کشف قدیمی‌ترین غارنگاره جهان در اندونزی

کشف قدیمی‌ترین غارنگاره جهان در اندونزی

این غارنگاره شاهدی بر نخستین مراحل سکونت انسان روی کره زمین و این بخشی از صحنه یک روایت به همراه دو اثر کف دست در قسمت انتهایی پیکر گراز است.

کد خبر : ۸۹۵۰۶
بازدید : ۱۷۰۹۲
غارنگاره
باستان‌شناسان، قدیمی‌ترین غارنگاره جهان را که طرحی از یک گراز است در اندونزی کشف کرده‌اند

باستان‌شناسان، قدیمی‌ترین غارنگاره جهان را که طرحی از یک گراز است در اندونزی کشف کرده‌اند. گمان می‌رود این غارنگاره (نقاشی باستانی بر روی دیوار‌های غار)، ۴۵ هزار و ۵۰۰ سال پیش به تصویر کشیده شده باشد.

این غارنگاره شاهدی بر نخستین مراحل سکونت انسان روی کره زمین و این بخشی از صحنه یک روایت به همراه دو اثر کف دست در قسمت انتهایی پیکر گراز است. این طرح با استفاده از رنگ اُخرایی تیره کشیده شده و یک جفت برآمدگی شاخ مانند در بخش صورت گراز نقاشی شده است. بر اساس گزارش‌ها ابعاد این نقاشی ۳۶ در ۵۴ سانتیمتر است.

ماکسیم اوبرت، نویسنده همکار این گزارش که در ساینس ادونس ژورنال (Science Advances journal) منتشر شده است، می‌گوید: «انسان‌هایی که این نقاشی را کشیده‌اند کاملا مدرن بوده‌اند، درست شبیه ما. آن‌ها همه ظرفیت‌ها و ابزار‌ها برای کشیدن هر نوع نقاشی که می‌خواستند در اختیار داشتند.»

آدام بروم، نویسنده دیگر این مقاله می‌گوید که به نظر می‌رسد خوک (خوک وحشی/ گراز) این تصویر در حال تماشای نبرد یا کنش اجتماعی میان دو خوک زگیل‌دار دیگر است.
بروم که متخصص عمرسنجی است، یک رسوب کَلسیت را که روی نقاشی تشکیل شده یافته و با استفاده از ایزوتوپ اورانیوم به این نتیجه رسیده است که قدمت این اثر به ۴۵ هزار و ۵۰۰ سال می‌رسد. او می‌افزاید: «اما این اثر ممکن است به مراتب قدیمی‌تر از این‌ها باشد، زیرا عمرسنجی که ما استفاده می‌کنیم فقط سن کلسیت روی سطح آن را مشخص می‌کند.»

در یک یافته قابل‌توجه دیگر، دانشمندان می‌گویند این امکان وجود دارد که آن‌ها بتوانند بقایای بزاق را در اثر رد دست این نقاشی پیدا کنند.
هنرمندان باستان، احتمالا از بزاق برای ایجاد چسبندگی رنگ روی دست‌ها استفاده می‌کرده‌اند تا بتوانند رد دست‌های خود را روی دیوار غار باقی بگذارند. دانشمندان اینک امیدوارند که بتوانند نمونه‌های بزاق را برای انجام مطالعات تکمیلی بعدی استخراج کنند.

این نقاشی در غار لینگ تدونگنگ در دره‌ای دورافتاده در جزیره سولاوِسی پیدا شده است. این غارنگاره ممکن است قدیمی‌ترین نقش هنری جهان باشد که در آن یک جسم قابل‌تشخیص نمایش داده می‌شود. پیش از این، همین تیم تحقیقاتی، صخره نقاشی شده‌ای در سولاوِسی پیدا کرده بود که طرحی از یک گروه از شکل‌های نیمه‌انسان-نیمه‌حیوان در حال شکار پستانداران را نمایش می‌داد.
عمر این نقاشی چیزی حدود ۴۳ هزار و ۹۰۰ سال تخمین زده شد. در آفریقای جنوبی هم یک تصویرشبیه هشتگ پیدا شده بود که تخمین زده می‌شود ۷۳هزار سال قدمت داشته باشد؛ دانشمندان بر این باورند که این، قدیمی‌ترین اثر هنری شناخته شده است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید