آقای رئیس‌جمهور سیگارکشیدن رو ممنوع کرد!

آقای رئیس‌جمهور سیگارکشیدن رو ممنوع کرد!

قربان قلی بردی محمدف، رئیس جمهوری ترکمنستان، در حکمی تازه فروش تمام محصولات تنباکو را غیرقانونی اعلام کرده که به تبع آن، سیگار کشیدن نیز کاملا در این کشور ممنوع شده است.

کد خبر : ۹۱۲۴
بازدید : ۳۲۰۲
ممنوعیت فروش

فرادید | قربان قلی بردی محمدف، رئیس جمهوری ترکمنستان، در حکمی تازه فروش تمام محصولات تنباکو را غیرقانونی اعلام کرده که به تبع آن، سیگار کشیدن نیز کاملا در این کشور ممنوع شده است.

به گزارش فرادید به نقل از ایندیپندنت، بر اساس حکم جدید، اگر مغازه داری حین فروش قاچاقی سیگار دستگیر شود، با جریمه‌ای 1710 دلار مواجه خواهد شود. کرونو تی.ام، پایگاه منعکس‌کننده اخبار داخل مرزهای ترکمنستان، گزارش داده که در حال حاضر بازار سیاه فروش سیگار در عشق آباد، پایتخت این کشور، به راه افتاده است.

قیمت هر پاکت سیگار قاچاق در بازار سیاه پایتخت به حدود 11 دلار می‌رسد. رسانه‌های ترکمنستان به شدت توسط دولت این کشور کنترل می‌شود.

سازمان گزارشگران بدون مرز، ترکمنستان را از نظر آزادی مطبوعات پس از کره شمالی و اریتره در رده سوم قرار داده است. صفر مراد نیازُف، رئیس‌جمهور پیشین ترکمنستان بود که از سال ۱۹۹۰ تا زمان مرگش در سال ۲۰۰۶ بر مسند ریاست جمهوری باقی ماند. در زمان وی، تمام رسانه‌ها با این جمله صحبت خود را شروع می‌کردند که نسبت به کشور، پرچم و رئیس جمهور خود بدگویی نخواهند کرد.

با این حال، قربان قلی بری محمدف که پیشتر تصاویرش هنگام دوچرخه سواری و ماهیگیری پخش شده بود، حکمی را صادر کرده که نشان از عدم تمایل وی به سیگار کشیدن دارد.

ممنوعیت فروش

آتاتورد اومانوف، مدیر بخش سلامت ایمنیِ یک جامعه سالم، در اوایل ماه جاری میلادی به دلیل عدم کفایت از سمت کلنلیِ خود خلع شد، چرا که نتوانسته بود سیگاری‌ها را به ترک تشویق کند. پیشتر به او هشدار داده شده بود که در صورت عدم کفایت لازم، از سمتش کنار گذاشته خواهد شد.

با این حال، قربان قلی بردی محمدف تا حدودی از رئیس جمهور اسبق خود میانه‌روتر است. او ممنوعیت سیرک و اوپرا را برداشت و اسامی ماه‌های سال که نیازُف به نام خودش و مادرش تغییر داده بود را به حالت اصلی برگرداند. علاوه بر این موارد، مجوز کافی نت برای دسترسی نامحدود مردم به اینترنت نیز در عشق آباد صادر شد.

با این حال، از او به عنوان حاکمی مستبد یاد می‌شود. او همان راه نیازف را پیش گرفته و مانع فعالیت تمام احزاب اپوزسیون شده است. او همچنین با اقلیت‌های قومی و مذهبی رفتار خوبی نداشته و بر رسانه‌های این کشور نیز احاطه کامل دارد. با اعلام ممنوعیت تنباکو، رسانه‌های دولتی ترکمنستان تصاویر مربوط به آتش زدن هزاران پاکت سیگار را نشان دادند.

حال باید منتظر تاثیر این سیاست بر روی سلامت کلی مردم ترکمنستان ماند. در حال حاضر شاخص امید به زندگی در این کشور زیر 65 سال است.

منبع: ایندیپندنت
ترجمه: وب‌سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید