کرونا؛ عامل مرگ سلول‌های اسپرم

کرونا؛ عامل مرگ سلول‌های اسپرم

این بیماری ویروسی که سرتاسر جهان را فراگرفته و تعداد تقریبی ۲.۲ میلیون مرگ را با خود به همراه آورده است، عامل مرگ سلول‌های اسپرم، التهاب یا به اصطلاح «استرس اکسیداتیو» می‌شود.

کد خبر : ۹۰۹۹۲
بازدید : ۹۴۸۰
کرونا وناباروری مردان
بیماری کووید-۱۹ اندام‌های تولید مثل در مردان را مختل می‌کند


براساس یک تحقیق جدید که از شواهد تجربی به دست آمده است، کووید-۱۹ به کیفیت اسپرم آسیب می‌رساند و باروری در مردان را کاهش می‌دهد.

محققان در گزارشی که به تازگی در نشریه «ریپروداکشن» منتشر شده است، اعلام کردند این بیماری ویروسی که سرتاسر جهان را فراگرفته و تعداد تقریبی ۲.۲ میلیون مرگ را با خود به همراه آورده است، عامل مرگ سلول‌های اسپرم، التهاب یا به اصطلاح «استرس اکسیداتیو» می‌شود.

نویسندگان این تحقیق، به نقل از «گلف‌نیوز» اظهار داشتند: «این یافته‌ها شامل اولین شواهد تجربی مستقیم است که نشان می‌دهد کووید-۱۹ سیستم تولیدمثل مردان را در معرض آسیب و خطر قرار می‌دهد.» البته کارشناسان هنوز به نتیجه قطعی درباره میزان آسیب‌زنندگی این بیماری در روند باروری مردان نرسیده‌اند.

بیماری کووید-۱۹ از طریق قطرات تنفسی منتقل می‌شود و به ریه، کلیه و قلب آسیب می‌رساند. از زمان شیوع این بیماری در سال ۲۰۱۹ در کشور چین تاکنون، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

مطالعات نشان می‌دهد که این بیماری همچنین می‌تواند اندام‌های تولید مثل، رشد سلول‌های اسپرم و هورمون‌های تولید مثل را در مردان مختل کند چراکه همان گیرنده‌هایی که ویروس کرونا از آن برای دسترسی به بافت ریه استفاده می‌کنند، در بیضه‌ها نیز وجود دارد. اما اثرات ویروس بر توانایی تولید مثل مردان همچنان نامشخص است.

بهزاد حاجی‌زاده ملکی و بختیار ترتیبیان از دانشگاه «جاستس-لیبیگ» آلمان به تحقیق پیرامون نشانگر‌های زیستی پرداختند که احتمال دارد تاثیر منفی باروری را آشکار کند. تجزیه و تحلیل داده‌ها بر ۸۴ مرد مبتلا به کووید-۱۹ و مقایسه آن با ۱۰۵ مرد سالم در بازه زمانی ۶۰ روزه، انجام شد.

در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ سلول‌های اسپرم با افزایش نشانگر التهاب و استرس اکسیداتیو مواجه شدند. این‌عدم تعادل شیمیایی به دی‌ان‌ای و پروتئین‌های بدن آسیب می‌رساند.

آلن پِیسی متخصص پزشکی باروری مردان در دانشگاه شیفیلد می‌گوید: «در مورد تفسیر این داده‌ها باید احتیاط لازم به کار رود.» وی گفت: «در کنار کووید-۱۹ عوامل دیگری همچون اضافه وزن می‌تواند باعث کاهش کیفیت اسپرم شود. ما به خوبی می‌دانیم که بیماری‌های که تب ایجاد می‌کنند، صرف نظر از این‌که چه بیماری باشد، بر کیفیت اسپرم تاثیرگذارند.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید