حضور سينماگران در دادسرا؛ دعوت يا احضار

پخش تيزر تبليغاتي فيلم‌هاي سينمايي روي پرده از شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان و همچنين پخش اين فيلم‌ها به صورت همزمان در سينماهاي خارج از كشور، موضوع تازه‌اي نيست، آن‌هم در شرايطي كه برخي از فيلم‌ها امكان هيچ‌گونه تبليغي در تلويزيون يا بيلبوردهاي تبليغاتي سطح شهر ندارند از سويي مسوولان سينمايي كشور نيز بارها به صراحت اعلام كرده‌اند كه پخش تيزرهاي سينمايي در شبكه‌هاي ماهواره‌اي غيرمجاز، منع قانوني دارد، بنابراين سازندگان اين فيلم‌ها نبايد تيزر فيلم‌هاي‌شان را براي تبليغ در اختيار شبكه‌هاي غيرمجاز ماهواره‌اي قرار دهند.

کد خبر : ۸۹۹۷
بازدید : ۹۴۱
پخش تيزر تبليغاتي فيلم‌هاي سينمايي روي پرده از شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان و همچنين پخش اين فيلم‌ها به صورت همزمان در سينماهاي خارج از كشور، موضوع تازه‌اي نيست، آن‌هم در شرايطي كه برخي از فيلم‌ها امكان هيچ‌گونه تبليغي در تلويزيون يا بيلبوردهاي تبليغاتي سطح شهر ندارند از سويي مسوولان سينمايي كشور نيز بارها به صراحت اعلام كرده‌اند كه پخش تيزرهاي سينمايي در شبكه‌هاي ماهواره‌اي غيرمجاز، منع قانوني دارد، بنابراين سازندگان اين فيلم‌ها نبايد تيزر فيلم‌هاي‌شان را براي تبليغ در اختيار شبكه‌هاي غيرمجاز ماهواره‌اي قرار دهند.

به گزارش اعتماد، اين درحالي است كه تكليف شبكه‌هاي غيرمجاز يا اعلام رسمي فهرستي از آنها هيچگاه انجام نشده است. به هر روي هر اثر براي بيشتر ديده شدن به تبليغ نياز دارد. هرچند تهيه‌كنندگان همواره تاكيد داشته‌اند كه براي تبليغ فيلم‌هاي‌شان هيچ آگهي براي شبكه‌هاي فارسي‌زبان ماهواره‌اي نفرستاده‌اند.

اما در هفته گذشته گزارشي منتشر شد مبني بر اينكه صدا و سيما قرار است از سينماگران ايراني بابت پخش تيزرشان از شبكه‌هاي ماهواره‌اي تعهد و خسارت بگيرد. برخي از تهيه‌كنندگان اعتراض خود را نسبت به اين تصميم صدا و سيما مطرح كردند و خواستار ايجاد شرايطي يكسان براي تبليغ تمامي فيلم‌ها از تلويزيون شدند.

در پي اين اعتراض‌ها و اظهارنظرها روابط عمومي سازمان صداوسيما با انتشار توضيح رسمي اعلام كرد كه فقط از سازندگان تيزرهايي كه پس از بهره‌مندي از حمايت رسانه‌ ملي براي پخش رايگان تيزر، آن را براي تبليغ در اختيار شبكه‌هاي ماهواره‌اي قرار مي‌دهد خسارت خواهد گرفت. اما در ادامه همين بحث‌ها و اخبار، جمعي از تهيه‌كنندگان سينماي ايران به جلسه‌اي در دادسراي فرهنگ و رسانه كه امروز (٢٦ دي) ساعت ١١ برگزار مي‌شود، دعوت شده‌اند.

حبيب ايل بيگي، معاون ارزشيابي و نظارت سازمان سينمايي از پيگيري اين موضوع از سوي سازمان سينمايي و حجت‌الله ايوبي، رييس سازمان سينمايي خبر داده كه در گفت‌وگو با مسوولان قضايي كشور به عنوان نهاد صيانت كننده از عرصه فرهنگ و هنر از كم و كيف اين موضوع مطلع شده و پيگير اين موضوع است. ايل‌بيگي در ارتباط با اين جلسه گفته است: «دعوت ياد شده تنها جهت بررسي، آگاهي بخشي و صيانت از اهالي سينما است و برخلاف آنچه در رسانه‌ها آمده جنبه سلبي و احضاريه ندارد. » در همين راستا ايل‌بيگي خود در اين جلسه براي رفع موضوع حضور دارد.

در هفته‌هاي پيشين نيز در دفتر ايل‌بيگي با حضور مدير كل تبليغات وزارت ارشاد و دبير شوراي عالي تهيه‌كنندگان، رييس كانون پخش‌كنندگان فيلم، محمدرضا فرجي، مديركل سينماي حرفه‌اي و مشاور حقوقي سازمان، جلسه‌اي در اين زمينه برگزار و نامه‌هاي رسيده درباره پخش آگهي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي بررسي شد و نقطه نظرات در اين جلسه مورد ارزيابي قرار گرفت. معاون ارزشيابي سازمان سينمايي تاكيد كرده بود: «تهيه‌كنندگان و پخش‌كنندگان از اين ماجرا اعلام برائت كرده و خواستار برخورد با شبكه‌هاي ماهواره‌اي شدند كه اقدام به پخش تبليغات آثارشان مي‌كنند.»

در همين راستا غلام‌رضا موسوي، دبير هيات رييسه شوراي عالي تهيه‌كنندگان نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» با تاكيد بر اينكه «اين موضوع دعوت و نه احضاريه است» در پاسخ به اين پرسش كه كدام‌يك از تهيه‌كنندگان به اين جلسه دعوت شده‌اند، گفت: «تمام تهيه‌كنندگاني كه در حال حاضر فيلم‌هاي‌شان در حال اكران است به اين جلسه دعوت شده‌اند و ظاهرا به نظر مي‌رسد در ارتباط با پخش آگهي و تيزر فيلم‌هاي آنان از شبكه‌هاي ماهواره‌اي باشد.»

وي درباره موضوع جلسه و صحبت‌هاي احتمالي آن توضيح داد: «در حال حاضر هيچ پيش‌بيني درباره اين جلسه نمي‌توان كرد، هرچند شايد قرار باشد به تهيه‌كنندگان تذكري دوستانه بدهند، اما اميدواريم اين جلسه و گفت‌وگو با مسوولان نتيجه‌بخش باشد و تلويزيون به اين نتيجه برسد كه تيزر تبليغاتي فيلم‌هاي ما را رايگان پخش كند. درگير شدن در اين زمينه براي هيچ‌يك از دو طرف سودي ندارد.»

باتوجه به اينكه آنونس‌هاي تبليغاتي فيلم‌هاي سينمايي بدون محدوديت در فضاي مجازي قابل دسترسي است، موسوي تاكيد كرد: «تهيه‌كنندگان و پخش‌كنندگان داخلي آنونس فيلم‌ها را به شبكه‌هاي ماهواره‌اي نمي‌دهند بلكه شبكه‌هاي ماهواره‌اي بدون اطلاع تهيه‌كننده تيزر فيلم مورد نظر را پخش مي‌كنند. حتي يكي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان تيزرهاي سينمايي را به صورت رايگان و گاه به صورت خودجوش پخش مي‌كند و اين موضوع را رسما اعلام كرده است.»

اين روزها با گسترش شبكه‌هاي ماهواره‌اي و تنوع برنامه‌هاي آنها بسياري از كارشناسان از ريزش مخاطب صدا و سيما خبر مي‌دهند. اين در حالي است كه صدا و سيما اغلب در برنامه‌هاي مختلف سعي دارد نشان دهد هنوز مخاطب گسترده‌اي دارد و ريزش در مخاطبانش اتفاق نيفتاده است. اما وقتي تيزر تبليغاتي يك فيلم را از رسانه ملي پخش نمي‌كند و براي فيلم‌هاي داراي پروانه نمايش هم محدوديت ايجاد مي‌شود چگونه مي‌توان انتظار داشت مخاطبان صدا و سيما به اين رسانه وفادار بمانند.

موسوي معتقد است: «پخش نكردن تيزر فيلم‌هاي روي پرده از تلويزيون ايران به رفع مشكل پخش تيزرهاي سينمايي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي كمك نمي‌كند و شايد حتي باعث شود تهيه‌كنندگان رسما تيزرهاي خود را به شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان بدهند و از خير پخش تيزر در تلويزيون بگذرند.»

دبير هيات رييسه شوراي عالي تهيه‌كنندگان با تاكيد بر اينكه «پخش تيزر و آگهي فيلم‌هاي سينمايي در تلويزيون ايران به بهتر ديده شدن آثار كمك مي‌كند» توضيح داد: «از طرفي اين موضوع به نفع تلويزيون هم هست؛ چراكه در نهايت تلويزيون پخش‌كننده نهايي فيلم‌هاي سينمايي است و از اين روي تبليغ فيلم‌هاي سينمايي در تلويزيون به معناي تبليغ كالايي است كه در نهايت تلويزيون هم از آن استفاده مي‌كند.»

اما موضوع ديگر اينكه به تازگي برخي از فيلم‌هاي ايراني در كشورهاي مختلف از جمله كانادا، آلمان و استراليا براي ايراني‌هاي مقيم خارج از كشور نمايش داده مي‌شوند و از همين روي پخش‌كننده خارجي پيدا كرده‌اند و همين امر پخش‌كننده خارجي را به پخش تيزر فيلم در شبكه‌هاي فارسي‌زبان ماهواره‌اي براي جذب مخاطب بيشتر ترغيب مي‌كند. از طرفي پخش آگهي در اين شبكه‌هاي فارسي‌زبان بسيار ارزان است و پخش‌كنندگان خارجي به اين امر تمايل دارند.

موسوي درباره قانوني يا غيرقانوني بودن پخش اين آگهي‌ها از سوي پخش‌كننده خارجي توضيح داد: «پخش اين آگهي‌ها براي پخش‌كننده خارجي غيرقانوني نيست. اين فيلم‌ها توسط ايراني‌هايي كه مشغول تجارت سينمايي در خارج از كشور هستند، پخش مي‌شود. اين افراد فيلم‌ها را براي ايراني‌هاي خارج از كشور نمايش مي‌دهند و طبيعي است كه براي جذب مخاطب به كانال‌هاي فارسي‌زبان مراجعه مي‌كنند. اين را هم بايد بدانيم كه با توجه به هزينه بالاي تبليغات در شبكه‌هاي خارجي امكان پخش تيزر در اين شبكه‌ها وجود ندارد به همين دليل آنها از شبكه‌هايي استفاده مي‌كنند كه اين تبليغات را به صورت رايگان يا ارزان پخش مي‌كنند. در چنين شرايطي تهيه‌كننده كه حق فروش فيلم را به پخش‌كننده واگذار كرده، نمي‌تواند مخالفت و موافقتي با اين پخش تيزرها داشته باشد.»

به هر روي بايد منتظر خبرهاي جلسه و نتيجه آن شد اما آنچه مشخص است اينكه شرايط پيش روي نه به نفع تهيه‌كنندگان سينما و نه صدا و سيما است. با پخش نكردن تيزرهاي تبليغاتي فيلم‌ها از تلويزيون، عرصه براي شبكه‌هاي فارسي‌زبان ماهواره‌اي بازتر مي‌شود؛ چراكه دسترسي به آنونس‌هاي تبليغاتي در فضاي مجازي به راحتي امكان‌پذير است و از طرفي تهيه‌كنندگان خارجي فيلم‌ها براي فروش بيشتر اين آثار در سينماهاي خارج از كشور نيازمند ديده شدن و تبليغ فيلم‌ها در تلويزيون هستند و اين ميان چه چيز بهتر و كم‌هزينه‌تر از شبكه‌هاي فارسي‌زبان ماهواره‌اي كه به رايگان تيزرهاي تبليغاتي را پخش مي‌كنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید