ورشکستگی بورسی روستای مال‌ملا معروف به مال استریت

ورشکستگی بورسی روستای مال‌ملا معروف به مال استریت

اهالی روستای مال ملا که به مال استریت مشهور شده است، مقصر از دست رفتن سرمایه‌شان را دولت و صداوسیما می‌دانند. آن‌ها می‌گویند که به اعتماد دولت و مدیران ارشد کشور وارد بورس شده اند، اما حالا هیچ کس پاسخگو نیست. برخی از اهالی هم می‌گویند که تبلیغات گسترده صداوسیما باعث شده تا در بازار سهام سرمایه گذاری کنند.

کد خبر : ۹۰۶۵۴
بازدید : ۵۵۰۵
ماجرای ورشکستگی اهالی روستای مال استریت در بورس
فرادید | «مال ملا» روستای بورسی استان کهگیلویه وبویراحمد که ابتدای امسال نامش بر سر زبان‌ها افتاد و کاربران نام «مال استریت» را بر آن گذاشتند، حالا با ریزش شاخص کل بورس در طول ۶ ماه اخیر ضرر و زیان قابل توجهی را متحمل شده است. این روستا که ۸۰ درصد ساکنان آن در بورس فعالیت دارند حالا بیشتر دارایی خود را از دست داده‌اند و به تازگی در گفتگو با رسانه‌ها از وضعیت غم انگیز خود پس از ریزش بزرگ بورس سخن به میان آورده‌اند.

به گزارش فرادید؛ شاید هیچ یک از ساکنان مال استریت فکرش را هم نمی‌کردند که بورس از قله ۲ میلیون واحد تا کف کانال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بریزد و سهامداران را با ضرر حدود ۵۰ درصدی مواجه کند.



اما حالا مال استریتی‌ها از ۳۰ تا ۴۰ میلیاردی که در بورس سرمایه گذاری کرده بودند، حدود ۲۵ میلیارد را از دست داده اند. مال استریتی‌ها که تا پیش از این شغل اول شان دامپروری و کشاورزی بود حالا با سقوط بورس زندگی شان مختل شده است.

جعفر محمدی دهیار این روستا مرداد ماه زمانی که بورس در اوج سوددهی بود در مورد درامد مردم این روستا از بورس گفته بود: «مردم این روستا بورس را شغل دوم خود می‌دانند به طوری که اکنون تلاش و پشتکار مردم مال ملا پس از دامداری و کشاورزی، در بورس است. مردم روستا این روز‌ها به دو شیوه سنتی و مدرن درآمد کسب می‌کنند تا برای آینده خود و فرزندان شان دغدغه کمتری داشته باشند.»

همان زمان برخی از اهالی روستا گفته بودند که زمین کشاورزی و دام‌های خود را فروخته اند تا به سود کلان در بورس برسند. اما ناگهان بورس ریخت و مال استریتی‌ها بخش اعظم دارایی خود را از دست دادند، حالا هم شش ماه است که منتظرند تا بخشی از ضررشان جبران شود، اما اتفاق خاصی نمی‌افتد.

اهالی روستای بورسی مال ملا می‌گویند در حال حاضر نه تنها کشاورزی و دامپروری در این روستا از بین رفته، بلکه با ریزش بورس و افزایش اختلافات خانوادگی برخی راه طلاق و جدایی را در پیش گرفته اند.

«مال ملا» یکی از روستا‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است که در چهار کیلومتری شهر لنده قرار دارد. شغل اول اهالی این روستا اغلب کشاورزی و دام پروری بود که حالابیشتر این کسب و کار‌های سنتی از بین رفته است. این روستا متشکل از ۱۳۵ خانوار است و ۵۱۳ نفر جمعیت دارد.

روستای مال ملا بورس
مقصر ضرر بزرگ اهالی روستای مال ملا کیست؟

اهالی روستای مال ملا که به مال استریت مشهور شده است، مقصر از دست رفتن سرمایه شان را دولت و صداوسیما می‌دانند. آن‌ها می‌گویند که به اعتماد دولت و مدیران ارشد کشور وارد بورس شده اند، اما حالا هیچ کس پاسخگو نیست. برخی از اهالی هم می‌گویند که تبلیغات گسترده صداوسیما باعث شده تا در بازار سهام سرمایه گذاری کنند.

برخی دیگر هم می‌گویند که با اعتماد به حرف رئیس جمهور و وزیر اقتصاد تنها سرمایه خود را به بازار سرمایه آورده اند.

دولتی‌ها معتقدند که ورود توده‌ای به بازار سرمایه و تصمیمات احساسی سهامداران علت ضرر‌های اخیر بوده است. آن‌ها می‌گویند که حقیقی‌ها بیش از حقوقی‌ها به صف فروش می‌روند و به راحتی هم از صف فروش خارج نمی‌شوند.

اما کارشناسان اقتصادی معتقدند که تصمیمات خلق الساعه سیاستگذاران بورسی و اقتصادی و نظرات غیرکارشناسی مسئولان ارشد دولت زمینه بی اعتمادی حقیقی‌ها و ریزش بورس را فراهم آورده است.

برخی فعالان بازار سهام هم می‌گویند دولت به دلیل مشکلات اقتصادی مورد انتقاد عمومی قرار گرفته بود رونق بورس را در زمره دستاورد‌های خود معرفی کرد و با تشویق مردم به ورود به بازار سهام بر ورود هیجانی جمعیت بزرگی از از مردم به بورس افزود. این مسئله باعث شد تا به تلنگری شاخص کل بریزد و سهم صف فروش شوند.

مال استریت در مسیر چاله به چاه؟

بخشی از اهالی مال ملا که حدود ۵۰ درصد در بورس ضرر کرده اند، همچنان امیدوارند تا بورس دوباره رونق بگیرد و ضررشان جبران شود. اما بخش دیگری از اهالی سهم شان را با ضرر فرخته اند و حالا وارد بازار ارز‌های دیجیتال شده اند.

یکی از اهالی می‌گوید در طول ماه‌های اخیر عده زیادی از اهالی سهم‌شان را فروخته اند وارد این بازار شده اند. تا اینجا کار مشکلی وجود ندارد، اما نگرانی از آنجا آغاز می‌شود که اهالی می‌گویند با تشویق دیگران وارد بازار رمز ارز‌ها شده اند و آگاهی چندانی از کارکرد آن ندارد.

این درحالی است که بازار ارز دیجیتال بازاری نوپا و نیازمند اطلاعات و آگاهی اقتصادی از بازار‌های مالی است.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد مال استریتی‌ها ممکن است از چاله بورس به چاه بازار ارز‌های دیجیتال بیفتند. بازاری که دامنه نوسان ندارد و ممکن است سرمایه گذاران در یک روز بیشتر دارایی خود را ازدست بدهند و یا با فراموشی رمز کیف پول تمام دارایی شان را از دست بدهند.

با این حال مال استریتی‌ها که بیشتر اموال و دارایی‌های خود را از دست داده اند تنها به دنبال جبران ضرر‌های ناشی از سرمایه گذاری در بازار بورس هستند و امیدوارند تا رونق دوباره به بورس برگردد و بتوانند به زندگی عادی گذشته بازگردند.
۰
نظرات بینندگان
  • محمد ارسالی در

    من خودمم همین جور شدم بعد از اینکه ۳۰ میلیونم تو بورس شد ۱۰ میلیون فروختم رفتم فارکس کال شدم والان دارم یه جا میرم شاگریدی تا کار یاد بگیرم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید