ریزش طلا، سکه و مسکن؛ افت قیمت ادامه می‌یابد؟

ریزش طلا، سکه و مسکن؛ افت قیمت ادامه می‌یابد؟

شکی نیست که قیمت سکه، طلا و مسکن به تداوم ریزش دلار بستگی دارد. در صورتی که دلار در روز‌های آینده به کانال‌های پایین تری نزول کند، احتمالا باید انتظار ریزش دوباره قیمت در بازار سکه و طلا‌ و مسکن را داشته باشیم. اما در حال حاضر سکه با حمایت ۱۰ میلیون تومانی مواجه است و امروز دوباره به این کانال بازگشت.

کد خبر : ۸۹۶۲۰
بازدید : ۵۶۵۲
ریزش طلا،سکه و مسکن؛ افت قیمت ادامه می‌یابد؟
فرادید | قیمت طلا، سکه و مسکن همزمان با آغاز ریزش نرخ دلار با افت شدید قیمت مواجه شده است. سکه طلا پس از ۲۰۰ روز دوباره به زیر ۱۰ میلیون تومان رسید، گرم ۱۸ عیار طلا به کانال ۹۰۰ هزار تومان بازگشت. در این میان قیمت هر متر مربع مسکن نیز در مناطق مختلف کشور کاهش یافته است. اما این کاهش در تهران محسوس بوده، به شکلی که قیمت هر مترمربع مسکن به شکل متوسط با ۱۰ درصد ریزش نسبت به فصل گذشته مواجه شده است.

به گزارش فرادید؛ قیمت سکه امامی آخرین بار در میانه تیرماه سال جاری در قیمتی پایین‌تر از ۱۰ میلیون تومان خرید وفروش می‌شد، اما حالا این فلز گرانبها در مرز روانی ۱۰ میلیون تومان معامله می‌شود. در این میان انواع مختلف سکه نیز همزمان با سکه تمام شاهد افت پرشتاب بودند. گرم ۱۸ عیار طلا نیز پس از ماه ها، زیر یک میلیون تومان خرید و فروش شد و در حال حاضر به ۹۳۰ هزار تومان رسیده است.

البته در بازار مسکن نیز این افت قیمت محسوس بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حباب قیمت مسکن در مناطق شهری در حال تخلیه شدن است، هر چند دلالان ملک تلاش می‌کنند که این حباب حفظ شود، اما قیمت در بازار نشان از شکست آن‌ها دارد.

بانک مرکزی هفته‌های گذشته اعلام کرد که قیمت متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به حدود ۲۶ میلیون تومان رسیده است. البته روایت مرکز آمار قدری فرق دارد، شاخص قیمت این سازمان نشان می‌دهد که قیمت هر متر مربع در پایان آذرماه به حدود ۲۴ میلیون تومان رسیده است.

اما علاوه بر آن در روز‌های گذشته نیز سرعت ریزش قیمت در بازار مسکن افزایش یافت. با این وجودبه نظر می‌رسد قیمت مسکن نسبت به ابتدای پاییز بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افت قیمت را به ثبت رسانده است.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که دلار مرز روانی ۲۵ هزار تومان را از دست داد و تا ۲۱ هزار تومان عقب نشست.
ریزش طلا،سکه و مسکن؛ افت قیمت ادامه می‌یابد؟
سمت وسوی سکه و طلا در روزهای آینده
شکی نیست که قیمت سکه و طلا به تداوم ریزش دلار و وضعیت انس جهانی طلا بستگی دارد. در صورتی که دلار در روز‌های آینده به کانال‌های پایین تری نزول کند، احتمالا باید انتظار ریزش دوباره قیمت در بازار سکه و طلا‌ را داشته باشیم. اما در حال حاضر سکه با حمایت ۱۰ میلیون تومانی مواجه است و امروز دوباره به این کانال بازگشت.

هر چند این حمایت در صورتی کارساز است که ریزش دلار متوقف شود، تا سکه همچنان کانال ۱۰ میلیون تومان را در اختیار داشته باشد.

افت قیمت انس جهانی طلا هم طی روز‌های گذشته به کمک ریزش دلار آمد، تا همه چیز برای یک ریزش تمام عیار در بازار سکه و طلا فراهم شود. انس جهانی طلا در حالی که روز‌های گذشته تا ۱۸۲۸ دلار پایین رفت، حالا تا ۱۸۴۳ دلار صعود کرده است.

از طرفی افت قیمت دلار در معاملات امروز نسبت به روز‌های گذشته کنترل شده بود، این مسئله نشان از آن دارد که در روز‌های آینده نمی‌توان انتظار افت بیشتری از دلار را داشت.

در واقع بازار‌ها در انتظار آغاز به کار دولت جو بایدن نشسته اند، تا سیاست آمریکا در قبال ایران مشخص شود. در این میان در صورتی که سیگنال دولت جدید ایالات متحده به ایران مثبت باشد، احتمالا دلار کانال‌های پایین تری را تجربه خواهد کرد. در غیر این صورت دلار بالاتر از ۲۰ هزار تومان تثبیت خواهد شد.

فعالان بازار سکه و طلا معتقدند با از دست رفتن حمایت ۱۰ میلیون تومانی سکه، این فلز گرانبهای داخلی می‌تواند در گام اول تا محدوده ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی افت و در گام بعدی، به محدوده ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فکر کند.

در طرف مقابل هم برخی دیگر از فعالان این بازار می‌گویند که سکه در صورتی ‌که به بالای محدوده ۱۰‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی بازگردد، سکه‌بازان به مرور به بازار بازخواهند گشت.

با این وجود گفته می‌شود که سکه‌بازان تا حدی نسبت به افزایش بهای اونس طلا نیز نا امید شده‌اند و همین موضوع نیز در افزایش فروش‌های آن‌ها اثر داشته است. با این حال، در صورتی‌که اونس طلا به بالای هزار و ۸۵۰ دلار بازگردد و دلار نیز به زیر ۲۱ هزار تومان نزول نکند، احتمال افزایش قیمت سکه بالا خواهد رفت.
ریزش طلا،سکه و مسکن؛ افت قیمت ادامه می‌یابد؟

سرنوشت قیمت‌ها در بازار مسکن

بررسی قیمت‌های موجود در سایت‌های خرید و فروش آنلاین مسکن نشانگر افزایش قابل توجه عرضه مسکن است. از طرفی هم میزان خرید واقعی مسکن نیز با افت شدید مواجه است، به شکلی که میزان خرید و فروش مسکن در ۲۰ روز نخست دی ماه ۹۹ با ۶۴ درصد کاهش روبرو شده است.

اما با این وجود سفته بازان بازار مسکن در تلاش هستند تا مانع از تخلیه حباب قیمتی ملک شوند. آن‌ها با ترفند افزایش قیمت مسکن شب عید، قصد حمله به جریان تخلیه حباب قیمت را دارند.

آن‌ها این‌طور القا می‌کنند که معاملات مسکن «شب عید» از یک سو با افزایش حجم مراجعه و از سوی دیگر با افزایش قیمت مواجه خواهد شد. این در شرایطی است که خریداران در حال حاضر در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند و کمتر اقدام به خرید می‌کنند.

سفته بازان بازار مسکن اواسط پاییز ترفند دیگری برای عدم کاهش قیمت در این بازار به کار بستند که مثمر قمر واقع نشد. آن‌ها در اواسط اواخر آبان ماه می‌گفتند که بازدهی بازار مسکن عقب‌تر از سایر بازار‌ها است بنابراین دلیلی برای ریزش قیمت در این بازار وجود ندارد، اما پس از مدتی به گواه آمار‌های رسمی، ریزش قیمت در بازار ملک نیز آغاز شد.

با این وجود به نظر می‌رسد که در صورت ریزش دوباره دلار در روز‌ها و هفته‌های آینده حباب قیمتی مسکن نیز بترکد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید