دستِ دکتر‌های قلابی رو شد

دستِ دکتر‌های قلابی رو شد

اعضای این باند مدارک پزشکی از دانشگاه‌های خارج از کشور جعل می‌کردند. پس از آن نیز این مدارک را به صورت میلیونی به متقاضیان می‌فروختند. مأموران پلیس با اطلاع از این موضوع بلافاصله روند تحقیقات را وارد مرحله گسترده‌تری کردند.

کد خبر : ۸۹۶۳۸
بازدید : ۱۰۶۷۱
جعل مدرک تحصیلی

سرکرده‌اش یک زن بود. باند بزرگی که در سراسر کشور کاروکاسبی پررونقی راه انداختند. از همان کلاهبرداری‌هایی که با یک برگه زندگی‌ها را تغییر می‌دهند. برگه‌ای که مُهری شبیه به مُهر‌های معتبر دارد. این‌بار هم یک باند بزرگ در کرج متلاشی شد.

باند جاعلان مدارک دانشگاهی در استان البرز توانستند از این طریق ۱۰ میلیارد تومان به جیب بزنند. آن‌هایی که تنها مدرک پزشکی از دانشگاه‌های خارج از کشور را به طرز ماهرانه‌ای جعل می‌کردند و به مردم می‌فرختند. با این وجود، این کار از چشم تیزبین مأموران پلیس دور نماند.

چند وقت پیش بود که مأموران پلیس امنیت عمومی استان البرز در پی یک کار دقیق علمی و پلیسی از فعالیت یک شبکه بزرگ جعل مدارک دانشگاهی باخبر شدند.
آن‌ها دریافتند که اعضای این باند مدارک پزشکی از دانشگاه‌های خارج از کشور جعل می‌کردند. پس از آن نیز این مدارک را به صورت میلیونی به متقاضیان می‌فروختند. مأموران پلیس با اطلاع از این موضوع بلافاصله روند تحقیقات را وارد مرحله گسترده‌تری کردند.

دستگیری سرکرده باند

در تحقیقات تکمیلی مأموران محرز شد که اعضای این باند مدارک جعلی را تهیه و پس از آن اقدام به بارگذاری مدارک تحصیلی جعلی دانشگاه‌های پزشکی خارج از کشور در سامانه‌های استعلام می‌کردند، بعد هم پس از اخذ تأییدیه آن از مبادی قانونی دانشجو به داخل یا خارج از کشور منتقل می‌کردند.

با روشن‌شدن این موضوع، اقدامات گسترده پلیسی آغاز شد. در ادامه یکی از سرکرده‌های اصلی این باند که یک خانم بود، در مهرشهر کرج شناسایی شد.
این زن با هماهنگی مقام قضائی دستگیر شد. در بازرسی از خانه این زن کلاهبردار، تعدادی اوراق و مدارک تحصیلی مربوط به افراد مختلف و یک دستگاه شوکر برقی فاقد مجوز کشف شد. این اموال به همراه متهم به پلیس امنیت عمومی استان البرز منتقل شد.

اعتراف به کلاهبرداری میلیاردی

در ادامه این ماجرا دو نفر دیگر از اعضای این باند در نقاط مختلف شهر کرج دستگیر شدند. متهمان تحت بازجویی قرار گرفتند. آنان به جرم خود مبنی بر جعل مدارک دانشگاهی پزشکی دانشگاه‌های خارج از کشور و ثبت آن‌ها در سیستم‌های دانشگاه اعتراف کردند. متهمان اقرار کردند که مدارک را به قیمت ۲میلیارد تا ۷میلیارد ریال به افراد فروخته‌اند.

سرکیسه کردن ۴۰ نفر

در ادامه مشخص شد اعضای این باند تاکنون از ۴۰ نفر در استان‌های مختلف کشور کلاهبرداری کرده‌اند. با تلاش‌های صورت‌گرفته ۲۰نفر از مالباختگان شناسایی شدند و برای آن‌ها پرونده تشکیل شد. سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی البرز با اعلام این خبر گفت: «متهمان حدودا ۱۰۰ میلیارد ریال از طعمه‌های خود کلاهبرداری کرده‌اند.»

او با هشدار به استفاده‌کنندگان از اسناد جعلی افزود: «افرادی که از اسناد و مدارک جعلی استفاده می‌کنند، برابر قانون مجرم بوده و تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرند.»

انهدام یک باند بزرگ در تهران

این تنها باندی نیست که در سراسر کشور متلاشی می‌شوند. سال‌هاست این جاعلان حسابی سرشان شلوغ شده و از گوشه و کنار شهر خبر از دستگیری و انهدام باند این جاعلان می‌رسد.

چهار ماه پیش بود که بزرگ‌ترین باند جعل مدرک تحصیلی در تهران منهدم شد. جاعلانی که در زمینه مدرک دیپلم، لیسانس، فوق‌لیسانس، دکترا، پزشکی، دندانپزشکی و طب سنتی فعال بودند. مخفیگاه این باند در یکی از مناطق شرقی شهر تهران شناسایی شد و طی یک عملیات ضربتی پنج نفر از اعضای اصلی آن دستگیر شدند.

در بازرسی از مخفیگاه متهمان ۴۶ عدد مُهر، هولوگرام‌های دانشگاهی، برگه‌های خام مدارک تحصیلی آماده تحویل، پرینتر، لپ‌تاپ، فلش مموری و حدود ۲۰۰ مدرک خام جعل‌شده کشف شد. دفتر این جاعلان در دو نقطه از استان تهران و همچنین دفاتر آنان در استان‌های اصفهان، البرز، فارس و قم شناسایی شد.
با هماهنگی مقام قضائی اقدامات لازم نسبت به بسته‌شدن این دفاتر انجام گرفت. با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد متهمان از این طریق توانسته بودند در مجموع چندین‌میلیارد ریال درآمد کسب کنند.

باز هم کلاهبرداری در کرج

مهر ماه بود که اعضای یک باند باز هم در کرج اقدام به ۲۰۰ کلاهبرداری از شهروندان کردند. اعضای این باند مدارک تحصیلی را جعل می‌کردند و به متقاضیان می‌فروختند. با شناسایی این باند همه مخفیگاه‌ها و مکان‌هایی که احتمال تردد متهم و همدستانش بود تحت کنترل قرار گرفت.
در نهایت مخفیگاه دو نفر از همدستان او که از جاعلان سابقه‌دار بودند، شناسایی شدند. پس از دستگیری از محل فعالیت آن‌ها تعداد ۴ هزارو ۵۰۰ برگ خام جعلی و آماده درج مشخصات مدارک تحصیلی و دانشگاهی کشف شد. در ادامه مشخص شد که سردسته باند پس از فرار از زندان با صدور گواهی فوت جعلی با مشخصات فرد دیگری از طریق پیک موتوری در تهران به فعالیت‌های جاعلانه خود ادامه می‌دهد. در ادامه او نیز دستگیر شد.

سلطان جعل در مشهد

بزرگ‌ترین باند جعل اسناد در مشهد فعالیت می‌کردند. آن‌هایی که به سلطان جعل معروف بودند. سال گذشته درست همین موقع بود که سلطان جعل بازداشت شد. اخلال در نظام اقتصادی، کلاهبرداری شبکه‌ای حدود ۱۰ میلیارد ریال، جعل مدارک تحصیلی، جعل رایانه‌ای حدود ۱۰۰ سایت، پولشویی حدود ۹۰ میلیارد ریال و فرار مالیاتی حدودا ۸۵۰ میلیارد ریال از اتهام متهمان این پرونده بود.

این پرونده با شکایت هیأت نظارت و ارزیابی آموزش عالی خراسان رضوی در دستگاه قضائی به جریان افتاد. در ادامه ورود قاطع دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای مشهد به ماجرای صدور و فروش انواع مدارک علمی داخلی و خارجی، پرده از تخلفی بزرگ که در زمینه جعل مدارک علمی در مقاطع مختلف و در کشور صورت می‌گرفت، برداشته شد.
از سرکرده این باند، هزاران عدد فرم خام مدرک جعلی متعلق به دانشگاه‌های داخلی و خارجی، بیش از ده‌ها مُهر برجسته برای درج روی هولوگرام و ... کشف شد.

مجازات جعل مدرک تحصیلی

طبق ماده ۵۲۷ قانون مجازات اسلامی، هرکس مدارک اشتغال به تحصیل یا فارغ‌التحصیلی یا تأییدیه یا ریز نمرات تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی داخل یا خارج از کشور یا ارزشنامه‌های تحصیلات خارجی را جعل کند یا با علم به جعل‌بودن مورد استفاده قرار دهد، علاوه بر جبران خسارت به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود.
در صورتی که مرتکب، یکی از کارکنان وزارتخانه‌ها یا سازمان‌ها یا موسسات وابسته به دولت یا شهرداری‌ها یا نهاد‌های انقلاب اسلامی باشد، به حداکثر مجازات محکوم می‌شود.
همان‌طور که از ماده مشخص است جعل‌کردن مدرک تحصیلی یا فارغ‌التحصیلی یا ریز نمرات مراکز نام‌برده شده در متن ماده، جرم است. کسی که مرتکب این نوع جعل شود، مجازات می‌شود. مجازات او علاوه بر جبران خسارت، حبس از یک تا سه سال است.

بر اساس این ماده جعل مدرک تحصیلی پایین‌تر یعنی دیپلم، مدارک حوزوی، مدارک موسسات کمک آموزشی، مدارک موسسات زبان‌های خارجی و امثال این‌ها مشمول عنوان جرم جعل مدارک قرار نمی‌گیرند.
برای جعل این اسناد مجازات جعل اسناد عادی که در ماده ۵۳۶ به آن اشاره شده است، حکم می‌شود. بر اساس ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی هرکس در اسناد یا نوشته‌های غیررسمی جعل یا تزویر کند، علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال یا به ۳ تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید