بلوای گرانی و کمبود مرغ در بازار؛ ماجرا چیست؟

بلوای گرانی و کمبود مرغ در بازار؛ ماجرا چیست؟

چالش گرانی و کمیابی مرغ علاوه بر انتقاد مصرف کنندگان، با واکنش دولت و مجلس هم روبرو شده است. قالیباف، رئیس مجلس در این رابطه گفته است: «تا ۲۷ مهرماه ۴.۲ میلیارد دلار در حوزه نهاده‌های کشاورزی، پول تخصیص و پرداخت شده است و با این پول، قیمت مرغ هرگز نباید از حدود ۱۱ هزار تومان فراتر می‌رفت.»

کد خبر : ۹۱۶۱۱
بازدید : ۴۶۹۴
بلوای گرانی و کمبود مرغ در بازار؛ ماجرا چیست؟
فرادید | این اولین بار نیست که قیمت و کمیابی مرغ در بازار چالش آفرین می‌شود، البته احتمالا آخرین بار هم نخواهد بود. در حال حاضر قیمت مرغ به دو نرخ متفاوت خرده‌فروشی و ستاد تنظیم بازار عرضه می‌شود. اما این تنها چالش مرغ در بازار نیست، بلکه در روز‌های گذشته بازار با کمیابی این کالا نیز مواجه شده است.

به گزارش فرادید؛ بررسی میدانی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم مرغ در خرده فروشی‌های سطح شهر تهران به ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان رسیده است. در شهرستان‌ها نیز اوضاع به همین منوال است و مرغ با قیمت ۲۵ تا ۳۰ تومان به دست مصرف کنندگان می‌رسد.



البته بسیاری از مصرف کنندگان با انتقاد از فرآیند توزیع مرغ و کمیابی آن در بازار می‌گویند که گوشت مرغ با قیمتی فراتر از ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان هم در بازار موجود نیست.

قیمت هر کیلوگرم مرغ در حالی به ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان رسیده است که ستاد تنظیم و بازار و سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان می‌گویند که قیمت مصوب مرغ هر کیلو گرم ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است.

در این میان، تابش رئیس سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان گفته است که هر تخلفی در این حوزه وجود داشته باشد با آن برخورد خواهد شد.

اما با وجود تهدید مسئولان به برخورد با متخلفان، همچنان نه قیمت مرغ تغییری داشته و نه مشکل کمیابی آن در بازار حل شده است.

براساس آمارها، قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در خردادماه سال جاری حدود ۱۱ هزار تومان بود که حالا با افزایش ۱۹ هزار تومانی در بازار به ۳۰ هزار تومان رسیده است.

مشکل گرانی قیمت مرغ کجاست؟

چالش گرانی و کمیابی مرغ علاوه بر انتقاد مصرف کنندگان، با واکنش دولت و مجلس هم روبرو شده است. قالیباف، رئیس مجلس در این رابطه گفته است: «تا ۲۷ مهرماه ۴.۲ میلیارد دلار در حوزه نهاده‌های کشاورزی، پول تخصیص و پرداخت شده است و با این پول، قیمت مرغ هرگز نباید از حدود ۱۱ هزار تومان فراتر می‌رفت.»

جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور هم درباره علت گرانی مرغ گفته که به نظر می‌رسد برخی ناهماهنگی‌ها میان دستگاه‌های اجرایی باعث گرانی مرغ شده است.

او به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و دادگستری دستور داده تا گروه‌هایی را مشخص کنند و بر فرایند تولید و توزیع مرغ در استان‌های مختلف نظارت داشته باشند.

با این وجود، فعالان بازار همچنان علت اصلی گرانی مرغ را کمبود خوراک مرغ می‌دانند. آن‌ها می‌گویند که خوراک مرغ به قیمت آزاد به دست آن‌ها می‌رسد.

در این رابطه مرتضی رضایی معاون وزیر جهادکشاورزی با تایید این موضوع می‌گوید که بخشی از نهاده‌های دامی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی از بازار آزاد سر درمی آورد.

البته او گفته این ارتباطی به سامانه بازارگاه ندارد و دستگاه‌های نظارتی باید با ورود به مساله، موضوع را بررسی کنند.

در این میان برخی هم معتقدند که شبکه توزیع و دلال‌ها علت گرانی مرغ بوده اند. معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که دلال‌ها در زنجیره تولید تا رسیدن گوشت قرمز به دست مردم، باعث افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت می‌شوند.

او می‌گوید: «اگر حلقه‌های رسمی این زنجیره به یکدیگر متصل و دلال‌ها را حذف شوند، قیمت گوشت قرمز ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.»
بلوای گرانی و کمبود مرغ در بازار؛ ماجرا چیست؟
کمیابی مرغ؛ صادرات علت کمبود مرغ در بازار؟
بازار علاوه بر مشکل گرانی مرغ، در حال حاضر با چالش کمیابی مرغ نیز روبرو است. به شکلی که مصرف کنندگان می‌گویند در برخی روز‌ها و در سطح شهرستان ها، مرغی برای خرید وجود نداشته است. این درحالی است که وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید جوجه ریزی برای تولید مرغ به اندازه کافی انجام شده است.

محمد علی کمالی سروستانی، مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفته است که ما مرغ تولید می‌کنیم، اما خبر‌هایی که به ما می‌رسد این است که به میزانی که مرغدار‌ها مرغ تولید می‌کنند این میزان خودش را در بازار نشان نمی‌دهد، خودمان هم نمی‌دانیم چرا؟

او همچنین می‌گوید: «کمبود مرغ، بعد از کشتارگاه یا بعد از خروج مرغ از درب مرغداری‌ها شروع می‌شود.»

طبق گفته‌های او، احتمالا برخی مرغ را می‌برند منجمد می‌کنند یا جای دیگری می‌برند.

از طرفی برخی از رسانه‌ها در گزارش‌هایی جداگانه به مسئله صادرات مرغ و عدم ابلاغ ممنوعیت این کالا به گمرک پرداخته اند. آن‌ها معتقدند که وزارت صمت در ابلاغ ممنوعیت صادرات مرغ به گمرک کم کاری کرده است، از این رو در طول ماه‌های اخیر مرغ به خارج از کشور صادر شده و بازار داخلی با کمبود مواجه شده است.

خبرگزاری ایلنا در این رابطه نوشت: «اسناد نشان می‌دهد وزرات صنعت، معدن و تجارت در آبان ماه صادرات مرغ را ممنوع کرده، اما به دلایل نامعلوم تا چند روز پیش از ابلاغ آن به گمرکات خودداری کرده است. به گفته کارشناسان با توجه به نرخ بالای دلار و قیمت مناسب مرغ در کشور‌های همسایه صادرات آن سودآور است. حال سوال اینجاست چرا ممنوعیت مرغ با تاخیر حدود ۵ ماهه اعلام شده است؟ چه میزان مرغ در این مدت و توسط چه کسانی صادر شده است؟»

بر اساس گزارش ها، ممنوعیت صادرات گوشت مرغ به کلیه گمرکات اجرایی کشور روز گذشته از سوی علی اکبر شامانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران صادر شده است. طبق این ابلاغیه، صادرات گوشت مرغ از ۲۰ اسفند ماه ممنوع شده است.

حبیب اسدالله نژاد، نائب رئیس کانون انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور در این رابطه می‌گوید: «بر اساس اطلاعات ما وزارت صمت در برج ۸ در جلسه ستاد تنظیم بازار ممنوعیت صادرات مرغ را مصوب کرده است. اما این مصوبه تا ۳ روز پیش به گمرکات ابلاغ نشده بود و این به معنی ادامه صادرات و اجازه خروج مرغ از کشور بوده است.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید