افزایش قیمت سکه

افزایش قیمت سکه

ساعت ۴ بعدازظهر روز یکشنبه، سکه در بازار با قیمت ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان مورد‌معامله قرار می‌گرفت که ۱۴۵ هزار تومان بیشتر از روز ابتدایی هفته بود.

کد خبر : ۸۹۰۲۹
بازدید : ۵۴۴۹
افزایش قیمت سکه
مهم‌ترین اتفاق دومین روز هفته، حفظ سطح حمایتی ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی در بازار سکه بود. حمایت از سطح یاد‌شده موجب شد که ریسک خرید کاهش پیدا کند و برخی از معامله‌گران تصمیم بگیرند که به بازار وارد شوند.
نتیجه افزایش فعالیت سکه‌بازان در بازار، رشد قیمت فلز گرانبهای داخلی به بالای ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود. ساعت ۴ بعدازظهر روز یکشنبه، سکه در بازار با قیمت ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان مورد‌معامله قرار می‌گرفت که ۱۴۵ هزار تومان بیشتر از روز ابتدایی هفته بود.

حمایت سکه حفظ شد
با توجه به تعطیلی بازار‌های جهانی، بیشتر فعالان باور داشتند عاملی که موجب شد جریان نزولی در بازار سکه قطع شود، افزایش بهای دلار بود. اسکناس آمریکایی بعدازظهر دیروز با قیمت ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می‌رفت که افزایش ۶۰تومانی نسبت به روز شنبه را نشان می‌داد.
گروهی از بازیگران ارزی باور داشتند، سفته‌بازان پیش از پایان کار ترامپ به دنبال آن هستند که کمی قیمت دلار را بالا بکشند و سپس اقدام به فروش کنند. با توجه به اینکه مدت زمان زیادی تا تحویل کاخ سفید به بایدن باقی‌نمانده است، عده‌ای از بازیگران باور داشتند، سفته‌بازان از همین حالا دست به‌کار شده‌اند.
گروهی هم باور داشتند، اتفاق جدیدی در بازار روز یکشنبه رخ نداده بود و تنها بازار مانند هفته‌های اخیر سعی کرد از محدوده ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومانی حمایت کند. براساس روند‌های اخیر بازار، این دسته از معامله‌گران انتظار دارند که دلار با رسیدن به محدوده ۲۵ هزار و ۹۰۰تومانی باز‌هم گرفتار افزایش فروش‌ها شود در‌صورتی‌که دلار بار دیگر کاهش قیمت را تجربه کند، سکه هم به سوی نرخ‌های پایین‌تر حرکت خواهد کرد.

چرا خرید‌های سکه افزایش یافت؟
برخی از فعالان باور داشتند، دلیل افزایش خرید‌ها در بازار سکه، رشد قیمت دلار بود. با بالا رفتن قیمت دلار، طلای به‌کار رفته در سکه گران‌تر می‌شود و در نتیجه، طبیعی است که قیمت این فلز گرانبها رشد پیدا کند. در این میان، برخی از تحلیلگران نیز باور داشتند، با کاهش حباب سکه، جسارت خریداران برای ورود به بازار افزایش یافت.
روز شنبه حباب سکه به زیر ۳۰۰ هزار تومان رفته بود و فاصله قیمت بازاری سکه با ارزش ذاتی آن به محدوده ۲‌درصدی رسید. از نگاه دسته‌ای از تحلیلگران این موضوع موجب شد که برخی از معامله‌گران به‌صورت پله‌ای موقعیت خرید بگیرند. در هفته‌های قبلی فاصله قیمت بازاری سکه با ارزش ذاتی آن بعضا بالای ۱۰ درصد هم بود و خرید پرریسکی به‌شمار می‌رفت.
دیروز ریسک خرید سکه با توجه به کاهش حباب پایین‌تر آمده بود. افزون بر کاهش حباب و افزایش قیمت دلار، حمایت بازیگران فنی از قیمت سکه در سطح ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی دیگر عاملی بود که به برگشت قیمتی فلز گرانبهای داخلی کمک کرد.
به‌طور طبیعی شماری ازمعامله‌گران رفتار خود را براساس متغیر‌های گذشته‌نگر تنظیم می‌کنند؛ به این ترتیب، زمانی‌که قیمت به سطحی نزدیک می‌شود که در گذشته خرید‌ها در آن افزایش پیدا می‌کرده است و به‌عنوان سطح حمایتی بازار شناخته می‌شود، بار دیگر امکان افزایش خرید‌ها وجود دارد.
با وجود افزایش قیمت روز یکشنبه، تعدادی از فعالان باور داشتند که سکه خریداری ندارد. در همین ارتباط، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرد که باتوجه به کاهش قیمت طلا و سکه در هفته‌های اخیر، انگیزه خرید و سرمایه‌گذاری روی طلا و سکه به‌شدت کاهش یافته است.
کشتی‌آرای ضمن اشاره به اینکه در ایام فاطمیه خرید زیورآلات و جواهر نیز به حداقل خود رسیده است و بازار در رکود شدیدی به‌سر می‌برد، افزود: در حال‌حاضر طلا و سکه خریداری ندارد و به همین دلیل هم بازار از ثبات و رکود خاصی برخوردار است.
این فعال در بازار طلا درباره پیش‌بینی‌ها از آینده قیمت طلا هم اینطور توضیح داد که باید تا ۲۰ ژانویه و انتقال قدرت در آمریکا صبر کنیم؛ باتوجه به اعلام سیاست‌های اقتصادی جدید آمریکا، قیمت جهانی طلا مسلما تغییر خواهد کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید