تا مسافت ۸۰۰ کیلومتر را با هواپیما‌های مسافربری ۱۰ تا ۲۰ نفره آغاز کند.

وَل میفتاخوف، مدیرعامل شرکت زیرو اویا، در بیانیه‌ای گفت: «این پروژه برای راه‌حل‌های هیدروژنی سال ۲۰۳۰ که هواپیما‌های مسافربری بدون گاز کربن را به یک واقعیت تبدیل می‌کند، ضروری است. هدف بعدی تولید جت‌های مسافربری با ظرفیت ۲۰۰ مسافر تا سال ۲۰۳۰ است که بتوانند مسافت‌های تا چهار هزار و ۸۰۰ کیلومتر را طی کنند.

گاز هیدروژن که پس از سوختن، آب تولید می‌کند، به‌عنوان یک گزینه بالقوه در صنعت هوایی تلقی می‌شود. در حال‌حاضر، صنایع هوایی عمده مصرف‌کنندگان سوخت فسیلی در بحران محیط‌زیستی جهان هستند. هیدروژن را می‌توان یا از سوخت فسیلی یا آب الکترولیزه شده تامین کرد که هزینه بیشتری دارد.
میفتاخوف به خبرگزاری رویترز گفت: «این یک صنعت پرهزینه است. به همین دلیل، وجود سرمایه‌گذارانی که در این راه کمک کنند، بسیار مهم است.» او افزود که هواپیما یک «ماشین گرسنه سوخت، مخصوصا هنگام اوج‌گیری است.» میفتاخوف گفت که انتظار دارد شرکت نوپای او پیش از هواپیما‌های مسافربری، تولید هواپیما‌های باربری را آغاز کند.

زیرو اِویا همچنین با شرکت هواپیمایی برتیش ایرویز وارد همکاری شده است تا راه‌های تبدیل هواپیما‌های این شرکت را به هواپیما‌های هیدروژنی در آینده بررسی کند.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید