معرفی ۵ محصول فناورانه برای کاهش آلودگی هوا

معرفی ۵ محصول فناورانه برای کاهش آلودگی هوا

این محققان علاوه بر موتورسیکلت برقی، دو محصول فناورانه دیگری، چون "ایستگاه شارژ" و زیر سیستم‌های اصلی مانند الکتروموتور و باتری پک‌های را عرضه کردند.

کد خبر : ۸۹۶۶۰
بازدید : ۹۳۳۳
کاتالیزور خودرو

طی برگزاری نمایشگاه و نشستی در مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری پنج محصول مربوط به کاهش آلاینده‌های هوا معرفی شدند.

کمک به توسعه و بومی سازی فناوری‌های دارای متقاضی از جمله ماموریت‌های مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری است؛ از این رو این مرکز با توجه به افزایش معضل آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهر‌ها اقدام به برگزاری نمایشگاهی از دستاورد‌های محققان در حوزه کاهش آلودگی هوا کرد.

در این مراسم که به مناسبت هفته هوای پاک برگزار شد، دو فناوری "تولید انبوه موتور سیکلت برقی" و "تولید فیلتر دوده ذرات دیزل DPF" معرفی شدند.

یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید موتور سیکلت برقی در ۴ مدل شده است. این موتور دارای سیستم VCU است. این سیستم یک سامانه هوشمند برای عیب یابی موتور است و به صورت لحظه‌ای عیوب ایجاد شده در موتور را به کاربر ارائه می‌دهد.

این محققان علاوه بر موتورسیکلت برقی، دو محصول فناورانه دیگری، چون "ایستگاه شارژ" و زیر سیستم‌های اصلی مانند الکتروموتور و باتری پک‌های را عرضه کردند.

باتری پک‌های تولید این شرکت ضد شوک و ضربه، ضد آتش و مقاوم در برابر آب است، ضمن آنکه در دمای تا منهای ۳۰ درجه سانتیگراد قادر به فعالیت است.

این محققان همچنین موفق به طراحی و ساخت قطعات شارژ برقی شدند.

طراحی و تولید الکتروموتور‌های گشتاور بالا BLDC کولر‌های آبی از دیگر دستاورد‌های این شرکت است. مصرف بالای برق کولر‌های آبی بار زیادی را بر نیروگاه‌ها وارد می‌کنند و این موتور قادر به افزایش راندمان ۴۵ درصدی در این کولر‌ها می‌شود. با این الکتروموتور تا ۱۰ هزار مگاوات از بار نیروگاه‌ها کاسته می‌شود.

تولید فیلتر‌های دوده

در این نمایشگاه از سوی یکی از شرکت‌های دانش بنیان فیلتر‌های دوده ذرات دیزل DPF ارائه شد. این فیلتر با همکاری شرکت اتوبوسرانی بر روی اتوبوس‌های دو کابینه برای تست میدانی نصب شده است. این محققان همچنین سیستم پایش هوشمند نیز عرضه کرده اند که بر روی اتوبوس‌های دو کابینه نصب شده و به مدت ۲ هفته است که داده‌ها را به اپراتور ارسال می‌کند.

این سیستم وارداتی است و سیستم ساخته شده در این شرکت، اطلاعاتی نظیر دما و فشار را ارائه می‌دهند.

عرضه هسته کاتالیست خودرو

بر اساس آمار‌ها ۷۰ درصد آلودگی هوا مربوط به سیستم‌های متحرک است و کاربرد کاتالیست در خودرو‌ها قادر هستند که تا ۹۰ درصد گاز‌های سمی خارج شده از موتور خودرو‌ها را بی اثر کنند. در این راستا محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان اقدام به تولید هسته کاتالیست خودرو کردند.

ساخت کاتالیست شامل بخش‌های ساخت هسته سرامیکی، پوشش دهی با محلول کاتالیست و جای گذاری در کاور فلزی است و این محققان هسته سرامیکی را تولید کردند.

این قطعه وارداتی است و به عنوان حلقه مفقوده تولید کاتالیست خودرو است. این طرح با همکاری ایران و چین از ۲.۵ سال در حال اجرا است و کوچکترین و کم هزینه‌ترین ماژول برای خط تولید انتخاب شده است. ظرفیت تولید این محصول ۳۰۰ هزار قطعه هسته سرامیکی در سال است. این محصول قابلیت پاس کردن استاندارد‌های یورو ۵ به بالا را دارد.

ناوگان هوشمند موتور سیکلت

در این طرح اولین ناوگان حمل و نقل برقی برای کالا راه اندازی شده است. این طرح پلتفرم اجازه وسیله نقلیه برقی برای حمل بار است. پروتکلی برای انرژی تعریف شده و هر فردی که وارد آن باشد، باید مطابق دستوالعمل‌ها اقدام کند. در این طرح هم فرد می‌تواند خودش موتور خریداری و هم کرایه کند. کرایه موتور‌های این ناوگان ۳ ساله است.

این طرح در رشت به دلیل مسطح بودن و آلودگی هوا پیاده سازی شده است.

راه اندازی کارخانه باتری لیتیوم_ یون

این طرح با حمایت مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری به یکی از شرکت واگذار شده است و طی آن قرار است حجم بازار باتری‌های لیتیم_یون برای کاربرد در خودرو‌های برقی مورد ارزیابی قرار گیرد. بر اساس پیش بینی‌ها تا سال ۲۰۲۵ دنیا به سمت تولید خودرو‌های برقی حرکت خواهد کرد.

بر اساس برآورد‌ها اگر قرار باشد که خودروساز‌های کشور سالانه ۲۰ هزار خودرو تولید کنند، ما برای تامین این میزان خودروی برقی نیاز به تولید یک گیگاوات ساعت باتری در سال داریم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید