گردشگری و نوروز ۱۴۰۰

حال در شرایطی که کرونا هر گونه سفری را با ملاحظاتی روبرو کرده، چه باید کرد؟ طبیعی است که نمی‌توان سفر را از زندگی مردم حذف کرد.

کد خبر : ۹۰۲۲۴
بازدید : ۶۶۵۵
جمشید حمزه‌زاده* | مردم ما سال دشواری را پشت سر گذاشتند. مشکلات فراوانی که برایشان به وجود آمد و از جمله شیوع ویروس کرونا از جهات مختلف زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. در چنین شرایطی، پیداست که مردم نیازمند تفریح و سیاحتند تا بتوانند فشار‌های وارد آمده به روح و روان خود را تا حدی تسکین بدهند.

سفر، یکی از بهترین راه‌ها برای برون‌رفت انسان از فشار‌ها و خستگی‌های روح و روان است. تجربه قرن‌های متمادی نشان داده است که انسان‌های اهل سفر روح و روان سالم‌تری دارند و بعد از سفر می‌توان کسب و کار‌ها را بهتر و با توش و توان بالاتری دنبال کرد.

حال در شرایطی که کرونا هر گونه سفری را با ملاحظاتی روبرو کرده، چه باید کرد؟ طبیعی است که نمی‌توان سفر را از زندگی مردم حذف کرد.
بنابراین باید به گونه‌ای رفتار کرد که در عین تضمین سلامت و امنیت بهداشتی، مردم بتوانند از مزیت سفر و التیام روح و روان خود به واسطه آن برخوردار شوند. به خصوص برای تعطیلات نوروز که همواره فصل سفر مردم ایران بوده است.

ما معتقدیم همان طور که سازمان جهانی گردشگری هم صراحتا اعلام کرده، سفر ایمن امری کاملا امکان‌پذیر است. کافی است مدیریت‌ها درست باشد و نظارت کافی وجود داشته باشد. مساله اقامت یک وجه مهم سفر است. بنابراین مسافران باید در جا‌هایی اقامت کنند که امنیت بهداشتی و سلامت آن تضمین شده باشد.
دولت، وزارت بهداشت و ستاد کرونا باید مردم را از اسکان در اقامتگاه‌های غیررسمی مانند خانه‌های اجاره‌ای که هیچ نظارتی روی آن‌ها نیست، باز بدارند و آنهارا به اقامت در اقامتگاه‌های رسمی و مورد نظارت و ایمن تشویق کنند. هتل‌ها و اقامتگاه‌های رسمی از این نظارت برخوردار هستند و آمار‌ها نشان می‌دهد که حتی از خانه‌های ما هم ایمن‌ترند.
هتل‌ها در ایام نوروز می‌توانند به گونه‌ای میزبان مردم باشند که هیچ دغدغه فکری برای آن‌ها از نظر شیوع کرونا وجود نداشته باشد. در طول یک سالی که بحث کرونا وجود داشته، حتی یک مورد مشکوک وجود نداشته است که کسی آمده باشد در هتلی و مبتلا شده باشد.
این موید سلامت کامل هتل‌ها از نظر بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها است. موضوع حمل‌ونقل هم موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. خوشبختانه حمل‌ونقل‌های رسمی همه موارد بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند.
چه ایرلاین‌ها و چه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی و... در مورد ورود گردشگران خارجی به ایران هم به نظر می‌رسد مشکلی در نوروز امسال وجود نداشته باشد. بی‌شک با کنترل پزشکی در مبادی ورودی می‌توان امنیت آن سفر‌ها را هم تامین کرد.
هتل‌ها هم همان‌طور که برای پذیرایی از گردشگران داخلی آمادگی کامل دارند، آماده پذیرش مسافران خارجی هم هستند و می‌توانند امکان اقامت خوشی را برای آن‌ها فراهم کنند. صنعت گردشگری صنعتی فراجناحی است و امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌های مرتبط بتوانیم نوروزی مفرح، سالم و بی‌دغدغه برای مردم رقم بزنیم.

* رییس جامعه هتلداران ایران و دبیر مجمع تشکل‌های گردشگری
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید