سقوط شاخص بورس

سقوط شاخص بورس

در آخرین روز کاری هفته شاخص بورس نزول کرد و روند خروج پول حقیقی ادامه یافت. تنها شاخص مثبت بورس در روز‌های ابتدایی سال شاخص فرابورس بود.

کد خبر : ۹۲۱۲۴
بازدید : ۶۵۰۹
در معاملات روز چهارشنبه شاخص بورس ۸ هزار و ۵۰ واحد سقوط کرد که بیشترین ریزش در ۱۳ روز کاری گذشته از ۱۶ اسفند به این سو است.

سقوط به کانال پایین‌تر

دیروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در یک ساعت ابتدایی شاخص به کانال ۱.۲ میلیونی سقوط کرد.

در پایان معاملات دیروز شاخص کل نسبت به روز گذشته ۸ هزار و ۶۵۰ واحد افت کند و به سطح یک میلیون و ۲۹۴ هزار و ۵۴۳ واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز ۱۹۳ واحد نزول کرد و ۴۴۲ هزار و ۶۴۵ واحد را ثبت کرد. اما شاخص فرابورس ۴۱ واحد بالا آمد و به ۱۸ هزار و ۱۲۲ واحد رسید.

تداوم خروج پول حقیقی

در معاملات روند خروج پول حقیقی ادامه یافت و برای پنجمین روز کاری متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام ۱۳۹ میلیارد تومان بود. بیشترین خروج پول حقیقی را پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۱۸ میلیارد تومان بود. پس از پترول، شپنا و شستا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدر‌های بازار

«فملی»، «فولاد» و «شستا» سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند. «برکت»، «فاراک» و «سپ» نیز سه نماد با تاثیرگذاری مثبت بر شاخص کل بودند.

سهام شرکت دارویی برکت با رشد قیمت ۵.۹ درصدی علاوه بر بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بورس، بیشترین ورود پول حقیقی را نیز ثبت کرد. ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برکت ۱۶۸ میلیارد تومان بود.

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روزسه‌شنبه ۲ درصد کاهش یافت و به رقم ۱۰۰ میلیارد تومان رسید. در مقابل ارزش صف‌های فروش ۷ درصد افزایش یافت و ۲ هزار و ۱۱۲ میلیارد تومان شد.

عرضه و تقاضای بورس

دیروز شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف خرید ۴۵ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، رافزا (رایان هم افزا) و شصدف (صنعتی دوده فام) بیشترین صف خرید را داشتند. بیشترین صف فروش نیز به سنیر (سیمان سفید نی ریز) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۶۰ میلیارد تومانی داشت. پس از سنیر، خساپا (سایپا) و خزر (فنرسازی زر) بیشترین صف فروش را داشتند.

در سمت تقاضا، ۸۵ درصد خرید‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۵ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ۸۹ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۱ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

معاملات ۱۱ فروردین کاهش ارزش معاملات

ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۵ هزار و ۳۳۲ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز سه شنبه ۱۲ درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز ۰.۲۸ درصد کاهش یافت و به رقم ۳ هزار و ۸۹۲ میلیارد تومان رسید.

برکت در صدر جدول معاملات

در معاملات دیروز برکت (شرکت دارویی برکت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات برکت ۵۵۱ میلیارد تومان بود. پس از برکت، پتایر بیشترین ارزش معاملات را داشت و شتران رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن خزامیا و کرمان در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز پتایر با تعداد ۳۴۸ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۴۱ سهم در صدر قرار گرفته است. برکت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خزامیا تعلق داشت. شتران و بکام نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

پیش بینی بورس در هفته آینده

بورس اولین هفته سال را نزولی به پایان برد. در این هفته ارزش معاملات خرد در سطح نازلی قرار داشت و شاهد تداوم خروج پول حقیقی از بازار بودیم. با این حال شاخص هم وزن تنها در روز چهارشنبه نزول کرد و در دیگر روز‌های هفته شاهد رشد آن بودیم. شاخص فرابورس نیز در تمام روز‌های هفته صعود کرد هرچند که این صعود کم و ناچیز بود.

پس از رشد قیمت دلار در میانه هفته اخیر برخی از تحلیل‌گران از رشد شاخص بورس هم‌جهت با قیمت دلار صحبت می‌کردند. اما در روز چهارشنبه قیمت دلار افت کرد و شاخص بورس بیش از روز‌های گذشته ریزش کرد.
از سوی دیگر در روز سه‌شنبه که قیمت بسیاری از نماد‌های کامودیتی محور افزایش یافت این خوشبینی ایجاد شد که بزرگان بازار با رشد تقاضا مواجه شوند، اما در روز چهارشنبه این تصورات نیز نقش بر آب شد. بازار در اولین هفته کاری سال جدید دچار رخوت ناشی از تعطیلات بود و نشانی از روز‌های مثبت انتهای سال گذشته را نداشت؛ بنابراین روند‌های درونی بازار نشانه‌ای از صعود ندارد و تنها عوامل بیرونی می‌تواند روند بازار را تغییر دهد مگر آن که با شروع روز‌های کاری در ابتدای هفته آینده بازار سهام نیز رونق بگیرد.
شاخص بورس
آمار معاملات بورس
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید