چرا دلار نزولی باقی ماند؟

چرا دلار نزولی باقی ماند؟

شرط فعلی بازار برای ریزش، از دست رفتن حمایت ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی خواهد بود. به دنبال افت قیمت دلار در روز شنبه، سکه نیز تا کانال ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی ریزش کرد.

کد خبر : ۹۱۳۶۲
بازدید : ۶۱۲۵

در اولین روز هفته، افت قیمت دلار و سکه ادامه یافت. روز شنبه، اسکناس آمریکایی نه تنها نتوانست خود را بالای مرز ۲۵ هزار تومانی تثبیت کند، بلکه با قدرت بیشتری در کانال ۲۴هزار تومانی پایین‌تر رفت و در محدوده ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومانی قرار گرفت.

اظهارات تحلیلگران فنی نشان می‌دهد که دلار برای ریزش قیمت به سطوح پایین‌تر نیاز دارد که زیر محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی برود و تثبیت شود. اوایل اسفندماه بازار در سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی مورد حمایت قرار گرفت.

همین مساله موجب شد که با وجود افت قیمت روز‌های اخیر، برخی از معامله‌گران در فروش ارز احتیاط کنند. شرط فعلی بازار برای ریزش، از دست رفتن حمایت ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی خواهد بود. به دنبال افت قیمت دلار در روز شنبه، سکه نیز تا کانال ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی ریزش کرد.
دیروز فلز گرانبهای داخلی تا ساعت ۳ بعدازظهر ۳۲۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید.
در کنار افت قیمت دلار، نزول بهای اونس طلا در بازار‌های جهانی نیز در افزایش فروش بازیگران بازار سکه موثر بود. طلای جهانی در دو روز انتهایی هفته گذشته تحت فشار افزایش عرضه قرار گرفت و در نهایت در محدوده هزار و ۷۰۰ دلاری بسته شد که ۲۴ دلار کمتر از قیمت ساعت ۵ بعدازظهر روز چهارشنبه بود.

چرا دلار نزولی باقی ماند؟

به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب شده است دلار بیشتر در جهت کاهشی حرکت کند، تغییر انتظارات معامله‌گران است. عقب‌نشینی تروئیکای اروپایی از صدور قطعنامه ضدایرانی در نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منجر به گشایش روزنه‌های امید جدیدی درخصوص حل وفصل دیپلماتیک برجام شده است و این مساله انتظارات بازیگران بازار ارز را تا حدی کاهشی کرده است.
این اتفاق در حالی رخ داده است که برخی از معامله‌گران انتظار داشتند، تمدید «وضعیت اضطراری ملی» از سوی بایدن در روز جمعه بتواند سمت و سوی انتظاری بازار را تغییر دهد. با این حال چنین اتفاقی رخ نداد. به گفته برخی فعالان، بازار فرمان بایدن را چندان جدی نگرفت، چرا که بیشتر معامله‌گران انتظار دارند که به زودی بین ایران و آمریکا و سایر کشور‌های اروپایی مذاکراتی صورت بگیرد.
در شرایط کنونی، خریداران نیز به دلیل از دست رفتن مرز ۲۵ هزار تومانی، فعالیت خود را کاهش داده‌اند. به گفته تحلیلگران فنی، خریداران زمانی وارد بازار خواهند شد که از تثبیت مرز ۲۵ هزار تومانی اطمینان حاصل کنند.

سکه‌بازان از دلار حمایت نکردند

گروهی از فعالان انتظار داشتند در اولین روز هفته، سکه‌بازان برای حمایت از دارایی خود اقدام به خرید اسکناس آمریکایی کنند. اونس طلا در انتهای هفته گذشته افت سنگینی را به ثبت رساند و در مرز هزار و ۷۰۰ دلاری به کار خود پایان داد.
افت اونس طلا موجب می‌شد که قیمت سکه تحت فشار زیادی قرار بگیرد و احتمال افت این فلز گرانبها به زیر سطح ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی تقویت شود. برخی از معامله‌گران انتظار داشتند، شماری از سکه‌بازان برای جبران اثر نزولی اونس، اقدام به خرید دلار کنند. با این حال، در عمل چنین اتفاقی در روز شنبه رخ نداد و قیمت دلار نیز در مسیر نزولی قرار گرفت.
افت دلار حتی اثر کاهشی اونس را بیشتر و سکه را به مرز ۱۰ میلیون تومانی نزدیک‌تر کرد. تحلیلگران فنی عنوان می‌کنند در صورتی که فلز گرانبهای داخلی مرز ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را از دست بدهد، به احتمال زیاد، سکه به کانال ۹ میلیون تومانی قدم خواهد گذاشت. اگر دلار خود را به بالای مرز ۲۵هزار تومانی نرساند، احتمال افت سکه به زیر ۱۰ میلیون تومان بسیار زیاد خواهد شد.
روند قیمت دلار
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید