آیا آلودگی هوا تاثیری بر عملکرد ویروس کرونا دارد؟

آیا آلودگی هوا تاثیری بر عملکرد ویروس کرونا دارد؟

برخی از متخصصان بیماری‌های عفونی معتقدند که آلودگی هوا تاثیرانکار ناپذیری بر علمکرد ویروس کووید ۱۹ دارد. شروین شکوهی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی در این باره می‌گوید که به هر صورت وقتی ذرات غبار مختلف در هوا بیشتر شده و ویروس نیز در هوا پخش می‌شود؛ مثلا وقتی فردی صحبت کرده یا عطسه و سرفه می‌کند، سرعت افتادن ویروس‌هاکمتر می‌شود. یعنی به جای اینکه ویروس سریع روی زمین بیفتد، مدت بیشتری در هوا باقی می‌ماند؛ در نتیجه امکان انتقال را به دیگر افراد بیشتر می‌کند.

کد خبر : ۸۹۲۳۱
بازدید : ۴۷۷۲
تاثیر آلودگی هوا بر کرونا

فرادید | آلودگی هوا در طول هفته‌های اخیر، تهران و بیشتر کلانشهر‌های کشور را در شرایط ناسالم قرار داده است. این آلودگی شدید هوا در شرایطی است که شیوع کرونا نیز در این شهر‌ها همچنان ادامه دارد. در این رابطه وزارت بهداشت معتقد است که آلودگی هوا بر عملکرد ویروس کرونا تاثیر گذار است و می‌تواند شیوع را افزایش دهد.

به گزارش فرادید، وزارت بهداشت به تازگی هشدار داده است که با توجه به آلودگی هوا و نوع جدید ویروس کرونا، ممکن است در میانه‌های زمستان باز هم بیماری خیز دوباره‌ای داشته باشد. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در این باره می‌گوید که آلودگی هوا موضوعی زیست‌محیطی است و با بیماری‌های تنفسی ارتباط دارد.

طبق گفته‌های او، ممکن است آلودگی هوا در روند بیماری‌زایی بیماری کرونا آثار منفی داشته باشد، ولی نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد. جهانپور می‌گوید که همه چیز منوط به شواهد و مستنداتی است که باید در تحقیقات به دست بیاید که تا این لحظه کامل نیست.

اما به اعتقاد رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در کل آلودگی هوا علاوه بر تاثیر منفی بر سلامت افراد باعث تشدید بیماری قلبی، عروقی و تنفسی است.

او در این رابطه می‌گوید که آلودگی هوا با توجه به تاثیر روی بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی قطعاً باعث بیماری‌زایی کووید ۱۹ می‌شود و یکی از عوامل افزایش مشکلات بیماران کرونایی است، البته به طور اختصاصی نمی‌توان میان آلودگی هوا و بیماری کووید ۱۹ اظهار نظر قطعی داشت.

جهانپور همچنین گفته که «با توجه به شیوع نوع جدید از ویروس کرونا که به کشور‌های همسایه نیز رسیده است قطعا در مورد این‌که در میانه‌های زمستان شاهد خیز جدید باشیم، احتمالات زیادی وجود دارد.»

بر اساس آمارها، از ابتدای سال تاکنون، پایتخت نشینان ۹۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، ۹ روز ناسالم برای تمام گروه ها، ۱۸۲ روز قابل قبول وتن‌ها ۱۵ روز پاک را پشت سر گذاشته اند. البته از ۹ روز ناسالم برای تمامی گروه ها، سه روز آن تنها در هفته گذشته به ثبت رسیده است. از طرفی وضعیت آلودگی هوا در دیگر کلانشهر‌ها هم در شرایط ناسالم بوده است. اما در طول روزهای اخیر وضعیت آلودگی هوا در این کلانشهرها بدتر هم شده است.
کرونا در آلودگی هوا

تاثیر آلودگی هوا بر ویروس کرونا

برخی از متخصصان بیماری‌های عفونی معتقدند که آلودگی هوا تاثیرانکار ناپذیری بر علمکرد ویروس کووید ۱۹ دارد. شروین شکوهی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی در این باره می‌گوید که به هر صورت وقتی ذرات غبار مختلف در هوا بیشتر شده و ویروس نیز در هوا پخش می‌شود؛ مثلا وقتی فردی صحبت کرده یا عطسه و سرفه می‌کند، سرعت افتادن ویروس‌هاکمتر می‌شود. یعنی به جای اینکه ویروس سریع روی زمین بیفتد، مدت بیشتری در هوا باقی می‌ماند؛ در نتیجه امکان انتقال را به دیگر افراد بیشتر می‌کند.

از طرفی، دکتر شروین شکوهی گفته که «چند درصدی از بیماران کرونا هم که درگیری ریه پیدا می‌کنند، با آلودگی هوا ممکن است بدتر شده و سرعت بهبودی آن‌ها کمتر می‌شود. همچنین آلودگی هوا در افرادی که دچار آلرژی هستند می‌تواند علائمی ایجاد کند که ممکن است با کووید ۱۹ اشتباه گرفته شود.»

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت هم در مورد اثر گذاری آلودگی هوا بر ویروس کووید ۱۹ می‌گوید که «افزایش آلودگی هوا می‌تواند میزان آسیب پذیری دستگاه تنفسی را افزایش دهد و کیفیت پایین هوا خطر جدی برای بیماری‌های حاد و مزمن تنفسی و بیماری‌های قلبی و عروقی است. افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و در مناطق آلوده زندگی می‌کنند، در معرض خطر بیشتر ابتلاء به کرونا هستند.»

او بر اساس مطالعات تازه انجام شده گفته که آلودگی هوا یکی از عوامل افزایش بیماری‌هایی مانند آنفلوانزا و کرونا است.

سخنگوی وزارت بهداشت معتقد است که در شرایط آلودگی هوا بهترین راه کاهش مواجهه با آلاینده‌ها، ماندن در خانه است. او می‌گوید این موضوع در زمان اپیدمی کرونا به همراه رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی بسیار مهم است.

وزارت بهداشت به مردم توصیه کرده است که هنگام خروج از منزل حتماً از ماسک استفاده کنند. همچنین هنگام آلودگی هوا از قدم زدن در پارک و دویدن در فضای باز خودداری کنند و در منزل نیز فعالیت روزانه خود را کاهش دهند.

وزارت بهداشت همچنین تاکید کرده که مردم غذا‌های سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان شامل میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کرده و از مصرف غذای چرب، فست فود و فرآوری شده خودداری کنند.

آلودگی شیوع کرونا را افزایش می دهد
آلودگی هوا چگونه شیوع کرونا را افزایش می‌دهد؟

هفته‌های اخیر مرکز تحقیقات آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد که آلودگی هوا باعث التهاب (inflammation) و آسیب به سلول‌های افرادی که در معرض آن قرار می‌گیرند، می‌شود همچنین شواهد نشان می‌دهد وقتی این فرآیند در بدن رخ دهد پاسخ سیستم ایمنی به عفونت‌ها به شدت سرکوب می‌شود و باعث می‌شود افراد هنگام دچار شدن به یک عفونت تنفسی نتوانند مقاومت لازم را نشان دهند.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم در گزارشی می‌گوید که مواجهه کوتاه مدت با ذرات معلق می‌تواند منجر به تشدید علائم بیماری‌های قلبی و ریوی شود همچنین مواجهه طولانی مدت با این آلاینده سبب تشدید بیماری‌های قلبی و ریوی می‌شود.

سید محمد جزایری، رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی کشور هم گفته که مطالعات نسبتاً فراوانی در کشور‌های هند، آمریکا، ایتالیا، پرو، انگلیس و آلمان انجام شده است که نشان می‌دهد درمجموع تماس‌های کوتاه مدت و بلندمدت با منابع اصلی آلودگی هوا سبب افزایش بروز بیماری و مرگ ومیر ناشی از کووید ۱۹ می‌شود.»

از طرفی بررسی‌های صورت گرفته بر روی وضعیت پنج شهر لندن و بیرمنگام انگلیس، نیویورک آمریکا، مکزیکوسیتی مکزیک و دهلی هند که شاخص آلودگی هوا در آن‌ها بالاست نشان می‌دهد میزان ابتلا به ویروس کرونا در این شهر‌ها نیز به همان نسبت بسیار بالاست.

این نتایج دانشمندان را بیشتر از هر زمان دیگری بر قبول فرضیه هوایی بودن ویروس کرونا مصمم کرده است. فرضیه‌های که می‌گوید ویروس‌ها می‌توانند توسط ذرات آلوده جذب شوند و سپس توسط همین ذرات وارد ریه شده و در آنجا شروع به تکثیر کنند.

در ایتالیا نیز تحقیق دیگری صورت گرفته که نتایج آن جالب توجه است. محققان ایتالیایی با یک الگوی پیش فرض این موضوع را مطرح کردند که ماده ژنتیکی موجود در ویروس کرونا در ذرات آلوده معلق در هوا در شهر برگاموی این کشور مشاهده شده است.

از ۳۴ نمونه ۱۹ مورد حامل ویروس کرونا بودند. تحقیق دیگری نیز نشان می‌دهد در مناطق لومباردی و امیلیا رومانا واقع در شمال ایتالیا که دارای کارخانه‌های زیادی هستند و همیشه هم ترافیک‌های سنگین دارند و به دلیل احاطه در میان کوه ها، جریان هوا انتقال نمی‌یابد نرخ شیوع ویروس در این دو منطقه و میزان مرگ ومیر ناشی از آن درسایر مناطق و شهر‌های ایتالیا بسیار بالاتر بوده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید