وزنه برداریِ المپیک توکیو، ایران فقط دو سهم دارد!

وزنه برداریِ المپیک توکیو، ایران فقط دو سهم دارد!

فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، اما به‌دلیل استفاده ورزشکاران ایران از مواد نیروزا در دوره‌های گذشته، سهمیه ایران را در این دوره از بازی‌ها کاهش داده و ایران تنها می‌تواند با دو نماینده در بازی‌های المپیک توکیو حضور پیدا کند.

کد خبر : ۹۰۶۴۲
بازدید : ۳۰۴۰
سهراب مرادی

کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در حالی با وجود اوضاع بحرانی کرونا در سراسر نقاط دنیا همچنان به برگزاری بازی‌های المپیک توکیو در تابستان سال آینده تأکید دارد که عملا شرایط سخت و ناامید‌کننده‌ای را پیش‌روی المپین‌ها قرار داده است.

در یک سالی که از آمدن این ویروس کشنده گذشته، تمام رقابت‌های بین‌المللی و از همه مهم‌تر مسابقات گزینشی المپیک کنسل شده و معلوم نیست این بازی‌ها قرار است براساس چه معیاری برگزار شود.

تا پیش از شیوع کرونا، ۵۷ درصد سهمیه‌های المپیک در رشته‌های مختلف به دست آمده بود؛ اما از اسفند سال گذشته و اوج‌گرفتن این ویروس در همه قاره ها، مسیر‌های پروازی بسته شد و میزبانان مسابقات انتخابی المپیک، یکی پس از دیگری از برگزاری رویداد‌ها انصراف دادند.
حالا در شرایطی که به گفته مسئولان IOC، نیمی از سهمیه‌های المپیک توکیو کسب نشده، این سؤال مطرح است که در فاصله پنج ماه مانده تا این بازی ها، تکلیف ورودی‌های باقی‌مانده چیست؟

فدراسیون‌های جهانی با این پیش‌بینی که با آغاز سال نو میلادی از شدت انتشار کرونا کاسته می‌شود، تاریخ جدید ادامه رقابت‌های گزینشی المپیک را تعیین کردند، اما با شناسایی گونه جدید کرونا در انگلیس و آفریقا، همه برنامه‌های آن‌ها تحت‌الشعاع قرار گرفته و مجبور به تعویق دوباره این مسابقات شده‌اند.

یکی از مسابقات انتخابی مهمی که باید در این مقطع برگزار می‌شد، رقابت‌های وزنه‌برداری گزینشی کلمبیا بود که اهمیت بسیار بالایی برای ورزش ایران دارد. زمان رقابت‌های بین‌المللی وزنه‌برداری کلمبیا (سطح نقره‌ای) اسفند امسال مشخص شده بود، اما حالا بر‌اساس تقویم ثبت‌شده در سایت فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، به روز‌های ۲۰ تا ۲۶ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ موکول شده است.
با این وضعیت، به نظر می‌رسد امتیاز این پیکار‌ها دیگر به‌عنوان گزینشی المپیک محاسبه نخواهد شد و تنها یک رویداد بین‌المللی پیش از بازی‌های المپیک به‌شمار می‌رود؛ چرا‌که بنا بر اعلام کمیته بین‌المللی المپیک، فدراسیون جهانی وزنه‌برداری باید تا اواسط اردیبهشت امتیازات را اعلام و اسامی نهایی نفرات المپیکی را به این کمیته معرفی کند.

اما سؤال اینجاست که دلیل اهمیت مسابقات کلمبیا برای تیم ملی وزنه‌برداری ایران چیست؟ جواب این سؤال به داستان پیچیده سهراب مرادی و کیانوش رستمی برمی‌گردد؛ دو وزنه‌بردار طلایی المپیک ۲۰۱۶ ریو که همچنان داعیه قهرمانی در المپیک پیش‌رو را هم در سر دارند، ولی این‌بار شرایطی متفاوت و به‌مراتب دشوار‌تر از المپیک قبل است.

کاهش سهمیه‌های وزنه‌برداری در بازی‌های المپیک که در‌پی تغییر قوانین فدراسیون جهانی این رشته صورت گرفته، در واقع شرایطی را به وجود آورده تا ایران شاهد حذف اجباری یکی از این دو وزنه‌بردار یا حتی نرسیدن هر دو این نفرات به المپیک توکیو باشد. در رشته وزنه‌برداری، دسته‌های ۶۷، ۶۱، ۷۳، ۸۱، ۹۶، ۱۰۹ و به‌اضافه ۱۰۹ المپیکی به‌شمار می‌روند.
با توجه به ظرفیت فعلی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان، ایران می‌تواند در سه دسته ۸۱، ۹۶، ۱۰۹ و به‌اضافه ۱۰۹ کیلوگرم در بازی‌های المپیک شانس کسب سکو داشته باشد.
فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، اما به‌دلیل استفاده ورزشکاران ایران از مواد نیروزا در دوره‌های گذشته، سهمیه ایران را در این دوره از بازی‌ها کاهش داده و ایران تنها می‌تواند با دو نماینده در بازی‌های المپیک توکیو حضور پیدا کند.

برای کسب این دو سهمیه، تا به الان چهار وزنه‌بردار مدعی حضور در توکیو هستند؛ سهراب مرادی، قهرمان المپیک ۲۰۱۶ و کیانوش رستمی، قهرمان و نایب‌قهرمان المپیک ۲۰۱۶ و ۲۰۱۲، علی هاشمی، قهرمان جهان و علی داودی، قهرمان جوانان جهان، مهم‌ترین وزنه‌بردارانی هستند که چهره‌های مطرح حال حاضر تیم ملی وزنه‌برداری به‌شمار می‌روند.

اما شرایط این قهرمانان ملی برای حضور در توکیو چگونه است؟ در وزن ۹۶ کیلوگرم که یکی از پرامیدترین دسته‌ها برای کسب مدال طلاست، سهراب مرادی رکوردار جهان و المپیک حضور دارد و هنوز در حرکت یک‌ضرب نیز رکوردار جهان است.
او در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ عشق‌آباد با مهار ۱۸۶ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۲۳۰ کیلوگرم در دوضرب، تمام رکورد‌های موجود دسته ۹۶ کیلوگرم را از آنِ خود کرد؛ البته رکورد دوضرب او تیر سال گذشته ازسوی تائو تیان چینی شکسته شد. سهراب، اما خرداد سال گذشته در‌حالی‌که در اوج آمادگی برای کسب سهمیه المپیک بود، در حرکتی خودسرانه به‌تن‌هایی به سالن تمرین رفت و برای مهار وزنه ۲۰۰‌کلیوگرمی زمینه مصدومیت خود را فراهم کرد تا کتفش به‌شدت آسیب ببیند.
مرادی در شرایطی دست مصدوم خود را به تیغ جراحان سپرد که امید‌ها برای المپیکی‌شدن او به کل از بین رفت، اما آمدن کرونا فرصتی به او داد تا این وزنه‌بردار بتواند با خیال آسوده‌تری دوره نقاهت را طی کند و دوباره به حضور در توکیو امیدوار شود؛ البته این مصدومیت موجب شد سهراب نتواند در رقابت‌های انتخابی شرکت کند و از سایر رقبا عقب بیفتد.

دیگر نماینده وزنه‌برداری ایران در دسته ۹۶، کیانوش رستمی است. وزنه‌بردار خود‌محوری که به‌تن‌هایی تمرین می‌کند و از دسته ۸۵ به ۹۶ کیلوگرم کوچ کرده تا حریف سهراب شود. کیانوش از زمانی که به این دسته آمده، هیچ موفقیتی نداشته و تنها افتخار او مدال طلای کاپ قطر بود.
او در قهرمانی جهان ۲۰۱۷، بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ و قهرمانی جهان ۲۰۱۹ پاتایا از دور رقابت‌ها حذف شد. رستمی در مسابقات بین‌المللی جام فجر در شهر رشت نیز وزنه‌ها را اوت کرد تا نتواند امتیاز لازم را کسب کند.

کادر فنی تیم ملی وزنه‌برداری در حالی با معادله پیچیده کیانوش و سهراب مواجه است که باید از میان این دو نفر، یکی را برای اعزام به المپیک انتخاب کند؛ چرا‌که طبق قوانین در هر دسته یک وزنه‌بردار می‌تواند در المپیک روی تخته برود.
در شرایطی که رقابت‌های قهرمانی آسیایی (سطح گلد) و مسابقات بین‌المللی کلمبیا (سطح نقره‌ای) برای این دو ملی‌پوش در نظر گرفته شده بود، حالا خبر می‌رسد که تورنمنت کلمبیا از فهرست گزینشی‌ها خارج شده است.

اینجاست که کیانوش و سهراب باید تنها به حضور در رقابت‌های آسیا که تاریخ آن فروردین است، دلخوش باشند؛ رقابت‌هایی که با وجود کرونا، برگزاری آن با، اما و‌اگر همراه است و دردی از این دو پولادمرد دوا نمی‌کند؛ چرا‌که اختلاف امتیازات این دو نفر در‌مقایسه‌با رقبا خیلی زیاد است و آن‌ها برای المپیکی‌شدن حداقل به شرکت در یک رویداد دیگر نیاز دارند.

با این وضعیت، اگر شمار امتیازات رستمی و مرادی به حد‌نصاب نرسد، این دو وزنه‌بردار باید وداعی تلخ با دنیای قهرمانی داشته باشند؛ چون سن بالای آنان اجازه حضور در المپیک پاریس را نخواهد داد. در قانون جدید هشت وزنه‌بردار برتر و بهترین وزنه‌بردار هر قاره جواز حضور در توکیو را کسب خواهند کرد.

در‌صورتی‌که این اتفاق برای دو قهرمان المپیک ریو بیفتد، معادله کادر فنی تیم ملی وزنه‌برداری برای شرکت در المپیک توکیو، اعزام علی داوودی و علی هاشمی به این بازی هاست.

داوودی که عنوان قهرمانی جوانان جهان را در دسته به‌اضافه ۱۰۹ کیلوگرم دارد، سهمیه خود را در این دسته قطعی کرده است. علی هاشمی هم با وجود افت در چند ماه گذشته، امتیازات لازمی برای حضور در توکیو کسب کرده است و به احتمال زیاد در جمع هشت وزنه‌بردار برتر جهان قرار خواهد گرفت.
با‌این‌حال باید منتظر ماند و دید آیا در روز‌های آینده خبر امیدوار‌کننده‌ای از انتخابی‌های المپیک می‌شود یا نه. انتخابات فدراسیون جهانی وزنه‌برداری قرار است هفته آینده در استانبول برگزار شود. گفته می‌شود این احتمال وجود دارد که با آمدن تیم مدیریتی جدید این نهاد، قوانین المپیکی به خاطر کرونا دوباره دستخوش تغییرات شده و شرایط برای وزنه‌برداران المپیکی تسهیل شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید